Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 50)

Haslana and fishes
men om det er gjømmesteder for corydoras du ønsker, burde du ikke legge de ned langs bakken da (kanskje bare den ene?)??(:

Helt riktig
Du har rett i det. Jeg har tenkt å se om jeg finner en trerot til, en liten, som jeg kan arrangere slik at det blir mer overheng å gjemme seg under ved rota til venstre.
Det synes ikke så godt på bildet, men det ble et mørkt hjørne ved den venstre trerota som så "Corydoras-vennlig" ut.

Men dette arrangementet på bildet var bare en utprøving. Så vi får se hvordan det ender opp.

PS!
Har visst glemt å fortelle det her i tråden, men jeg har kjøpt enda en reol..*Oops*
Den skal romme to akvarier (ikke 3 i høyden som de andre), som har lengde 80 cm.
128 literen og denne 112 literen skal inn i den.
mona o
[QUOTE=Helge Waldeland]Tok en kikk innom Corydoras weitzmani karet idag og oppdaget 7 yngel på ca. 2 cm. Så det ser ut som leken går sin gang selv om været er i varmeste laget.


Har du javamose i karet ditt med Weitzmani?
Jeg har merket meg at det øker overlevelsessjansene for små yngel, dersom det er et kratt av mose i karene der de kan gjemme seg og finne smårusk å spise
I mitt Weitzmani-kar har jeg ikke noe mose, men har tenkt å legge nedi noe.

Bruker Javamose i alle mine Corydoras kar.
mona o
[QUOTE=Haslana and fishes]men om det er gjømmesteder for corydoras du ønsker, burde du ikke legge de ned langs bakken da (kanskje bare den ene?)??(:

Helt riktig
Du har rett i det. Jeg har tenkt å se om jeg finner en trerot til, en liten, som jeg kan arrangere slik at det blir mer overheng å gjemme seg under ved rota til venstre.
Det synes ikke så godt på bildet, men det ble et mørkt hjørne ved den venstre trerota som så "Corydoras-vennlig" ut.

Men dette arrangementet på bildet var bare en utprøving. Så vi får se hvordan det ender opp.

PS!
Har visst glemt å fortelle det her i tråden, men jeg har kjøpt enda en reol..*Oops*
Den skal romme to akvarier (ikke 3 i høyden som de andre), som har lengde 80 cm.
128 literen og denne 112 literen skal inn i den.

Ja jeg kunne så vidt se det mørke området, jeg tror det blir bra med enda en liten en jeg,
så får du det både dekorativt og praktisk!(:

hehe...er det så vanlig å få inn reoler o.l. i huset der hos deg at du bare glemmer det?(;
dessverre er det ikke slik her nei!haha
Jeg tester nå ut Birger Amundsens metode for klekking av Corydoras-egg

Det vil altså si; putte oppsamlede egg i en håv, og plassere den strategisk et sted i et vanlig akvarium. Håven beskytter dem fra å bli spist inntil de klekker.

Håv-metoden utprøves nå pga følgende mislykkede metode :p:

Jeg fant forleden ca 25 egg fra henholdsvis Corydoras caudimaculatus og Corydoras metae (tilsammen). Jeg plukket dem i to ulike kar, og samlet dem på kortveggen (på glasset altså) i "barnehjemmet" mitt, ved å klistre dem på glasset der (de var nylagte, fremdeles klebrige). "Barnehjemmet" er en 85 liter i reolen som inneholder div. Corydoras i oppvekst, alle noen mnd gamle. Jeg trodde ikke de "ungdommene" ville finne eggene så høyt oppe og sikkert ha for små munner til å spise noen egg om de fant dem...
PØH!
Neste morgen var det bare 4 puslete egg igjen!

Grrr, så den metoden gikk ikke.

I dag fant jeg 5 nye egg hos Corydoras metae. De har det med å legge litt egg nå og da, ikke særlig mange om gangen. Og de spiser dem gjerne om de kommer over dem også.. disse 5 satt alle gjemt dypt inne i javamosen, der har de ikke funnet dem (enda).

Så disse 5 eggene, en svært liten beholdning, ble plassert i en liten håv og hengt i nærheten av filterutløpet (uten å stå midt i blåsten, altså).

Så da får vi se
Når (eller hvis) de klekker, så bare vipper jeg dem ut i "barnehjemmet" og lar dem vokse opp der. Det er forresten to stk C. metae ungdommer i det karet fra før, overlevende etter egg jeg slapp oppi der en gang da alle de andre var mindre.

Blir dette ok resultat på, så fortsetter jeg vel å klekke dem slik og lar dem greie seg selv i sammen med de andre unge.
Det er noen halvt år gamle C. panda i karet, 15 stk, de skal selges når sommerferien er over, de begynner å bli gamle nok til det. Jeg tror det er de som har spist eggene... for de er eldst og derved størst størrelsesmessig. De andre artene må nok vokse litt mer først.
Jeg har hatt god erfaring med denne måten, så dette går nok helt fint. Har du lagt merke til hvor store Metae ynglene er når de klekkes? Jeg ble helt overrasket jeg. De er jo som andre arter er når de er rundt to uker.
Nei, har dessverre ikke sett dem som nyklekte og små. De to ynglene jeg har av C. metae, er resultatet etter at jeg tok 4-5 egg og la dem på et flytende planteblad i en 45 liter jeg på den tiden hadde C. yngelen min i. Dagen etter var eggene borte, jeg trodde rekene hadde spist dem.
De kamuflerte seg jo godt i gjengen med C. davidsandsi og C. cf. burgessi i starten... Så etter noen uker dukket det opp et par stk jeg plutselig så hadde litt annerledes tegninger enn C. davidsandsiene Det var ikke lett å skimte dem i vrimmelen de første ukene, og når jeg først fikk øye på dem, hadde de allerede "riktige" tegninger og var ferdige med yngelkamuflasjen.
Weitzmani
Tenke jeg kunne legge ut bildene av yngel på Weitzmani uten å starte en ny tråd.
Stilige Weitzmani-småtasser der, ja!

Søren at jeg ikke tenkte på å ta ut eggene da mine lekte og legge dem i håv! Det kunne ha reddet noen... men kom ikke på det før etterpå. Jeg håper mine Weitzmanier legger egg igjen snart. Det var litt tegn til aktivitet der i formiddag, men jeg har oppholdt meg stort sett i hagen hele dagen så jeg vet ikke om noe har skjedd (kan ikke se noen egg nå, men det betyr jo ikke at de ikke er der).

Bildet viser utprøving av ny klekkemetode for C. metae egg
En håndfull egg bare, men det er jo greit å starte smått!


[External Image]
Har du en håndfull, så starter du ikke smått! *trett-humor-fnis*
Spennende å klekke dem slik. Og mindre arbeid enn egne klekkekar... Lykke til Mona!
Gry
Har du en håndfull, så starter du ikke smått! *trett-humor-fnis*


Uttrykket "en håndfull" betyr ikke at hånden er stappfull Det betyr "noen få". En gang lærte jeg at "en håndfull" betyr ikke flere enn du har fingre på hånden, altså 5 eller mindre i antall.

UiO sin ordbok skriver at uttrykket betyr "noen få", i tillegg til det bokstavelige selvsagt; en hånd full av et eller annet.

Men dette blir spennende da, og se om det blir noe av dem. Og de 4 eggene som greide seg til klekkingstidspunktet på glasset også, selvsagt.
Inaktiv bruker
så eggene har klekket tenk på denne tiden av året
fine røtter i det nye karret ditt.

men fikk ikke helt med meg hvilken corydoras* art det var



*=skikkert skrivefeil
Røde krystallreker og nytt akvarium satt opp
For halvannen uke siden eller så hadde jeg en real omgjøring på akvarierommet. Holdt på en hel dag med sjauing! Gurimalla...
Den hjemmebygde reolen med 28 litere er nedlagt, og de som bodde der flyttet. Kampfisken Benoni flyttet over i en 85 liter, eplesneglene i en 54 liter og de 6 Røde Krystallrekene ble plassert i 85 literen med Corydoras metae som algespisere/renholdsarbeidere.
Flytting av 128 literen (nedtapping til det var 2 cm vann igjen) fra akvarieskapet jeg har bygd selv, og over i den nye porsa-reolen. Foreløbig eneste kar i den reolen (den har plass til to kar på 80 x 40 cm)... og hva skal jeg gjøre med det?

Og så noe kjempehyggelig i går ; de røde krystallrekene har endelig begynt å formere seg igjen! Yippi! Jeg så en hunn med dinglende, mørkerøde egg under buken. Så snart blir det rekeyngel! Dette har jeg ventet på lenge nå, og det blir moro å få se bittesmå krystallreker igjen Av alle de jeg hadde, overlevde altså bare 6 stykker å bli forgiftet av JIF vindusspray... en tabbe jeg aldri glemmer, og vil sørge for å aldri gjenta! Disse 6 er nå åpenbart blitt voksne, og har endelig startet å formere seg. (Note to self: sette svamp på innsuget til filteret)

Og så er et nytt akvarium innredet og satt opp
Det er 112 liters Aqualine-akvariet, plassert på akvarierommet (ikke i stuen som opprinnelig tenkt) og er det nye karet til min gruppe med mini-busser, 8 stk Corydoras C-140. Digre beist! Hvis ikke de hunnene snart legger egg, så eksploderer de! Blir nesten skremt av den tjukkelsen de har To røtter, sand og ellers javabregner plassert rundt på trerøttene. En drill med tynt bor og fiske-sene, og dermed var det bare å knyte javabregnene fast akkurat der jeg ville ha dem Smart, om jeg så må si det selv ! *gliz* Bilder kommer senere av karet.
Jeg ble riktig fornøyd med Aqualine-akvariet likevel, når jeg bare endelig fikk limt på den manglende hengslen på baksiden som skal holde på plass lysarmaturet! Det ble så fint og stødig, så! Kanskje det ikke blir det siste Aqualine-karet likevel De er litt slankere av utseende enn Akvastabil, så jeg liker veldig godt utseendet og designet på Aqualine.


Oj, dette er side 100 i denne tråden...! * blunker forbløffet *
Bilde fra mitt Corydoras oppvekst-kar ("barnehjemmet")
4 arter, merket dem med piler.

Det er veldig bruntonet vann i dette karet, pga en enorm trerot som farger av. Dette gjør bilder uskarpe og en smule kornete (mørkt vann), men bruntonen i seg selv synes jeg bare er fin til vanlig (jeg liker litt sortvannspreg).

[External Image]
Corydoras metae
En av mine yndlingsarter blant Corydoras Corydoras metae

Jeg husker da jeg var så heldig og fant mine første av denne arten, gruppe på 5 viltfangede C. metae på en butikk i Oslo. En skatt!
Siden har jeg spedd på med flere fra andre hold, og har nå tilsammen 15 stk i en 85 liter.

Siden i vinter en gang har de lekt og lagt egg jevnt og trutt. De legger få egg om gangen, men til gjengjeld ser det ut til at de leker ofte. Nå er javamosekladden på bunnen i karet deres vokst seg stor og fin, og når den ble stor nok, klarer en del yngel seg selv i akvariet. I den bor det et par små yngel nå, ser jeg

I akvariet deres har det dukket opp litt penselalger på noen stener, og det fjerner jeg ukentlig. Ser ut til at jeg greier å holde det i sjakk, det sprer seg heldigvis ikke over hele karet.

Disse bildene tok jeg i går

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen flere bilder til innlegget ovenfor av Corydoras metae.
Jøss så mørke dine er i grunnfargen? Mine er nesten hvite. Det er så gøy å se hvor ulike den samme arten kan være.
Gry
Jøss så mørke dine er i grunnfargen? Mine er nesten hvite. Det er så gøy å se hvor ulike den samme arten kan være.


De forandrer seg alt etter akvariets bunnlag Mine første 5 var terrakotta-brune da de gikk i et kar med mye eikeløv. Så flyttet jeg dem til et kar med bare Rådasand, og da ble de helt lyse. Så flyttet jeg alle sammen til dette akvariet med gråsvart, finkornet grus i vinter. Og da ble de gradvis veldig, veldig mørke.
Det er nok helt naturlig at de endrer litt farge som en slags kamuflasje tilpasset området der de bor.

Jeg synes de ble så fine på denne mørke grusen at jeg tror jeg beholder dem der Hadde tenkt å gi dem et kar med sand igjen, men de ser ut til å ha det helt fint her med lek og egglegging samt den flotte fargen de fikk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap