Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 48)

Det der er sikkert fornuftig å skjerme der. Jeg måtte på med lokket til filterkammeret i mitt kar når det kom et lysrør over det, uten vokste det fullt av lange trådalger selv om karet var rent.
85 liter med Corydoras adolfoi ungfisk
Litt oppdateringer fra noen kar i løpet av helgen kommer, på tide med det nå

Første akvarium ut er det som står i midten av dobbelreolen, til høyre.

Dette er karet til Corydoras adolfoi-gjengen, ungfiskene av eget oppdrett.
Det er 30 igjen av de 50 som var her, og alle disse er lovet bort. MC Darup henter sine til helgen

Løken jeg fikk tilsendt fra Malaysia (Nymphea lotus 'Rubra') har begynt å vokse veldig bra nå. Ga den litt jerntilskudd i form av tablett i sanden for en ukes tid siden, og da kviknet den ordentlig til Det er altså planten som står rett til høyre for trerøttene, den med spadeformede blad. Den begynner å "rødme" nå, blir mer og mer rød

Karet har nå vært i drift ca to mnd, dvs siden begynnelsen av april. Dessverre antydninger til penselalger her, og jeg jobber intenst med å fjerne det etterhvert som det dukker opp.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
250 liters plantekar
Disse bildene tok jeg på fredag, etter ca to ukers drift av plantekaret. Buskaset på høyre side ved kortenden ble trimmet ned litt på lørdag, samt noe annet småklipp her og der.

Den røde Ludwigia repens 'Rubin' har vokst ca 10-12 cm
(målt fra et spesielt merke på bakgrunnen)

Cryptocoryne-plantene som står rett foran "trerota" i bakgrunnen så ut til å trives aldeles strålende, før de brått over natta fikk Crypto-syken etter 9-10 dagers drift. Aner ikke hvorfor. Da ble de ganske redusert, men begynner å komme seg igjen nå heldigvis.
De to eksemplarene av Echinodorus Rubin (den rødlige sverdplanten) helt til venstre i karet er også klippet en del, pga en del sneglehull i gamle blad. Det ble bare et par kvaster igjen men satser på at de tar seg godt opp med Co2 og masse godsaker i bunnlaget. Disse gleder jeg meg til å se i full prakt, de vil kunne nå helt opp til overflaten...! (karet er 50 cm høyt)

Jeg har forresten fjernet den permanente Co2-testen. Så ikke noen grunn til å ha den der egentlig. Skal straks få i gang pH-controlleren, så...

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Slik så akvariet ut da jeg startet det opp i midten av mai.
Legg merke til at de rødlige sverdplantene helt til venstre i karet er mye større her, men som sagt måtte mange av bladene klippes vekk pga sneglehull. Så ut som en sveitserost
Sammenlign med det øverste av de tre nye bildene i posten her.
[External Image]
Ja den helt til høyre er nokk den som har vokst mest, nydelige planter Mona,
og den bakgrunnen syns jeg går igjen overalt hos deg, jeg blir bare sååå misunneliig!!;-D

Nå kryr det av flotte adolfoi på jakt etter rekepellets i det ene akvariet mitt

Takk for handelen!
Takk i like måte Takk for en hyggelig prat også.
Jeg er så glad en del av disse de havnet hos deg

Som sagt; det er hjertebarna mine, dette

MC Darup
Nå kryr det av flotte adolfoi på jakt etter rekepellets i det ene akvariet mitt :) Takk for handelen!
Takk skal du ha
Ang. bakgrunnen, så er det faktisk den eneste jeg har som har trerot innfelt Den du ser på bildet i 250 literen er en Papillon-bakgrunn (kjøpt hos Webzoo), og det er den ene av bare to jeg har av disse. Den andre er i 128 literen men der er det ikke trerot innfelt i bakgrunnen.
Men de er kjempefine, nydelig struktur, og best av alt; de er en del rimeligere enn f.eks. Back To Nature og Pangea

Haslana and fishes
Ja den helt til høyre er nokk den som har vokst mest, nydelige planter Mona, og den bakgrunnen syns jeg går igjen overalt hos deg, jeg blir bare sååå misunneliig!!;-D
På tide å nappe ut varmekolbene :-/
I går var en svært varm sommerdag, og til tross for bordvifte på akvarierommet og vinduet på luftegløtt, så steg temperaturen veldig i en del kar. Noen var oppe i 29 C...!

Det er på tide å nappe ut varmekolbene for sesongen, samt korte ned litt på antall timer med lys på, tenker jeg. Det er ikke alle kar jeg har det i, men de jeg har er stort sett innstilt på 25-26 C. Når akvarielyset og sommervarmen i tillegg gjør sitt, stiger temperaturen i vannet med to til tre C grader over det. Og kanskje mer!
Så ikveld skal jeg ta runden og samle inn alle varmekolbene. Gidder ikke ha dem stående i karene, det er en lettelse å bli kvitt synet av dem uansett

Mange kar har ikke varmekolbe heller, men likevel blir de varme... uff, og vi er bare i starten av juni!

Jeg så et reklameblad fra Clas Ohlson her om dagen, de har visst bordvifter til bare 149 kr. Skal gå til innkjøp av et par ekstra slike, og sette dem på strategisk utvalgte plasser i akvarierommet. Det hjelper å få luftsirkulasjon!
På tide med oppdatering:-)
Tok en foto-runde i akvarierommet i formiddag, men det var nok ikke det aller beste tidspunktet å ta bilder på Det ble bare reflekser og gjenskinn i glassene på 90% av bildene pga dagslyset ute. Noen få ble imidlertid brukbare nok til å brukes.
Har flere bilder, som jeg legger ut i løpet av dagen.

Først ut er dette artsakvariet, en 85 liter, med Corydoras metae. Jeg har visst flere enn jeg trodde Jeg mistet et par-tre stykker i vinter, og trodde jeg hadde 12 eller 13 igjen. Men det er 15 stykker her, tror jeg. De leker og legger egg i blant, men det går litt lengre mellom hver runde nå i sommerhalvåret. Det er satt ned noen stilkplanter for å holde litt kontroll på algeutviklingen, og det fungerer veldig bra. Det var litt tendenser til alger på sverdplantebladene, men det er borte nå som stilkplantene suger til seg overskuddsnæringen i vannet.

Javamosekladden til venstre i karet, på bunnen, holdes på plass ved hjelp av et par små steiner. Den har grodd veldig bra siden jeg satte den nedi som en liten pjusk. Meningen var at den skulle fungere som eggmopp for Corydorasene, et sted de kan legge eggene, og i javamosen får yngelen både beskyttelse og småsnacks som de spiser av i begynnelsen. Foreløbig tror jeg at jeg kun har sett et bittelite yngel her, men de gjemmer seg godt, så sikker er jeg ikke. De voksne Metae'ene er noen rå eggspisere... og det var også guppy her en lang periode, inntil det gikk opp for meg at det var jo ikke noe smart sjakktrekk med tanke på eventuelle yngels overlevelsessjanser Guppyene er derfor flyttet.

Som vanlig glemmer jeg å skru av filteret ved bildeknipsing, så det er litt luftbobler og sånn i vannet - men pytt



[External Image]

[External Image]
Neste akvarium: Corydoras adolfoi 85 liter
Her gror det som bare det! Jeg gir ikke noe plantegjødning, men stakk noen gjødningskuler i sanden da karet ble satt opp. Om en ukes tid er det 3 mnd siden oppstart. Her må det lukes hver uke, ellers gror det helt igjen. Det er faktisk bedre plantevekst her enn i 250 literen med Co2-tilsetning

Jeg ble fristet til å se hva som skjedde om jeg tilsatte litt flytende plantegjødning ved et tilfelle, og da sa det pang! Så kom det lysegrønne trådalger i overflaten. Shit... det er best å la være, det ser jo ut til å fungere og finne sin egen balanse uten innblanding fra min side. Så ikke noe mer flytende plantegjødning her. Sett bort i fra de trådene i overflaten, er karet herlig algefritt pga alle stilkplantene.

[External Image]
Det er en bande Cory-småtroll her enda, men med alle plantene ser jeg aldri alle fiskene på èn gang så jeg har ingen oversikt over antall. Men de fem voksne er iallefall på plass Som med de fleste Corydoras har eggleggingsfrekvensen gått noe ned på sommerstid, men det kommer en og annen lek og egglegging fremdeles. Til høsten tenkte jeg å tynne ut i bestanden her, det er ganske mange småtroll, så noen av de største håves ut og selges tror jeg. Et par av de eldste har begynt å delta i lek og egglegging

[External Image]
Utrolig stilig kar, Mona.
Det er fint du holder akvariehobbyen gående selv om det er ferie, Mona!!(:
Karene dine har blitt veldig fine, og om det er lov til å si dette, så ble jeg ganske forbanna
når jeg leste det siste innlegget ditt!!
Jeg har jo akkurat komt hjem fra ferie der du bor, og nå skal du selge prakteksemplar av
adolfoiene dine?!:O
nei huff, ikke min hmm...lykkeferie??(;
Oppdatering neste akvarium: 250 liters plantekar
Plantekaret mitt har i dag fått sitt første bytte av gassflaske.
Den første flasken ble satt i drift 18. mai, og i dag (28. juni) oppdaget jeg at trykket hadde falt helt ned. Tom flaske altså. Skiftet den med en ny engangsflaske (halvkilos) som jeg har hatt på lur, det var fort gjort. Litt nervøst, har aldri byttet før, så jeg skvatt skikkelig der jeg stod på hodet i skapet og den tomme flasken ga fra seg et lite "PFFFT!!" da jeg koblet den fra Det var bare et lite "pfffft" heldigvis... Mitt første gassflaskebytte gikk altså helt fint, ingen eksplosjoner eller no'! *knis*



Disse bildene er tatt i dag. Beklager evt gjenskinn i glasset, det var dagslys ute.
[External Image]
Psst!
En liten artig historie;
Ser dere den bittelille gresstust-aktige planten som står alene i den sorte grusen midt i karet? Det er Echinodorus tenellus.
Tro det eller ei, men den planten har overlevd nesten ETT ÅR i et syltetøyglass med lokk...! Ikke noe som helst er gjort, vannet var gulbrunt, og planten sto i vinduskarmen, måned etter måned. Den dauet ikke, men den vokste ikke heller. Bare... stod der. Fikk plutselig øye på den, og bestemte meg for å plante den her, og se om det faktisk kunne bli liv i den igjen. Og den ser litt strammere ut i fasongen, litt mindre slapp og har blitt grønnere og littegrann høyere. Kanskje den gror til og en vakker dag kan dekke hele brunnen i 250 literen?
Jeg rister på hodet enda... siden i fjor sommer, i et syltetøyglass med lokk og bare vann i. Utrolig! Mulig jeg byttet vann èn gang, men... er ikke sikker.



Jeg holder enda på og lære meg å balansere næringstilskuddene her, har litt algevekst akkurat nå etter et par dager med en ny type gjødning. Den var av en type som skal gis daglig fra pumpeflaske, to trykk på flasken pr dag pr hundre liter vann. Jeg trykket da to ganger. Det blusset opp alger, så jeg har gått tilbake til den andre typen jeg har brukt; Dennerle V30. Den virker grei å ha med å gjøre (for amatører også). Jeg doserer små doser med plast-sprøyte et par ganger i uka, fremfor èn gang pr fjortende dag slik bruksanvisningen sier (plantegjødning for lathanser?). Den dagen jeg har gitt plantegjødning, bruser og bobler det helt vilt noen timer senere fra plantene. Særlig H.C. 'Siamensis' (den grønne som står plassert litt til høyre for midten av trerota i bakgrunnen) bobler i vei som bare det. Og jeg sitter med rynkede øyenbryn og ser på brusingen... (jeg er ikke sær, neida!

Guppy-gjengen her er flittige beitere på alger, og padler rundt dagen lang og står og "lugger i seg" algetråder fra planter og annet. Det er et voksent par med guppyer, samt en gjeng små yngel. Ukjent antall, jeg bare håvet opp de jeg fikk tak i fra et annet kar og flyttet dem hit sammen med de voksne da jeg skulle introdusere fisk her. Deres algebeiting monner ikke så mye, men bedre enn ingenting. Jeg vil ikke sette inn noen stor-algespisere her riktig enda, jeg vil teste, lære meg balansen og prøve meg frem en stund først.

Egentlig er det ikke så voldsom plantevekst her, med unntak av H. polysperma 'Rosanervig', det buskaset helt til høyre i karet. Men den vokser jo som ugress overalt, så... Jeg antar det skyldes at jeg egentlig har litt for lite lys her (3 x 30 W T8), eller noe annet som mangler. Jeg synes bare det bobler mer enn nok fra plantene som det er nå, det ser ut som et Farris-glass her i blant. Med mer lys vokser ikke bare plantene fortere, de bruser og bobler enda mer også... og jeg må tilstå at jeg ikke akkurat er så overbegeistret over sånn bobling i akvarier Og jeg slipper å luke så voldsomt, det blir ikke et mas liksom, med det tempoet som er på veksten pr i dag.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med lys... la det være, eller gi bittelittegrann mer bare? Hva med f.eks. 2 x 39 watt T5 lysrør istedet?

Jeg har enda ikke pønsket ut en snedig plan for hvordan jeg skal skjule og gjemme bort tekniske, stygge ting som filterrørene som kan ses til venstre i karet. Co2-diff.reaktoren skal dyttes litt lenger inn mellom sverdplantebladene, og vil forhåpentligvis bli ganske skjult der etterhvert.

[External Image]
28 liter med rosa kampfisk:-)
Da jeg kjøpte kampfisken min, den første noensinne, trodde jeg halvt om halvt at jeg kanskje ville bli lei av han ganske kjapt. Særlig de første dagene, da han stakk av så fort han så folk, nektet å spise og i det hele tatt oppførte seg som en furten gubbe.

Men det forandret seg raskt. Nå er han skikkelig husvarm, tam som en hundehvalp, følger etter meg med blikket rundt i rommet, og hvis det ser ut som jeg skal bort til hans kar, så skynder han seg bort til fòringshullet så fort han kan Der står han klar og nistirrer opp... klar til å hugge innpå. Drøyer det litt før maten daler ned, snur han seg og ser på meg, svinser litt som for å si; "Fort deg litt da!" Jeg merker at jeg smiler og er på nippet til å snakke med han... en fisk! ) Han har blitt en sjarmerende fyr. Selv om han i meg sikkert bare ser matservering på to bein....

Dette er altså min rosa kampfisk.
Kan dere ikke se her at han sier (beordrer) ; "Hei du der...MAT MEG!"...?
[External Image]


I tillegg til litt røde mygglarver og slikt, har jeg kjøpt kvalitetsfòr til ham, to ulike typer betta-fòr. Det siste jeg kjøpte var Hikari Betta Gold... en fulltreffer! Han elsker det! Han glefser i seg de små kulerunde pelletsene i et slikt tempo...jeg ante ikke at en kampfisk kunne få opp en sånn fart engang Jeg kjøpte heldigvis tre pakker, så da har jeg en stund
Mine ble shoppet i utenlandsk nettbutikk, og først etterpå fant jeg det samme produktet hos norske Webzoo... jaja, men da vet jeg iallefall det til neste gang

Fòr fra Hikari faller alltid i smak hos fisk, ser det ut til Og det beste av alt er at det i tillegg er topp kvalitet! De har spesialfòr tilpasset smaken og næringsbehovet til en del ulike fiskearter, noe mange produsenter ikke tar hensyn til i det hele tatt.

Hikari Betta Gold:

[External Image]
Inaktiv bruker
Hei mona.
Ser at du har mange "små"-akvariumer

Visste du at flytende co2-erstatning har kommet på markedet?
Dette er en revolusjon og bruker det selv.....fungerer like bra som co2 flaske
Angående reaktoren kan du jo vurdere en aktiv reaktor som du kobler til filterpumpen. Denne kan monteres i utstyrsskapet og vil sannsynligvis også spare deg en del CO2 i lengden. Dupla S er en variant jeg har jeg hørt mye fint om.

T5 har forresten en fantastisk effekt. Noen ganger litt for god Du kan trygt regne med 50% ekstra lys i forhold til T8 av samme styrke.
For en kul kampfisk Mona, det er for ofte man ser de vanlige rød og blå!;/
kh92no
Visste du at flytende co2-erstatning har kommet på markedet? Dette er en revolusjon og bruker det selv.....fungerer like bra som co2 flaske

Har vurdert å prøve en sånn ja, i en av de andre mindre karene mine Hadde jo vært moro å eksperimentere litt.
Hvor ofte bruker du den?
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=kh92no]Visste du at flytende co2-erstatning har kommet på markedet? Dette er en revolusjon og bruker det selv.....fungerer like bra som co2 flaske

Har vurdert å prøve en sånn ja, i en av de andre mindre karene mine Hadde jo vært moro å eksperimentere litt.
Hvor ofte bruker du den?

til 54Literen min bruker jeg 1milliliter om dagen. Hørt om en som tokk overdose av dette
og alle fiskene døde. Bruker det hver dag
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap