Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 66)

Mona! Vet du noe om hvor krevende Corydoras pygmaeus er med tanke på oppdrett?
Kesol
Vet du noe om hvor krevende [I]Corydoras pygmaeus[/I] er med tanke på oppdrett? :)


Å få dem i lek, eller å få yngelen til å vokse opp, mener du? Begge deler, kanskje?

Jeg har ikke hatt denne arten selv, men den står på lista
De skal ikke være spesielt vriene å få i lek.
Start med å ha dem i et eget arts-kar.
Et godt tips for å få de voksne i lekskondisjon og trigge til lek, er å gi dem levende, nyklekt artemia. Siden C. pygmeaus svømmer fritt i vannmassene og ikke bare tar mat fra bunnen slik vanlige Corydoras gjør, er levende artemia som svømmer rundt i vannet suverent fòr til disse da de får tak i alt. Siden det er så næringsrikt, vil hunnene legge flott på seg og danner modne egg i buken.

Annet fòr som mygglarver o.l., ville jeg finhakket med barberbladet på algeskrapen før fòring. Jeg har kjøpt en slik skjærefjøl i plast for ti kroner på super'n, og den bruker jeg til å hakke opp røde mygglarver o.l. på når det trengs. OBS! Et lurt tips; ha den i en kasse blant akvariesakene dine så den ikke kan forveksles med kjøkkenets

Selve yngelen er knøttsmå, så små at vanlige fòringstyper muligens kan bli for stort. Men jeg har lest om tilfeller der man har hatt en gruppe av denne arten i meget tett beplantede kar, med masser av javamose og tette plantekratt. Og så bare formerer de seg på egenhånd, og rett som det er dukker det opp halvvoksne småtasser fra buskaset

Når de leker og legger egg, vil yngelen finne masse microorganismer og småtteri de kan spise inni javamosen og blant plantene (NB! Karet må være veletablert og godt innkjørt, så det har fått tid til å danne et rikt, naturlig micronæringsliv).

Det virker ikke som de voksne Pygmeaus'ene er spesielt sultne på sine egne egg og yngel, så avkommet har gode sjanser til å vokse opp sammen med de voksne. Forutsatt at det er et modent kar med en veletablert koloni av microorganismer og egg og yngel kan skjule seg blant tette planter o.l.

Man kan eventuelt ta ut de voksne om man er usikker, etter at de har lekt (hvis man er vitne til det og vet at det har skjedd).



Mona, Vil du gifte deg med meg?
Så kan vi kose oss forran de fine corryn'e dine
DahAquaMan
Mona, Vil du gifte deg med meg? :) Så kan vi kose oss forran de fine corryn'e dine :):)


Haha, den var ny Det blir vel litt for stor aldersforskjell, no affence:P

Mufcy
[QUOTE=DahAquaMan]Mona, Vil du gifte deg med meg? :) Så kan vi kose oss forran de fine corryn'e dine :):)


Haha, den var ny Det blir vel litt for stor aldersforskjell, no affence:P



Samma det vell
180 liter med Corydoras sp. Black
Tok noen bilder i helgen
Har brukt Canon EOS 350D speilreflekskameraet til mannen min, og endelig fant jeg ut hvordan man skrur av blitzen! Dermed fikk jeg tatt oversiktsbilde av det nyoppsatte 180 liters akvariet uten at blitzen slo ut.

Jeg fikk en ny bestilling for litt siden, og endelig kunne jeg bytte ut det grusomme bakerste lysrøret i armaturet på 180 literen. Det som stod bakerst, var et 30 W planterør fra Dennerle, og det har et forferdelig pissegult (pardon my french) lys jeg ikke kan fordra. Dennerle skal visst være super-duper kvalitet, men planterørene deres er veldig merkelige....og nå ligger iallefall det lysrøret ute, klar til å kastes! Det ble byttet ut med et mere normalt lysrør, og hele akvariet så straks ti ganger bedre ut

Og så noen bilder av de 21 nydelige Corydoras sp. Black som flyttet inn her De har vokst, og har lagt på seg såpass at de nå ser mer normale ut. Det er en eller to blant dem som er uvanlig små og litt "pygme-aktige" i veksten, men resten vokser og legger på seg slik de skal.
De er travelt opptatte dagen lang, snoker rundt og forsvinner i løvet på matjakt. Det er uten tvil en meget aktiv Corydoras-art, og definitivt en av mine absolutte yndlinger
Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til de blir kjønnsmodne og jeg kan begynne og drette dem!

Oversiktsbilde av 180 literen.
Plantene har begynt å vokse, nye røde skudd og blader er kommet opp. Algene har også kommet, og rekene sitter på rad og rekke langs rota og plukker i seg alger
[External Image]

En sann skjønnhet!
[External Image]

"Da var jeg ferdig under her!"
[External Image]
Apistogramma panduro.
En av mine favoritt-Apistogramma

Bildene viser et nybakt par som er i innledningsfasen for flørt. De står med hodet ned og med lysende farger stirrer de intenst på hverandre og måler hverandre opp og ned.
Innimellom avbryter de for å jage vekk andre inntrengere, så går de tilbake til hverandre på nøyaktig samme plass som før, og står slik med hodet ned og "neier". Det er en kokosnøtthule rett under dem som jeg tror de har blinket seg ut. Det de åpenbart ikke har tatt med i beregningen, er at den er okkupert av en L144 malle. Tipper den ikke er spesielt sugen på å flytte....







Hunnen
[External Image]

Hannen
[External Image]

Begge to.
(legg merke til det gule som såvidt skimtes inni kokosnøtthula... det er mallen)
[External Image]
Jeg trodde en sugemalle ville være sugen på det meste, jeg. Thihi. Greide bare ikke å dy meg...
Nydelige apistoer, forresten. Panduro har jeg egentlig ønsket meg lenge.
mona o
Tok noen bilder i helgen:-) Har brukt Canon EOS 350D speilreflekskameraet til mannen min, og endelig fant jeg ut hvordan man skrur av blitzen! :-)


Hvordan gjorde du det? Har Canon EOS 400D som jeg kanskje kanskje får til jul. Bare prøver det ut litt først. Finner ett program som er uten blitz, men da er de andre instillingene helt teite. Hva program bruker du til akvariebildene dine? Auto håper jeg for min del, for det er enkelt det!
Ny reol bestilt :-)
Ah, nå har jeg bestilt meg en ny reol )

Jeg har solgt 250 literen, og plassen der den står i dag, skal jeg nå ha en reol istedet.

3 stk helglass-akvarier fra Aqualine er bestilt hos Tropefisk.no, og det er akvarier bestilt etter spesialmål, slike 98 litere jeg har fra før. De har målene 80 x 35 x 35 cm (L x B x H). Fikk en hyggelig pris på dem fra Tropefisk, og jeg har akkurat bestilt dem nå.

Det skal være Woha lysarmaturer (i svart) på dem og de bestiller jeg i Tyskland. Med de armaturene blir vannlinjen skjult, noe som jeg synes er viktig med helglass-kar

Yippi!

Bildet viser Woha-armaturet og et av de samme akvariene med disse målene som jeg har fra før. Dette bildet er fra den gamle boligen vår, før jeg satte 98 literne i reol.

[External Image]
mona o
Tok noen bilder i helgen:-) Har brukt Canon EOS 350D speilreflekskameraet til mannen min, og endelig fant jeg ut hvordan man skrur av blitzen! :-)


Elin Pedersen
Hvordan gjorde du det? Har Canon EOS 400D som jeg kanskje kanskje får til jul. Bare prøver det ut litt først. Finner ett program som er uten blitz, men da er de andre instillingene helt teite. Hva program bruker du til akvariebildene dine? Auto håper jeg for min del, for det er enkelt det!


Jo, jeg bruker stort sett Auto, jeg også Suverent kamera Ordner alt for fotografen.

Uten blitz blir det om man vrir på det hjulet oppå kameraet og velger det siste valget. Der er det et blitz-symbol med en skrå strek over, det betyr altså "ikke blitz".

PS! Det er det siste valget på det hjulet på modell 350D iallefall Mulig det er litt annerledes på modell 400D som du sitter med?
mona o
[QUOTE=mona o] Uten blitz blir det om man vrir på det hjulet oppå kameraet og velger det siste valget. Der er det et blitz-symbol med en skrå strek over, det betyr altså "ikke blitz". PS! Det er det siste valget på det hjulet på modell 350D iallefall :-) Mulig det er litt annerledes på modell 400D som du sitter med?


Stemmer det du sier Mona, den funksjonen er på samme plass på 400D.
Da tar du bilde på auto funkjonen,men uten blitz
Corydoras cf. burgessi, også kjent som C-121

Dette er en av mine favorittarter! Jeg blir aldri lei av å se på dem for de er så utrolig fine.

Det er en del tjukke, eggtunge damer i karet her nå, de trenger å legge litt egg snart og kvitte seg med all tyngden Det var èn hunn som la egg for et par uker siden, men det slanket jo ikke alle de andre hunnene, så jeg håper de snart presser ut noen egg, de også Da skal jeg passe på og plukke ut egg, og drette et kull på disse igjen. Jeg har noen avkom fra dem fra før, men en hel haug hadde vært moro!

Bildet viser en hann. Han er ikke direkte tynn, han heller
(hvis jeg hadde lagt ut et bilde av en hunn ved siden av, hadde man sett hvor tjukke hunnene egentlig er....)


[External Image]
Et par av hunnene Fine, ikke sant?

Jeg har 15 voksne, men jeg har ikke noen oversikt over kjønnsfordelingen mht antall hanner og hunner.
Dette er en av de mest tillitsfulle Corydorasene jeg har. De skvetter ikke i skjul så fort noen rører seg utenfor akvariet. Tvertimot, hvis jeg begynner å fikle på toppen av karet for å dra luken tilside, så styrter tjukkasene og hannene bort til høyre, fremre hjørne i karet. For der pleier jeg alltid å slippe ned maten og det vet de tydeligvis.





Eggtung hunn
[External Image]


En annen hunn, tatt fra en annen vinkel, men dette er ikke en av de tjukkeste.
[External Image]
Greier aldri å slutte og like tråden din Mona Fikk du hentet eikeløvet?

Fredrik
Takk for råd om kamerainnstillinger, det skal prøves i morgen.
Vanligvis snakker man om
"Det er nok litt ugler i mosen her"....

Men se hva jeg har

[External Image]

(fisken er en ung Corydoras metae)
Egg innsamlet fra Corydoras cf. burgessi (C121)
I kveld har jeg stått på gardintrappa og saumfart 85 literen med
C-121 (Corydoras cf. burgessi) for egg.

De har lekt i nesten hele dag, men i et ganske rolig og avslappet tempo så det tok tid før det ble avsluttet. Disse fiskene er litt spesielle der. Det hele foregår i et mye roligere tempo enn noen andre Corydoras jeg har sett, og slik har de vært hver gang.

Først når det virket som de var ferdige, hentet jeg gardintrappa for å samle inn egg. Eggene ble plassert i en håv, og totalt fant jeg litt over 40 egg. Et par av dem ser ubefruktede ut allerede synes jeg, det er feil farge på dem (for hvite). Men de aller fleste ser supre ut

Tenkte jeg skulle drette litt Corydoras igjen, det hadde vært hyggelig
Har ikke helt bestemt meg for hvilken metode jeg skal bruke;
egen plast-tank eller slippe dem ut i "barnehagen" der jeg har div. Corydoras-yngel til oppvekst.

Foreløbig ligger eggene i håven som henger over kanten til "barnehagen". Jeg bøyde til håndtaket på håven og sikret den med litt teip, så den ligger stødig og i ro der jeg plasserte den.

Så er det bare å vente på klekking

PS!
Da jeg pakket vekk gardintrappa og kom ut igjen, begynte de å leke på nytt


[External Image]

Heia, har sittett og sett på denne tråden her. Mye mye flott her må jeg si.
Og jeg er imponert av bildene dine her. Jeg sliter utrolig mye enda. Men har tatt i brukt stativet mitt. Og en tele linse heller. Heheh får se om jeg finner ut av hvordan man tar bildene da.

Veldig veldig spennende tråd også her synes jeg
Ser jeg har mye og lære enda. Og spesielt de flotte bakgrundene. Heheh vakkert
Takket være et "inside-tips" fra en annen akvarist
fikk jeg vite om et sted i Ski (min kommune) der det vokser eik, noe jeg ikke ante at det gjorde.

Så dermed dro jeg i dag avgårde med en søppelsekk under armen for å samle inn eikeløv. Det ble nesten en hel søppelsekk full

Jeg samlet i nesten en og en halv time, med bare joggesko på føttene. Det var iskaldt på tærne! Men hva gjør man ikke for eikeløv?

Jeg bruker litt tid på å plukke eikeløv, jeg, for jeg avskyr snegler! Derfor gjør jeg det ikke sånn at jeg bare scooper opp en favn fra bakken og stapper i sekken. Niks. Jeg plukker eikeløv tre-fire i slengen, og sorterer vekk annet underveis, og passer på at jeg ikke får med jord og snegler. Jord i sekken gjorde at jeg mistet en hel sekk med eikeløv en gang tidligere, for jorda gjorde at alt ble ødelagt av mugg. Trodde jeg skulle slippe snegler så sent på året, men jaggu meg satt det snegler både her og der.

Antageligvis kommer jeg til å spyle og skylle dette løvet, men det orker jeg ikke enda.

Men nå, sammen med eikeløvet jeg samlet i Porsgrunn i slutten av september, har jeg iallefall nok eikeløv så jeg og akvariene mine klarer seg en tid fremover Og siden jeg nå vet om et sted lokalt der jeg finner det, så er jeg selvforsynt i fremtiden også.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap