Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 46)

mona o
[QUOTE=Sindre Dybvik]Dette er samme plante (Nymphea rubra). Det forbløffet meg hvor fort den vokste. Har ingen næring i bunnlaget hos meg. Den har skutt opp flyteblader som ligger å vaker i overflaten. Helt nydelig plante.

Gleder meg til knøtteplanten min blir like stor som din Det var bilder som viser planter lik den du presenterte som gjorde at jeg bestilte den

PS!
Hvordan trimmer du planten om den blir for voldsom med flyteblader som skygger for vegetasjonen lenger nede? Bare klipper av planteblader helt nede ved sanden? Klipper du bare av et eller to store blad? Hva slags respons har planten på trimming og "pruning"? Får den et nytt blad pr klippet blad, eller skyter den ut flere ekstra?


For å være helt ærlig så har jeg ikke trimmet denne planten noe som helst enda. Grunnet armaturet jeg har så blir det ikke så mye skygging for plantene under. Flytebladene er heller ikke blitt så store enda. Jeg vil allikevel tro at man bare klipper av stilken helt nede ved knollen. Tror nok at det vil dannes flere blader etter hvert som man klipper vekk, men skal ikke si noe alt for sikkert.
Nervepirrende... nye reker bestilt fra Tyskland.
Da har jeg forsøkt meg med en bestilling av reker fra Tyskland...
*biter negler av nervøsitet*

Håper inderlig det går bra, men jeg er forberedt på risikoen og evt tape pengene. Det er jo en viss mulighet for det. Men jeg krysser fingrene for at alt går bra, og gjør det det så har jeg snart 11 nydelige Humlereker i mitt eie Det ble ikke "skittbillig" siden slikt sendes med kurier (UPS), men ikke svindyrt heller. Stykkprisen pr reke blir ikke så gal. Litt over 40 kroner pr stk, og den stykkprisen er altså inkl forsendelseskostnadene. Det var vel ikke så galt?

Har surfet rundt på tyske sider og funnet frem til en nettbutikk som jeg bestemte meg for. De tilbyr ulike klassifiseringer av reker, altså de såkalte "grade A" og "grade S" (reker med fin stamtavle, altså, og videre ned til helt vanlige "butikkreker" til overkommelige priser. Det virket veldig seriøst.

Butikken jeg valgte heter Flora Aquaristik, og driver med "Aquaristik & wirbellose" (virvelløse dyr som bl.a. reker).

Reker er "garnelen" på tysk forresten.

PS!
Antallet reker jeg bestilte ble avgjort av totalsummen.
11 Humlereker høres ut som et merkelig antall å velge, men det var det jeg kunne bestille uten å overstige ordreverdi på 200 norske kroner. Går man over det, blir det forsinket i tollen i mange dager....
Det måtte altså være under 200 kr, slik at pakken raser fort igjennom uten unødig opphold. Hadde det ikke vært for det, skulle jeg bestilt femti reker! *gliz*
Heia!
Du har fantastisk mange fine akvarier, men lurer på en ting . Du har mest
småe under 100 l, hvorfor det?
Er det ikke mindre velikehold med større akvarie?
Har du et stort akvarierom får å få plass til alle?
Har lyst å kjøpe meg et til( er nok blitt bitt av basilen)men tenkte meg et noen mindre en det jeg har ( 205l)
Wenche
Du er heldiggris Mona!
Disse rekene var jo nydelige!

Nå er jeg forresten stolt eier av 7 corydoras flekket,
bitt av DEG(og Inger Anne, men hun ble jo bitt av deg så..)
wkb
Du har mest småe under 100 l, hvorfor det?

Fordi jeg liker det og har mest arts-kar (kun en fiskeart pr akvarium)

wkb
Er det ikke mindre velikehold med større akvarie?

Nei, ikke med de få fiskene jeg har i hvert akvarium. Jeg har ikke hummer & kanari blandinger med haugevis av fisk i hvert kar. Jeg har noen få.

wkb
Har du et stort akvarierom får å få plass til alle?

Det tråden handler om (se tittel f.eks.) burde gi deg et hint om svaret på det spørsmålet...
mona o
PS! Antallet reker jeg bestilte ble avgjort av totalsummen. 11 Humlereker høres ut som et merkelig antall å velge, men det var det jeg kunne bestille uten å overstige ordreverdi på 200 norske kroner. Går man over det, blir det forsinket i tollen i mange dager.... Det [i]måtte[/i] altså være under 200 kr, slik at pakken raser fort igjennom uten unødig opphold. Hadde det ikke vært for [i]det[/i], skulle jeg bestilt femti reker! :-) *gliz*


Hvis det blir fraktet av UPS så blir det vel fortollet av dem eller deres samarbeidspartnere. Burde ikke ta så lang tid som Posten :P Men samarbeider de med Posten så er jo alt håp ute så da var det nok lurt du bestilte for under 200 :P

Men jeg hadde nok valgt DHL selv om jeg måtte velge.
Haslana and fishes
Nå er jeg forresten stolt eier av 7 corydoras flekket, bitt av DEG(og Inger Anne, men hun ble jo bitt av deg så..:-D)

Thihi! Da kan vi kåre årets vampyr

Nydelige reker, Mona! Som alt annet du bestiller (hører du et snev av misunnelse her?)
Hei Mona,
har ikkje lest tråden før nå, den er så lang nå at eg gidder ikke å kjempe meg gjennom så ofte med mitt beskjeden kunnskap på språket.
Men det er noen ting eg har meining om i sammenheng med rekedøden hos deg:

1. 19l er litt kritisk, fordi veldig lite, kan fort bli ustabil, spesiell hvis man mater rekene.
2. 50% vannskift skal ikke være et problem for rekene. Eg skifter også så masse med utemperert vann. Men akvariestørrelse kan bidra negativ her (ser under 1.)
3. Når man ser en død reke må den fjernast med en gang. Rekene er særlig med å spise avdøde venner og man kan få masse problemer (bakterie- eller virusinfeksjon, forgiftninger etc.). Det var ikkje så bra gjort, men med feber ligger fokus sikker på andre plasser...
4. Har du sjekker NO2 før og etter rekedød. Spesiell når døde reker låg i sånn lite akvariet for en stund kan NO2 oppstå og det kan være årsak for at flere reker dø etterhvert.

Hvis du vil bygge opp en rekestamm er det sikker en bra anbefaling å velge et større kar, pga stabilere forhold. Minste akvariet mitt for reker er 50l.

Humlereker du har bestillt ser fantastisk ut på bilden. Krysser fingrene at du får denne kvaliteten, da gjære du en kupp. Eg visste ikke at UPS eller DHL leverer til norge. Lurt forresten med den 200NOK regel...
Micha
Dyrehagen
[QUOTE=Haslana and fishes] Nå er jeg forresten stolt eier av 7 corydoras flekket, bitt av DEG(og Inger Anne, men hun ble jo bitt av deg så..:-D)

Thihi! Da kan vi kåre årets vampyr

Nydelige reker, Mona! Som alt annet du bestiller (hører du et snev av misunnelse her?)

Gratulerer med tittelen som årets vampyr Mona!

P.S. Inger Anne: Hvem er ikke misunnelig?!
mona o
[B]Samme akvarium i dag, 4 mai, en måned senere[/B]: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070505000540_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070505000540_2.jpg[/IMG]

Da må jeg få spøre Mona Hvilken sand er det du bruker? Siden plantene vokser så fint , og hvilket lysrør?

Super flotte fisk, og kar du har Jeg skal til Ski snart, kanskje jeg kan svippe innom deg en tur, og se ossen du og fiskene har det
250 literen under arbeid...
Etter to måneders utsettelse der jeg bare har gruet meg med tanke på all sanden jeg måtte vaske i timesvis, tok jeg en lynbeslutning i går

Flere timers vasking av sand med etterfølgende verk og betennelser, eller et minutt med å bare tømme finkornet grus direkte oppi karet? Beslutningen var ikke vanskelig å ta

Den svarte Dennerle-grusen er forhåndsvasket og helt ren, så det eneste jeg trengte å gjøre var å sette sekken på toppen av karet, skjære et hull i bunnen på den så det rant ut og rett ned i karet. Karet var vasket og fyllt med vann dagen før, så det holdt 25 C.

Det var gjort på to minutter. Så glattet jeg ut grusen, lagde litt tykkere lag bakerst, og begynte å skjære opp blåsvamp i terninger. To lange "stolper" av blåsvamp ble også skåret til med tapetkniv, og disse to "stolpene" lager et "rom" bak bakgrunnen, den midterste tredjedelen. Til høyre for den ene stolpen er innsugsristen, en svart rund rist med 5 cm diameter. Der kommer vannet inn. Så fyllte jeg blåsvampterninger mellom disse to stolpene, slik at det ble fritt rom både til høyre og venstre for dem. Vannet kommer inn til høyre, passerer gjennom stolpe 1 og gjennom blåsvampterningene, ut gjennom stolpe 2. På venstre side av stolpe 2 er det fritt rom, og der er det plassert tekniske duppetitter som varmekolbe, en powerhead som tar 700 L/T, slanger og rør til det utvendige Eheim-tønnefilteret. Utblåsningsrøret til Eheim-filteret går ut gjennom et hakk øverst i bakgrunnen. Det samme med slangen til powerheaden. Dette skal pyntes på, men ble satt slik midlertidig.

Da var blåsvampen og det tekniske i gang, og så begynte jeg å plante.
En del av plantene jeg skulle ha brukt her, har i ventetiden enten bukket under eller blitt brukt andre steder. Særlig de røde plantene. Men jeg plantet det jeg hadde, og tappet så ned litt vann slik at de øverste få centimeterne av bakgrunnen kom opp i friluft. Det er litt silikoneringsjobb å gjøre der hvor utblåset kommer ut, så det måtte være helt tørt til i morgen. Det er grunnen til at vannstanden er litt lav på bildene.

Til tross for at jeg har insistert i lang tid på at fødselsdagen min skal forbigås i stillhet, så har en venninne likevel arrangert "noen greier" i kveld hjemme hos seg, så jeg får vel stille opp. Barndomsvenninner av oss begge kommer, så det ville ta seg dårlig ut om jeg ikke ga meg. Og i morgen insisterte familien min, alle brødrene mine med unger og greier, på å invitere seg selv hit... så det blir liten tid til silikonering og ferdiggjøring av dette i helgen. Men jeg håper å få til noe søndag kveld.

Jeg har planer om å ta avleggere av de rødlige stilkplantene jeg har brukt i et par andre kar, men jeg luket nettopp og må vente til det vokser ut nok igjen til å ta av. Uansett kan det hende det blir en del omgjøringer her i 250 literen, for dette ble egentlig en slags nød-planting i full fart, for å unngå at de stryker med, disse plantene her også.

Jeg har kh+ pulver liggende, og skal dosere så jeg får kH rundt 4. Så må jeg lese bruksanvisningen til Co2-gassanlegget mitt og prøve å finne ut hvordan pH-controlleren virker mht styring og innstilling av mengde Co2 og pH. Tenkte jeg skulle legge meg på pH 6.7 eller 6.8 her. Det er godt det er et fiskeløst kar jeg skal trene meg på

Fisk ja, jeg har ikke planlagt hva jeg egentlig skal ha her etterhvert. Jeg har litt lyst på Kongotetra faktisk, men ingenting er sikkert. Jeg vil ha Otocinclus også, men det blir lenge til. De er jo ikke særlig begeistret for nyoppsatte kar, så det må kjøres inn ganske lenge først. Reker bør jeg vel sette inn også, slik at de kan holde algene i sjakk fra starten av. Hvis jeg får alger da... her skal det jo liksom bli så eksplosiv og fin plantevekst at algene ikke har nubbesjans! He-he!

Og forresten... da jeg stakk hull i grussekkene i går og var i ferd med å tømme sekk nr to i karet, kom jeg plutselig på noe. Jeg hadde glemt bunnlagsnæringen! Argh.... men dritt au. Da får det være. Jeg aktet ikke å spa ut all grusen igjen! Jeg har haugevis av div. andre plantegjødningsmidler fra Dennerle som jeg har kjøpt, kuler og tabletter av alle slag til å stikke ned i grusen. I tillegg har jeg flere typer flytende plantegjødninger. Så det får duge, sammen med Co2.

Plantene ble plantet i går kveld, og bildene viser karet nå i formiddag. Plantene ser derfor litt "krøllete" og rare ut enda, de har ikke fått strukket seg i riktig retning av lyset enda o.l.

Det blir nok en haug spørsmål fra meg når Co2-anlegget skal sparkes i gang...
*urk* Jeg har ikke engang åpnet eskene enda!
[External Image]

[External Image]

Cryptocoryne wendtii.... tror jeg
[External Image]

[External Image]

Hygrophila polysperma 'Rosanervig' (blir mer og sterkere rosa etterhvert)
[External Image]

[External Image]
250 literen under arbeid...
Et par bilder til, som hører til innlegget ovenfor.
Gratulerer med dagen Mona
Jeg synes 250 l ser kjempefin ut allerede jeg, så det blir sikkert bra
Gratulerer med Dagen Mona!

Håper du får en fin kveld...
Hei og takk for den, Emilie og Vidar Selve dagen var den 10., men siden det var en hverdag, ble det feiret i helgen.
Det var forresten utrolig hyggelig og morsomt med venninnetreff i går. To venninner hadde tatt med seg gamle fotoalbum, og vi lo så vi nesten tisset i buksa da vi så på de bildene! Bilder fra f.eks. 1981....! Herregud som vi så ut den gangen! Og herregud for noen klær og frisyrer vi hadde! Sydentur-bilder fra år som 1988 og 1995 osv osv. Den gangen hadde jeg lyst, blondbleket hår også.

Man blir mimrete og vemodig av sånt.. tiden går så utrolig fort!
Og det er så utrolig godt å møte igjen venninner man har kjent hele livet Det er ikke så ofte vi treffes alle sammen lenger, så det var veldig fint å gjøre det igjen. De kjenner deg på godt og vondt, og man kan snakke om absolutt alt.

Det var en fin kveld!
Man trenger slike kvelder inni mellom. Gratulere med vel overstått.
Gratulere med dagen som var den 10.05.2007 :o)
Følger med på tråden din, det er sååååå spennende.
Lykke til videre.
Henger meg på gratulasjonen jeg og.

Utrolig spennende tråd dette Mona, følger denne nøye.
Virker virkelig som du har greie på dette med akvarium og div. fisker-har faktisk lært/prøvd mye av det du har kommet med og det har fungert.
Håper på et vidre bra sammarbeid vis/og når jeg/du trenger noe(hjelp eller utstyr)-så bare mail meg.

Medisinen jeg fikk av deg reddet mange diskuser for meg-takker så mye for det.
Sden vi har bursdag på samme flotte maidag, 10., får du en STOR gratulasjon på etterskudd fra meg og!

Maren
Ja da blir det en ganske forsen bursdagshilsen fra meg og Mona!
Håper du og Turnips hadde en fin og flott dag!;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap