Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 49)

Av alle tidspunkt og årstider å starte sin første lek og egglegging på, så valgte mine Corydoras weitzmani å gjøre det midt på sommer'n!
Jeg trodde ikke mine egne øyne nå, måtte ned på kne og granske karet skikkelig (det står nederst i en reol). Og joda, det var ikke falsk alarm og leksforsøk, det var "the real thing"!!
Nå så jeg hunner med egg i bukpungen, T-posisjonen og hele pakka!

Yippi! Jeg tror jeg danser i ring rundt meg selv her nå! ))

Jeg har hatt de fem største siden slutten av august i fjor, og de ti yngste siden november.
Det er flere par som leker, full rulle, store og små.

Jeg så i går kveld at noe var i gjære i flere kar, og tenkte at her må jeg vel innbille meg ting. Åtte akvarier med Corydoras viste lekstendenser. Til og med mine bittesmå, halvt år gamle Corydoras panda drev og "tørrtrente" på lek Corydoras sterbai også, som har hatt eggpause i snart halvannet år, drev og suste rundt på glasset og så ut til å være i leksstemning. Men de har ikke gjort noe, ikke enda iallefall, for det var ingen egg å finne i morges.

Jeg har endelig knekt koden for å få Corydoras weitzmani i lek Så nå vet jeg hvordan, og når de først har begynt, så er de vanligvis lette å få i gang senere. Ofte trenger ikke Corydoras-grupper noe spesielt som trigger etter første gang, men "holder på" av seg selv.

Ojoj, så glad jeg er!
Men det er et aldri så lite skår i gleden da... det er midt i ferietiden. Et dårlig tidspunkt å drette yngel på. Jeg reiser på ferie om noen få dager, og selv om jeg blir borte bare fem dager i denne omgang, så er det flere turer utover sommerferien med fravær over flere dager. Og det tåler jo ikke bittesmå Corydoras-yngel. De må ha mat og stell hver dag.
Corydoras weitzmani er beryktede eggrøvere som eter opp alle egg de kommer over. Så overlevelsessjansene for egg og yngel i det karet er uhyggelig liten, om jeg bare lar eggene være.
Men, jeg trøster meg med at nå er de endelig i gang, etter at jeg har hatt dem i 10 mnd! Da blir det sannsynligvis lett match senere, når det passer bedre å drette yngel
OOH!!:D
GRATULERER Mona!!
Dette var jo flotte greier,
dro du frem kameraet så du har noen bilder på lur til oss??
*håpe*

P.S.: Det er noen raaare fisker du har!
Corydoras weitzmani i lek (bilder)
Tok noen bilder av moroa, og dette er et par av dem
Det overraskende ved å observere leken til denne arten, var at de alltid inntok T-posisjonen midt i vannet! Så, mens de "låste" seg til hverandre slik, sank de langsomt og rolig ned til bunnen eller inn i mellom masse planter, der de gjorde seg ferdige. Pussig og interessant




Første bilde:
Her ser vi en hunn, omringet av fire hanner, overivrige friere
En vinner til slutt, og sperrer veien for de andre. De gir opp, og drar avgårde for å finne en annen hunn som er villig.

[External Image]

Andre bilde:
Paret blir igjen, og etter litt overtalelse fra hannen der han byr seg frem, inntar de den såkalte T-posisjonen.
Bildet viser denne T-posisjonen, der hunnen mottar hannens melke. Rett etterpå slipper hun egget i pungen hun danner med bukfinnene.
(PS! Dette er et annet par og en annen hunn enn den på første bilde, det var mange par i lek samtidig)
[External Image]

Wow Mona!!
Dette er jo førsteklasses bilder!!
Alltid lurt på hvordan og hvorfor t-stillingen ser ut og hvorfor den heter det den heter(;

Tusen takk Mona!(:
(går disse bildene inn i databasen??)
Gratulerer, Mona. Dette var hyggelige nyheter å komme tilbake til

mona o
Og det tåler jo ikke bittesmå Corydoras-yngel. De må ha mat og stell hver dag.

Si ikke det! Hos meg greide jo 7 små ukesgamle yngel å overleve 2 uker uten mat og vannskifte - i en bitteliten isboks! Jeg mista riktignok 2 av dem ganske kjapt etterpå, men de 5 siste er noen skikkelige tøffinger som fortsatt er i live (etter nok en 2-ukers ferie fra mating og vannskifte).
mona o
Og det tåler jo ikke bittesmå Corydoras-yngel. De må ha mat og stell hver dag.


Dyrehagen
Si ikke det! Hos meg greide jo 7 små ukesgamle yngel å overleve 2 uker uten mat og vannskifte - i en bitteliten isboks! Jeg mista riktignok 2 av dem ganske kjapt etterpå, men de 5 siste er noen skikkelige tøffinger som fortsatt er i live


Tja... Jeg lurte litt på å plukke noen egg og slippe dem opp i "barnehagen min", en 85 liter der jeg har div. Corydoras i oppvekst. Småtasser og ungdommer. Det er èn voksen guppyhunn der, men hun kan jeg fjerne. Eggene har betraktelig større sjanse til å overleve og yngelen kan greie seg med småsnacks de finner rundtomkring på bunnen og i plantene... i noen dager.
Var nettopp inne og sjekket hos C. weitzmani'ene, og de holdt faktisk på enda! Så foreløbig vil jeg ikke forstyrre og avbryte noe, de er mye mer sky og redde av seg enn f.eks. Corydoras adolfoi. Der kunne jeg jo plukke egg og ha hånden nedi hele tiden, uten at leken ble avbrutt eller forstyrret i det hele tatt

Vi får se hva jeg gjør.
Det er bare så utrolig morsomt at jeg nå endelig har fått Weitzmani-gjengen i gang!

hehe...du er en heldiggris Mona!!(:
Håper det er ekstremt snille eksemplarer du har her da, som lar eggene vokse til fine yngel
uten at du må berge dem unna sultne cory-munner!(:
Flere bilder??*glise*
Corydoras weitzmani lek og egglegging (flere bilder)
Jeg har nå bearbeidet noen fler bilder
Dette er bare så utrolig gøy, jeg har ventet snart ett år på dette. Nåja, trekvart år da, men lenge iallfall!
Jeg ser for meg mye C. weitzmani oppdrett utover høsten!

Det var vilt kaos i akvariet deres i dag (98 liter), det så ut som omtrent alle deltok på et eller annet vis. Det var litt uvanlig, det er første gang jeg har sett mange deltagende under lek på èn gang hos en Cory-gruppe. Noen ganger var de mange samtidig, andre ganger to eller tre par, mens andre lå og tok en veltfortjent hvil innimellom øktene.

Gliser fra øre til øre, jeg!


Første bilde:
Hunnen bærer nå et egg i bukfinnepungen, og leter rundt i sverdplantebladene etter et passelig sted å klistre det fast. Hannen viker ikke et øyeblikk fra hennes side, men henger på som klegg. Han kan jo ikke risikere at andre hanner kommer og kaprer hans villige hunn! Så her gjelder det å passe på!
[External Image]

Andre bilde:
Her har hunnen bestemt seg, det blir her egget skal legges. Hannen henger fremdeles på, og er nesten i veien og sinker henne i leteprosessen.
[External Image]

Tredje bilde:
Her plasserer hunnen egget ved å stryke oppover bladet med buken, og samtidig åpne opp de to sammenklemte bukfinnene som har holdt egget fast i en "pung".
Eggene er veldig klebrige, og fester seg på underlaget med en gang.
[External Image]
Gratulerer.
Forsiktig med yngla,de er meget sensitive.Forgotten 1 har yngla paa de,kanskje han har noen gode tips.
T - bilde var et cowerbilde Mona.

Jorn
Jørn Kåsa
Takk for den, Jørn Jeg var heldig med det ene bildet av T-posisjonen, for det var det eneste som ble bra. Alle de andre gangene la paret seg ned i plantene når de sank nedover i T-posisjon, og ble helt skjult av blader. Så den ene gangen de la seg på sanden, var jeg raskt ute og knipset

Jeg tror ikke jeg kommer til å ta ut noen egg eller yngel i denne omgang. Det går rett og slett ikke med feriefraværet som kommer fremover nå. Det er jo typisk det, at sånt skjer akkurat når det passer minst, som rett før fellesferien? Ikke sant?
Men senere skal jeg selvsagt prøve igjen, og da blir det satt alle kluter til for å redde egg og yngel.

Var inne på akvarierommet og kikket litt, og kikket på en bestemt plante jeg kunne se egg på istad under leken. Det hang der enda, faktisk (se utydelig bilde). Men det spørs om de er der i morgen Jeg ga dem rikelig med røde mygglarver nettopp, i håp om at alle blir så mette at de ikke gidder å lete opp egg...
[External Image]
Du kan ikke bare forsøke å hive eggene oppi ett av rekekarene dine da, å se om det overlever noen der? Tipper det vil gå helt fint :0)
Corydoras weitzmani i lek - flere bilder:-)
Her er noen bilder av et av parene som lekte i dag

Bildene viser hvordan hannene passer på hunnen de har kapret seg, for å unngå at andre hanner kommer til og stjeler henne
De fotfølger hunnen overalt, er oppå henne, ved siden av og tett rundt henne. Hviler hun, så hviler han. Svømmer hun, så svømmer han, klistret på som et frimerke.
Innimellom blir hannen litt utålmodig av å vente, så han tar en runde eller to over og rundt henne og "føler på henne" med bartene sine rundt hodet og på ryggen. Av og til setter dette i gang leken igjen, av og til må han pent vente litt til



Disse tre bildene er en serie, som viser en hunn som har en ivrig beiler. En hann som rastløst venter på at hun skal bli ferdig å hvile, og være klar for en ny runde!

[External Image]

Litt beføling for å sjekke om hunnen er klar igjen...
[External Image]

En hann til dukket opp (i bakgrunnen), og da spratt den første hannen opp og svermet tett rundt hunnen sin og blokkerte veien for den nye hannen. Uansett hvor den nye hannen forsøkte å komme til, så var førstemann på plass og sperret veien med kroppen sin. Hann nr to forlot stedet etter noen forsøk, og dro for å lete etter en ledig hunn.
[External Image]
Inaktiv bruker
definitivt bra gjort! Gratulerer!
Ny 112 liter, innredningsstadiet - marerittet har gitt seg:-)
Dette karet er nytt, dvs aldri brukt. Det er imidlertid flere mnd siden jeg kjøpte det, men det har stått helt urørt siden da.

Jeg var så deppa og misfornøyd med løsningen på armaturet til Aqualine at jeg har ikke orket å gjøre noe med det. Det nye Prestige-armaturet deres skulle liksom være så veldig forbedret.. jomen sa jeg smør!
Da jeg fikk karet, skled armaturet rundt på toppen av rammen og virket helt livsfarlig. Det lå jo helt løst! En ørliten dult, og det flyttet seg! Jeg så for meg knust akvarie eller lysrør og vraket lysarmatur. Ikke noe jeg våget å sette i drift!

Jeg kunne ikke fatte at dette skulle stemme. Noe skurret.

Kontaktet stedet jeg kjøpte det, som igjen kontaktet Aqualine i Danmark. Og beskjeden fra dem var jo nesten "dumme du, ser du ikke hengslen bak som armaturet skal settes i?" Det var ingen hengsel der. Jeg er verken dum eller blind, og det var ingenting bak som kunne hindre armaturet i å skli av. Og dersom man skulle bruke denne pinnen foran (samme prinsipp som holder panseret på en bil åpent når man jobber nedi der), så ville jo armaturet rase rett av karet!
Aqualine trodde meg ikke. De påstod hardnakket at den hengslen var der. Fordi "de produserte ikke akvarier uten den, NEMLIG"!!

Jeg ble mer og mer forbannet. Vel, til syvende og sist tok jeg en serie close-up bilder av hele karet, nøye med detaljene. Sendte over pr email til butikken, som i sin tur videresendte til Aqualine. Det ble stille.... Så kom beskjeden; de sender hengslen som mangler direkte til meg + det som skal lime den fast på bakrammens topp.

Noen ganger har jeg en engels tålmodighet, og fordi jeg liker butikken jeg kjøpte det i så godt, så klaget jeg ikke noe mer. Ukene gikk. Ingen hengsel dukket opp. Etter ca fire uker ble jeg lei, og sendte email til butikken. Forskrekket ble de, hadde jeg virkelig ikke mottatt den enda? (den skulle sendes direkte til meg, ikke via butikken) Det ble purret på Aqualine, og etter en uke eller to kom endelig pakken fra Danmark. Men da var jeg så lei og ble nesten kvalm av synet av dette karet, at det har bare stått og støvet ned i stua, helt ubrukt og urørt.

Nå fikk jeg imidlertid lyst å gjøre noe med det. Det er for ille at det skal stå der og støve ned.

Så idag har jeg limt fast hengslen med det medfølgende spesial-limet, og i tillegg skåret til Juwel Rock bakgrunnsplater som jeg hadde liggende. De er ikke silikonert enda, men det skal straks gjøres nå som jeg ser at de passer etter en del småjusteringer.

Røttene fant jeg i en krok på akvarierommet, hev dem oppi for å se. Rota til høyre står nøyaktig der den står pga skjøten mellom to biter bakgrunnsplate. Den skal skjules, så derfor oppreist trerot

På begge kortsider skal det stå sverdplanter, som lener seg inn mot midten. Ikke planter i midten, tror jeg - jeg vil ha en åpen, litt lysere plass i senter av akvariet, som skal illudere "en glenne i skogen" der lyset trenger ned. Så der blir det ikke noen planter. Har også planer om å teste ut eikeløv igjen, har en liten pose med tørt løv liggende. Det blir spennende å se, for jeg hadde tenkt at mine store "mini-busser" (Corydoras C-140) skulle få bo her... de er notoriske når det gjelder å opprote planter. Aner ikke hvordan de gjør det, men de flytter store mengder sand i sin søken etter mat. Så det kan godt hende eikeløvet forsvinner fort som bare det ned i sanden. Det ville jo være bortkastet... så jeg vet ikke helt. Hadde eikeløv hos mine 15 C. weitzmani før, men de begravde det så grundig at til slutt var det ingenting igjen synlig over sandbunnen!
[External Image]

PS!
Lysrøret (kun ett av to er satt i) som står i nå, er et LifeGlo på 6700 Kelvin. Det så litt skarpt ut, men jeg tok et rør jeg hadde liggende i riktig lengde bare. Mulig jeg må dempe antall K litt for å få den rette jungelstemningen med et ørlite teint av sortvann Ikke for mye sortvann, da kreperer ofte det meste av planter... og planter vil jeg ha, noen som ikke er altfor lyskrevende, men er litt hardføre.

Så, kan dette være en grei løsning på plasseringen av røttene?
Hadde tenkt Redmoor-røtter her men... de gir så lite skjul og gjemmesteder for engstelige Corydoras Disse foretrekker noe å søke tilflukt under.

spørsmål/forslag??(;
Synes røttene var stilige jeg,
men om det er gjømmesteder for corydoras du ønsker,
burde du ikke legge de ned langs bakken da (kanskje bare den ene?)??(:

-maria-
Hehe.. At du greier å være så tolmodig ^^. Flink er du.

Syns røttene sto perfekt jeg

Gleder meg til fler bilder
Jeg syns plasseringen av røttene ser veldig bra ut! Jeg aner meg enda et vakkert akvarium.

Når vi snakker om røtter, hvor får du tak i dine? Jeg syns det er få spennende, om man kan kalle en rot spennende, røtter å få tak i her om kring. Da tenker jeg på Fredrikstad. Har du noen gang kjøpt røtter fra en nettbutikk? Jeg har litt lyst til å prøve det, men blir automatisk litt skeptisk når jeg ikke kan se varen før jeg kjøper den. Er litt redd for å ende opp med kjedelige kvister.
Corydoras weitzmani
Tok en kikk innom Corydoras weitzmani karet idag og oppdaget 7 yngel på ca. 2 cm. Så det ser ut som leken går sin gang selv om været er i varmeste laget.
Helge Waldeland
Tok en kikk innom Corydoras weitzmani karet idag og oppdaget 7 yngel på ca. 2 cm. Så det ser ut som leken går sin gang selv om været er i varmeste laget.


Har du javamose i karet ditt med Weitzmani?
Jeg har merket meg at det øker overlevelsessjansene for små yngel, dersom det er et kratt av mose i karene der de kan gjemme seg og finne smårusk å spise
I mitt Weitzmani-kar har jeg ikke noe mose, men har tenkt å legge nedi noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap