Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 51)

Gratulerer med side 100 i tråden da Mona!!

Har du noen nyere bilder av c-140??(:
Altså minibussene(;

-maria-

P.S.: Så rart det virker at du som er så corydorasflink liker så godt c. metae da!!;D
Jeg mener, du har jo alle slags corydoras arter, og har sett/hørt om det meste,
så at du skulle falle for disse var overraskende
C-140 i nytt 112 liters Aqualine kar
Jeg grublet lenge på hva jeg skulle gjøre når jeg skulle innrede det nye akvariet til gjengen med digre C-140. Disse Coryene greier alltid å opprote det meste av planter. Til og med en diger 'Echinodorus rubin' jeg kjøpte av Frank Angell... den "stod på stylter" stadig vekk, bare såvidt holdt på plass av et par-tre av de aller lengste røttene. Resten var flere cm over sanden... kjedelig å hele tiden måtte plante på nytt. Særlig småplanter, det var jo bare å glemme til slutt. Cryptocoryne og stilkplanter fløt stadig rundt etter at pansermallene hadde kostet bunnen med bartene sine. Det så alltid rasert ut i det akvariet...

Noen løsning kom jeg ikke på.... når de greide å opprote selv de største sverdplantene, hva gjør man da?

I samme tidsrom kom det en hentelapp i postkassa, planter fra Aquazoo i Bergen, 9 stk javabregner. Jeg visste ikke hvor jeg skulle ha dem riktig enda, så jeg satte dem i pottene sine i den tomme 112 literen, fyllte bare opp karet halvfullt med vann, og klemte en trerot inntil så alle plastpottene ikke skulle flyte rundt og velte.

Først dagen etter, i det jeg kom inn på akvarierommet og fikk øye på dette, javabregner og røtter....DA det slo meg; "det var jo fint!" så gikk det et lys opp for meg..! Javabregner! DET greier ikke C140 å opprote, de sitter jo ikke i sanden, men festes på trerøtter! Aha! Tenk at det tok så lang tid for en idè å klekkes

Så drill ble tatt frem, tynt bor og fiskesnøre. Så drillet jeg hull parvis på utvalgte steder på trerøttene. Som merker etter et hoggormbitt kan man si Så tredde jeg fiskesnøret gjennom ovenifra, tok i mot tråden på undersiden og førte den opp igjen gjennom det andre par-hullet. Når begge endene av fiskesnøret var på oversiden igjen, plasserte jeg javabregnen der, brettet tilside planten i midten, og knøt fiskesnøret så stramt som mulig (uten å kappe planten), knøt flere knuter og klippet så av fiskesnøret. Perfekt! Som å sy inn en knapp Ingen løse løkker av fiskesnøre, ingenting synlig å se av festemetoden. Fint!

Bildene viser slik ser det ut.
Det første bildet er et oversiktsbilde. Helt "nyplantet", eller "nyfestede" kan man vel heller si, javabregner rundt om på røttene. Det blir nok fint når de har fått vokst seg til og blitt litt fyldigere Jeg er ikke like strikt på at alt skal være sør-amerikansk av planter lenger...
[External Image]

Det andre bildet viser litt mere "close-up" på gjemmestedet til C-140. Under den trerota der ligger det faktisk 8 svære pansermaller Det synes ikke, gjør de vel? De trøkker seg sammen i en tett gruppe. De har den desidert beste stimeadferden jeg har sett hos noen art Corydoras før. Alltid tett i flokk og følge, ingen drar noe sted alene
[External Image]

Det tredje bildet er tatt mens jeg faktisk satt på gulvet. C-140 er så utrolig sky, at de våger seg overhodet ikke ut av gjemmestedet sitt så lenge det er folk i rommet eller de skimter bevegelser. Så jeg satte meg på gulvet, og da kan de ikke se meg. Så da kom de ut... Det eneste bildet jeg greide å ta som viser fiskene i karet, måtte altså tas fra gulvnivå
[External Image]


Flott
du får det til du ser jeg. Rekene lever i beste velgående
FY dette får du til Mona!!(:

Men da skal jeg ikke mase om flere bilder av c-140
siden du kun når dem på "bakkenivå"
hehe..(;
Flere nye Røde Krystallreker :-)!
I dag kom det nye Røde krystallreker i posten til meg fra Michael Niesar (fra forumet her). Supert! Jeg kjøpte 10 nye, siden min opprinnelige bestand av disse var redusert til bare 6 stk. Så nå fikk jeg inn litt friskt blod, og fikk opp antallet litt. De padler nå rundt i en 85 liter, alle sammen. De nye slo seg straks ned i javamosen og ga seg til å plukke på rekers vis
Håper på en real koloni etterhvert!

I kveld får jeg også to nye Corydoras-arter i hus! Gleder meg skikkelig, lenge siden sist jeg fikk en ny art nå, det har verket i kroppen etter noe nytt lenge.

Skal ta bilder og legge ut her senere i kveld, av både reker og fisk.

Hei mona!

Hvilke corydoras arter er det som er så heldig å få entre ditt hus nå da??(:
Den ene arten er Corydoras julii, og den andre
er Corydoras melanotaenia.

Gleder meg og venter i skikkelig spenning på den første,
C. julii, ettersom det ofte shippes ut Corydoras trilineatus istedet... mange tar feil. Men det er sikkert en del grossister som prøver å trikse litt eller lure folk litt også : "Sender denne istedet, de ser vel ikke forskjell likevel, he-he".

Corydoras julii'ene skal visst være veldig små enda, så jeg får stelle godt med dem og fòre dem opp
mona o
Den ene arten er [URLBLOCK1], og den andre er [URLBLOCK2]. Gleder meg og venter i skikkelig spenning på den første, C. julii, ettersom det ofte shippes ut Corydoras trilineatus istedet... mange tar feil. Men det er sikkert en del grossister som prøver å trikse litt eller lure folk litt også;-) : "Sender denne istedet, de ser vel ikke forskjell likevel, he-he". Corydoras julii'ene skal visst være veldig små enda, så jeg får stelle godt med dem og fòre dem opp:-)


wow, det er yndlingsartene mine!:o)
*håpe på masse masse bilder*(;
Galaxy rasbora :-)
Endelig! To nye arter med Corydoras og stimfisken Galaxy rasbora er i hus!

Corydorasene er naturlig nok veldig sky enda, forsøkte meg på litt bildeknipsing, men det ble mye dårlige bilder.
Prøver igjen senere ikveld når de har roet seg litt ned. Foreløbig kommer det noen bilder av Galaxy rasboraen.
Da jeg slapp dem ut av posene, trodde jeg et øyeblikk jeg hadde fått feil, en albinovariant eller noe... de så ut som spøkelser hele gjengen. Men i løpet av sekunder fikk en del av dem tilbake fargene, jeg antar det er hannene som har sterkest farger? De er virkelig en fisk med WOW-faktor! Fantastiske farger!

Og for de som lurer på om det endte opp med at jeg fikk levert Corydoras julii eller Corydoras trilineatus.... gjett tre ganger.
Corydoras melanotaenia var enda mer slående enn jeg trodde. Knallgule finner! Virkelig noe uvanlig innen Corydoras-verdenen.

Bilder av Coryene kommer etterpå!

Alle fiskene er i samme karantenekar, en 85 liter, og vil bli skilt senere. Et par mnd i karantene, tenker jeg



[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
hvis du får opdrettet noe galaxy må du si i fra...Veldig lyst på
Galaxy rasbora
To bilder til av Galaxy rasbora, til innlegget ovenfor.
Corydoras melanotaenia
Her er noen bilder av den ene nye Corydoras-arten;
C. melanotaenia

Det er en slående art når de sees i virkeligheten i et etablert miljø. Finnenes farge er svært uvanlig til Corydoras å være.

Disse bildene viser dessverre ikke deres fulle fargepotensiale. Fargen på finnene er lysende gul i virkeligheten, når de føler seg hjemme og trygge. Her er det bare en time siden de slapp ut av posen, litt bleke enda, men likevel... appetitten er i orden
Jeg tester alltid nye fiskers stressnivå ved å gi dem en dose røde mygglarver en stund etter utslipping. Spiser de, er alt bra. Spiser de ikke, er de fryktelig stresset og ting kan tippe over i gal retning.

Disse ser imidlertid ut til å ha kommet seg fort og sluker mygglarver med stor appetitt

Vannet er en smule grumsete her nå, for tidligere i dag jaktet jeg rundt på og håvet ut de siste 15 Corydoras adolfoi'ene, som flyttet til sitt nye hjem i Spydeberg i dag Byttet litt vann da de var borte, men det er fremdeles grumsete (det gjør bildene litt kornete).

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
utrolig fine bilder!
Gled deg til de farger ut :0)
Nyter synet av mine om dagene, selv om jeg irriterer meg litt over at hoene holder så igjen på eggene :0(
Men, litt kostbare skal de vel være nå sommerstid ;0)
Inaktiv bruker
ja. litt røde mygglarver burde vel hjelpe. XD. dere begge er veldig flinke på pansermaller
Vertfall helt hektet :0)
Og så de minste Coryene til slutt...:-)
Jeg er 99% sikker på at det ikke er Corydoras julii, som jeg bestilte. Det er nok Corydoras trilineatus, akkurat som det stort sett blir når man forsøker å bestille C. julii.
Jeg har avtale med Aquamanias at jeg ikke må beholde dem om det viste seg å bli feil art, det snakket vi om allerede ved bestilling. Så jeg er ikke pokka nødt til å beholde dem...
Men det er vanskelig, for alle ti har jo varierende grad av snirkler og prikker i skjønt kaos! Ingen er like!

Men gurimalla, de små krekene var da utrolig søte!

Se forskjellen på dem og C. melanotaenia...
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har du lagt dem inn på cw enda? Det er da søren hvor vanskelig det skal være å oppdrive Julii. Sto senest i dag og forklarte en butikk innehaver at det nok ikke var julii han fikk dersom han bestilte det, men han påsto at dersom det var det som sto på listen fra importør, så var det det han fikk inn i butikken. Ja, ja, sa jeg til slutt, da er du heldig for de er veldig sjeldne i handelen.
Inaktiv bruker
Hva synes du om corrydoras Paleatus da, Gry og Mona ?

Dårlig kamera
nå kupper vi tråden her, så jeg svarer kort, og så kan vi jo ta diskusjoner videre på en annen tråd i forum :0)Jeg har selv masse yngel av Paleatus, og noen voksne. Disse har jeg mest for å ha noe å selge nybegynnere av coryer da disse er hardføre og yngler lett. De er fine, men ikke blant favorittene mine nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap