Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 47)

Turnips og Mona, gratulerer så mye med dagen som var! En del på etterskudd, men gratulasjonen er like oppriktig.

Jeg logget inn for å kommentere 250 literen din, Mona. Kjempefin! Helt svart grus er veldig pent. Dine kar er en inspirasjonskilde. Cryptocoryner er spennende planter, og ikke minst pene. Om du får de skikkelig til, sprer de seg som ugress. Ønsket ugress, vel og merke. Jeg tror jeg hadde samme plante, den fikk mye rødt i seg etter hvert som den vokste.

Hvordan er det med dine panduroer?
Hjertelig takk for gratulasjonen, Kristian Men jeg er kommet i en alder da man helst ser at slike dager forbigås i stillhet

Jeg har bestemt meg for å lese bruksanvisningen til Co2-anlegget i dag, så jeg håper jeg får det i gang ganske snart, slik at plantepryden i 250 literen kan komme skikkelig i gang. Da kommer det bilder, la oss si en gang pr uke, som vil vise fremgangen i det. Jeg er nok en liten raring, for jeg er egentlig ganske redd for gass under trykk.... derfor har jeg utsatt alt så lenge som mulig

Ang. Panduroene:
Jeg har hatt deg i bakhodet, og har holdt av to par A. panduro - ett til deg og ett til en annen akvarist Du er interessert enda, eller..?

Resten av kullet er gitt bort til en ung og flink akvarist, som jeg i fjor kjøpte hunnen som er moren til alle disse av De er ikke hentet enda, men når de har forlatt redet, vil jeg tømme hele 160 literen, flytte alle de andre fiskene til midlertidige kar i noen tomme 63 litere, og sette opp 160'en helt fra scratch av. Den er en skamplett slik den fremstår i dag, forferdelig stygt og ustelt *urgh* Grøsser når jeg ser på det.



Kristian
Turnips og Mona, gratulerer så mye med dagen som var! En del på etterskudd, men gratulasjonen er like oppriktig. Jeg logget inn for å kommentere 250 literen din, Mona. Kjempefin! Helt svart grus er veldig pent. Dine kar er en inspirasjonskilde. Cryptocoryner er spennende planter, og ikke minst pene. Om du får de skikkelig til, sprer de seg som ugress. Ønsket ugress, vel og merke. Jeg tror jeg hadde samme plante, den fikk mye rødt i seg etter hvert som den vokste. Hvordan er det med dine panduroer?
Jeg gleder meg til bilder! Det var antagelig ingen overraskelse. Med CO2 blir akvariet sikkert enda flottere.

mona o
Ang. Panduroene: Jeg har hatt deg i bakhodet, og har holdt av to par A. panduro - ett til deg og ett til en annen akvarist:-) Du er interessert enda, eller..?


Ja, jeg er fortsatt veldig interessert paret. Planen var at jeg skulle kjøpe akvarium for et par uker siden, og så smått begynne å sette det opp, men slik har det ikke blitt. Skolearbeidet har spist en del av tiden min i det siste. Om en uke i dag er det eksamen, og jeg vil selvfølgelig være så godt forberedt som mulig. Kom forresten opp i mattematikk. Uansett, penger er spart opp og handleliste er laget. Akvarium blir det. I følge mine beregninger (har jeg matte på hjernen?) er mitt fremtidige akvarium klar for fisk en gang i sommerferien, i og med at det må stå noen uker etter oppstart.

Jeg setter pris på om fortsatt du øremerker fiskene "Kristian", men forstår godt hvis du ønsker dem unna før jeg får sjansen til å overta.
Gratulerer
Beklager har ikke fått med meg at yndlingsfotografen min har fylt år.(Var det 27?)

Gratulerer så mye Mona.Du er heved feiret.

Jørn
De Røde krystallrekenes akvarium
Det ser endelig ut til at massedøden i 19 literen med Røde krystallreker har stabilisert seg igjen. De første døde rekene jeg fant den 7 mai, omtalt i denne posten her i tråden, ble etterfulgt av daglige døde reker i en uke... det var bare å plukke ut mellom to og fire-fem døde reker pr døgn. Noen ganger plukket jeg flere ganger om dagen. Det var skikkelig trist, og jeg regnet med at hele bestanden ville dø ut. Men heldigvis, det har stoppet opp og jeg har nå ikke funnet noen døde på to-tre dager. Men det er neimen ikke mange igjen! I går talte jeg mellom 14-16 reker. Noen som kanskje ikke er fremme ved fòringstid, men sikkert ikke mange, så jeg har kanskje knapt 20 igjen vil jeg tippe.

Det ble gjort en hel del tankearbeid rundt hva som kan ha vært årsaken til denne brå og plutselige massedøden. Jeg stod og grublet på dette mens jeg betraktet 19 litern deres en dag.
Da plutselig så jeg at dekkglasset, som tidligere var støvete og skittent, var skinnende blankt... Ja, det stemmer, jeg pusset jo dekkglasset med tørkepapir i forbindelse med vannbyttet dagen før massedødsfallene begynte der.

Da plutselig begynte jeg å lure... hva pusset jeg dekkglasset med? Jeg har en rull med tørkepapir på akvarierommet, og en papirkurv. Jeg bruker selvsagt aldri noen form for vaskemidler e.l. i sammenheng med akvarier. Men av og til tar jeg papir som bare er litt brukt, fra toppen av papirkurven og bruker det om igjen. Og da demret det litt for meg... den dagen hadde jeg faktisk brukt JIF vindusspray på vinduet i akvarierommet. Og papiret jeg tørket vinduet med, hev jeg ned i papirkurven!! MED JIF vindusspray på...
Når jeg da noe senere skiftet vann og skulle pusse dekkglasset til reke-karet rent for støv, tok jeg det øverste tørkepapiret i søppelkurven og pusset med det, i min vane tro at det uansett ikke inneholdt noe annet enn opptørket vann. Men denne ene gangen har jeg altså sannsynligvis brukt et papir som inneholdt sterkt vaskemiddel!

Når dekkglasset ble lagt på rekekaret igjen, tok det bare noen timer før kondensvannet begynte å samle seg på undersiden av dekkglasset. Så drypper dette kondensvannet rett ned i akvariet, sannsynligvis MED vaskemiddelrester....

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer blir jeg sikker på at dette må være årsaken.
En bommert og glemsomhet jeg skal sørge for å aldri gjenta!

Den dagen jeg kom på at det kunne være årsaken, tok jeg øyeblikkelig av dekkglasset og tok det med ut i dusjen. Der spylte jeg det både vel og lenge med rent, rennende vann. Gned litt på det med hendene for å få gnidd av alle rester etter JIF, og tok nytt og rent papir å tørke det med etterpå.
Dermed stoppet rekedøden opp....

Oi. Kjedelig å oppdage at det sannsynligvis er man selv som er skyld i problemet - men tross alt er det jo bedre at man finner løsningen! Ellers ville du ikke visst hva det var, og så gått og venta på neste uforklarlige omgang massedødsfall. 250-literen ble fin!
Har du funnet ut om Hannaen din måler rett pH ved bløtt vann?
Hei Mona,
Hvis det var grunnen, hadde du likevel flaks. Det har visst seg at rekene (spesiell CRS) reagerer på "glassren" eller andre rengjøringsmiddel med en "enten eller reaksjon". Du er ikke den eneste som har oppdager sånt. Var litt dumt at eg spurte ikke etter sånt, eg hadde en liknande diskussion for en måned siden med en tysk rekeenthusiast. Men da var det sånt, at 99% av bestanden (A-S grade) døde. En tragedie.

Hos deg måtte det ha vore sånt, at konsentrasjon var minimalt, akkurat på grensen at du fikk en slags selektering etter Darwin ("survival of the fittest"). Men eg vil ta opp poenget, som eg har sagt tidligare. En større akvarium vulle sikker klare samme konsentrasjon med rengjøringsmiddel og du kunne har kommet ut uten at du registrerte noe. For en stor populasjon (over 100 individer) er 19l rett og slett alt for liten. Nå har du de tøffeste krabater att og 20stk er ikke så verst og nok for en bra restart. Det var trist, men du skal ha lykke til!

Eg er imponert, korleis du beskriver og handterer sjølvkritikken her. Det er ikke mange som kan reflektere sånn. Kompliment!

Micha
Takk for svaret, Michael
Jeg har tenkt på det med større akvarium til disse rekene, og har tenkt å gjøre noe med det
Jeg skal på sikt flytte dem til en 54 liter. Akkurat nå er den opptatt med noen fisk som bor der midlertidig, men når de skal flytte til et større kar, vil jeg gjøre om litt og så flytte inn en haug Røde Krystallreker der. Tenkte først å ordne med en del mose osv i det karet først.

Jeg har ikke så mange reker igjen i 19 literen, så foreløbig er det heldigvis ingen hast med å flytte på dem
Det tar litt tid før de begynner å formere seg igjen antar jeg, siden alle de store (voksne) rekene er døde. Alt jeg har igjen nå, er en del yngre reker, som altså er avkom etter de jeg opprinnelig startet med i desember.

De som er igjen nå er i flere ulike størrelser, alt fra knøttsmå til mellomstore.

Jeg gleder meg til å innrede et nytt rekekar, og denne gangen litt større enn jeg vanligvis har hatt
Spørsmål om planteidentifisering /Cryptocoryne
Jeg har rotet vekk plantepinnene jeg hadde tatt vare på etter at beplantningen i 250 literen var unnagjort. Smart.
Nå har det gått litt i surr med hva jeg egentlig har hatt oppi her.

Trodde først det var Cryptocoryne wendtii, men så kom jeg på at de er jo plantet i noen 85 litere istedet. Tror jeg.
Fargen på bladene til den jeg har avbildet her, er ganske blasse eller litt gulnede her og der, pga mishandling fra min side i lengre tid før jeg endelig fikk røttene deres i grus og gitt næring. Kanskje det kan være litt misvisende, at fargen er litt "gal"..? Men det gjør at jeg blir veldig usikker.

Se bildet nederst i innlegget.

REDIGERING AV INNLEGGET OVENFOR, VED ETTERTANKE:
Jeg fant en mail med kopi av den bestillingen jeg tror disse Cryptoene kom med... jeg har hatt et par, tre ulike bestillinger, så 100% sikker er jeg ikke. Men da må det i så fall være C. wendtii likevel, da? Den grønne varianten trodde jeg først det var, men iflg bestillingen var det C. wendtii 'Tropica', men om det er den jeg har fått er usikkert?
Det er ikke den brune varianten (Cryptocoryne wendtii ''brown'') som står på bestillingslisten, for de vet jeg helt sikkert at jeg har plantet i to 85 litere.

Her er denne listen:
1 x Echinodorus 'Ozelot' (Green) No. 073G
1 x Hygrophila polysperma 'Rosanervig' No. 050B 5 stk
1 x Alternanthera reineckii ''roseafolia'' ('Pink') No. 023 5 stk.
3 x Ludwigia repens ''Rubin'' No. 033D
1 x Echinodorus bleheri No. 071
1 x Microsorum pteropus 'Tropica' No. 008E
6 x Cryptocoryne wendtii ''brown'' No. 109C
2 x Echinodorus 'Rubin' (Narrow leaves) No. 074C
3 x Cryptocoryne wendtii 'Tropica' No. 109E

Anyone...?
[External Image]
Akvariet med Røde krystallreker
Litt statusrapport fra 19 liters-karet med Røde krystallreker.
Det ser ut til at massedøden har stoppet opp, gudskjelov, fant ingen flere døde reker her i dag heller (som nevnt i tidligere innlegg i tråden).

Har fått litt trådaktige alger i karet nå, så nå må rullgardinen foran vinduet holdes nede. Solen skinner inn på den hvite døren og reflekterer sollyset rett på rekekaret som står midt i mot døra. En økning i grønne alger på glasset også, merker jeg. Rekene liker jo alger, men disse trådalgene ser de ikke ut til å bry seg om. De er heller i veien for rekene, som snubler rundt over algetrådene.

Echinodorus tenellus har spredt seg bra selv om det har tatt tid, den har skutt ut avleggere som kryper langs bakglasset også, og har nå tatt hele fronten i sin besittelse. Skal høste et par små avleggere herfra og sette i 250 literen med Co2-tilsetning, kan være spennende å se veksthastigheten der. Men det karet er jo 50 cm dypt og derfor lenger i fra lyset, så vi får se.
Det er også på tide å klippe mosen litt igjen, ser jeg. Det er i den trådalgene sitter forresten. Mosen dekker til steinene helt, og siden steinene (av typen "forstenet tre") er så dekorative i seg selv, vil jeg gjerne at de syns litt bedre. Derfor er stussing på tide.
Det tilsettes ingen plantegjødning i det hele tatt her pga rekene.

Jeg vet ikke hvor mange reker det er igjen her etter nesten-utryddelsen, vanskelig å telle skikkelig, men kanskje 20. Nå må jeg lete etter reker med blikket. Før kravlet og krydde det overalt i hele karet. Når bestanden har fått tatt seg opp litt igjen og jeg er helt sikker på at de er i fin form igjen, skal jeg flytte dem til et større kar.

3-4 eikeløv er puttet oppi her, etter tips fra Michael Niesar om at de liker å ha dette og gumle på.

[External Image]

[External Image]
Mine Humlereker er underveis fra Tyskland! *biter negler*
Åh, så nervøs jeg er!

Fikk nettopp en email fra Tyskland, fra nettbutikken jeg bestilte mine 11 nydelige Humlereker fra... Den er pakket og sendt! Jeg vet ikke hvordan postsystemet fungerer i Tyskland, om man faktisk kan poste noe på en søndag, men jeg antar de har orden i sysakene og evt at de leveres til postkontoret i morgen tidlig. Jeg fikk en email rett etter at de ble bestilt fra nettbutikken, der skrev de at levende reker ikke sendes senere enn onsdager.

Jeg biter negler av nervøsitet her, og teller nå dager... vil nok bli mer og mer nervøs for hver dag som går før de dukker opp! Vente, vente, vente....!

Det er snakk om "Hummelgarnele" (Caridinia cf. breviata), og "garnele" betyr altså "reke".

OM dette går bra og de fleste (alle?) overlever, står en ny reke for tur. Da blir det nok enten Biereker, eller Tiger-dvergreker.
Pust med magen, Mona, pust med magen! *ler* Det går sikkert kjempe fint med rekene. Krysser fingrene her.
hehe...
Det var noen nydelige reker du hadde bestilt deg Mona!
Og bra at massedøden sluttet og, begynte faktisk å lure på hva som
skjedde der nede hos deg!

Håper alle rekene lever når du får de, har du en oppdatering å komme med idag??*smile*
Jeg har nå bestilt meg adapterstykke til mitt JBL Co2-anlegg, som bruker 500 gr flasker av engangstypen. Jeg har 3 flasker med dette, en i bruk og to til senere.

Men slik jeg har forstått det, varer ikke 500 gr. Co2 særlig lenge i en 250 liter, så jeg besluttet å kjøpe adapterstykke som gjør det mulig å gå over til å bruke vanlige Co2-flasker for gjenfylling. Bestilte samtidig en 2 kilos flaske fra JBL, for å være helt sikker på at alt dette passer sammen...
Så når jeg har brukt opp de 3 halvkilos-flaskene jeg har, så går jeg over til 2 kilosen og må finne et sted der denne kan fylles... hmmm. Litt letearbeid, men heldigvis har jeg god tid.
Jeg ville ikke ha noe større enn 2 kilos flaske, jeg skal tross alt greie å håndtere dette. Mine skuldre klarer ikke holde en boremaskin/drill rolig i skulderhøyde en gang for å skru inn en skrue i veggen... den er for tung. Så redusert er min skulder- og overarms-løftekraft av disse elendige betennelsene. Så jeg vil være sikker på at jeg klarer å håndtere en slik Co2-flaske og valgte derfor 2 kilosen.

Sammen med dette bestilte jeg en haug div. plantegjødninger, både fra Dennerle og Dupla. Må prøve meg litt frem med ulike typer og merker, og se hva jeg lykkes best med i mitt akvarium


[External Image]
Dette blir for avansert for meg dessverre!xD
Den 5. april satte jeg opp et utvendig Eheim Pro-tønnefilter til 85 literen der jeg har leksgruppen med voksne Corydoras adolfoi. De har alltid hatt et innvendig Vitatech-filter, som fulgte med dem da de flyttet fra den gamle 63 literen til 85 literen 4. april.

Disse to filterne har stått og samkjørt siden da. Nå i kveld har jeg fjernet Vitatech-filteret, etter 7 og en halv ukes samkjøring, og jeg regner med at det er tilstrekkelig innkjøring på Eheim-filteret. Alltid litt nifst å fjerne "det trygge" Vitatech-filteret har gått uten stans i to og et halvt år hos Coryene.

I midten av uka sovnet jeg fra akvarielysene... to kvelder på rad! Oops! Lyset stod på 15-16 timer, hvis ikke mer, to dager/netter på rad. Og det blir det alger av! Fyttegrisen som det så ut overalt! I 250 literen med Co2-tilsetning var algene av den lyse brungrønne, fjærlette bomullsdott-typen. De sitter ikke fast, men lar seg lett suge opp. Alle akvariene hadde fått alger på glasset også.

Fredag slo jeg av alle lysene på ettermiddagen, etter bare 5 timer på, og lot dem være av i to dager. Ingen mating eller noe. Etter to døgn slo jeg dem på igjen, og da så det mye bedre ut. Men resten måtte jeg ta selv. Satte i gang rengjøringsjobben og vannbytter over hele linja. Begynte i går, og ble ferdig med det siste karet i dag. SÅNN! Da var alle renset, alger skrapet og fjernet, planter stusset og trimmet, vann byttet.

Nå ser det rent og pent ut overalt igjen
hei
Billig løsning for og slippe og tenke på lys er jo en timer i stikken,padda i stikken,padde i padde,og alle lys på timern,evt 2 timere om en skulle bli for lite..Har det på alle mine kar,og det var en "befrielse" og slippe og tenke på det..Om feks morgen så er det kansje litt vel tidlig og skru lyset på når du går på jobb,dergo så skrur det seg på feks 11 når du er på jobb med en timer,og om du legger deg kl 10 en kveld,så slipper du og tenke på lys,pga det slår seg eksempelvis av kl 11 automatisk..Du vet sikker alt om dette,men tenkte nå jeg kunne skrive det alikevel

mvh Tor Erik Lindøe aka discusnybegynner :p
Joda, timere har jeg, men de ligger ubrukte i skuffen
Jeg har en ganske ulik døgnrytme fra uke til uke, og jeg liker derfor å slå på og av lyset selv. Det er ingen stor jobb, jeg har samlet alle akvarienes lys til bare tre brytere, så jeg må ikke løpe rundt og slå av/på hvert enkelt kar, altså


Hindre lys bak bakgrunnen i plantekaret
Har lagt merke til at det bakerste lysrøret i armaturet klarer å lyse litt ned bak bakgrunnen i 250 literen. Ikke så bra, det kan tette igjen hele greia med algevekst som får vokse i fred bak der.... Har ikke sett noe enda, men for å være føre var, bestemte jeg meg for å hindre dette.

Det jeg trengte var:
1. Et langt og smalt stykke sort plast, skåret ut av en vanlig sort søppelsekk.
2. en tapetkniv/Stanleykniv
3. en stiftepistol.

Plaststykket ble lagt over bakgrunnen i lengden, og med stiftepistolen skjøt jeg fast stifter i toppen av bakgrunnen for å feste plasten. Den andre siden mot kanten av karet er fri, for å kunne løfte plasten og ha vedlikehold eller oppsyn med tilstanden bak der. Bare å løfte opp og brette den tilbake for å kikke.

Når plasten var skutt fast med stifter, tok jeg kniven og skar av overflødig plast kant i kant med bakgrunnens form, litt "berg-og-dal-bane"
Helt lystett er ikke denne relativt tynne sorte, plasten, men jeg håper det er godt nok.

Noen som har prøvd noe lignende og vet om dette kan fungere, tro?

Utstyr; stiftepistol og kniv
[External Image]

Plasten er akkurat festet med stifter i toppen av bakgrunnen, og skal nå formskjæres
[External Image]

Ferdig formskåret plaststykke, tilpasset bakgrunnen
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap