Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 73)

I dag er klekkingen av Corydoras cf.burgessi eggene snart ferdig Det klekket bare to i går, men resten klekket på løpende bånd i dag.
Det yrer av små, hvite rompetroll med sytråd-hale i plasttanken nå. De smetter ut gjennom hullene i nettet, men jeg har lagt håven slik at de kan svømme ut gjennom åpningen også nå. Det ser ut til at det ble 90% klekking. Av 30 egg ble bare 3 hvite/ubefruktet.

Dette blir artig En stund siden jeg alet opp noen småtasser nå.

Idag solgte jeg forresten 14 Corydoras adolfoi ungfisk, F1 eget oppdrett. Dette er utelukkende fisk som har klekket og vokst opp i karet med de voksne helt på egenhånd uten noen spesiell form for yngelpleie e.l. De ble hentet i formiddag av en hyggelig fyr som ble værende for en hyggelig akvarieprat en stund
Nå har jeg bare de 5 vf voksne C. adolfoi igjen + 1 ungfisk som lurte seg unna håven. Ble litt romsligere i karet deres nå


Re: Mona's nye, lille akvarierom :-)
Gratulerer med yngel på burgessiene, Mona!

De grønne juvelene dine var simpelthen nydelige, er det green laser varianten fra litt tidligere i tråden?
synes du er så flink med bildene dine, jeg følger spent med på tråden din.

Vennlig hilsen
Fru Niska
Ancistrus sulten på grøntfòr....
Sånn går det når man ikke gir Ancistrus grøntfòr i kosten...

[External Image]

Har vært litt slapp, og tenkt at en L144 malle får vel greie seg på alger når det kommer til vegetarisk føde. Ellers har den spist det Corydoras Green Laser gruppen har fått.

To dager etter at jeg slapp den 6 cm store L144 hannen i 98 literen med sverdplanter, synes jeg plutselig plantene var så veldig... shabby. Jeg dyttet ned næringskuler i sanden, tenkte kanskje det var lenge siden sist. Men forfallet fortsatte, ble verre for hver dag!

Så plutselig oppdaget jeg at det ikke var næringsmangel, det var jo tannmerker og gnagemerker som feilte bladene...!
Og på kort tid har Ancistrusen spist opp alle sverdplantene i karet. Det var kun sverdplanter i hele karet, og alt var ødelagt. Hvert eneste blad var oppgnagd og spist ned til bladnerven.

Idag var det bare å tømme karet for planter og kaste dem. Fiskene ble flyttet. Når et helt kar med sverdplanter står og dauer og råtner, blir ikke vannkvaliteten god, tipper jeg, så jeg tok ingen sjanser.

L144 mallen ble flyttet til 112 literen, der det er sterk algevekst på javabregnene. Det sies at javabregner ikke blir spist av planteetende fisk, så vi får krysse fingrene her. Green Laser-gruppen ble flyttet til den nyoppsatte 128 literen, der jeg hadde tenkt å ha C140 Corydorasene. Bakgrunnsfilteret i det karet ble kickstartet i går, med filtergørr fra et innkjørt tønnefilter. C140 Coryene får vente på ny bolig, og bo sammen med C. davidsandsi en stund til. Inntil jeg får kjøpt inn nye planter og satt opp 98 literen på ny, må det bli sånn. Kampfisken ble flyttet til en rolig og fredelig 63 liter med fem Corydoras.

Så nå er den øverste 98 literen i reolen ramponert, alle plantene kastet og jeg må ut og handle nye.

* Note To Self: Gi Ancitrus-mallene grønnsaker i blant *
Etter det jeg har forstått, så har du mere en nok penger? Hehe.
Tenker på alle de nye flotte Aquastabil karene i reol som du har.
All fisken, og alle planter og slikt, det må jo koste litt?

Og iallefall hvis du kaster alle plantene dine, du som har masser av T5, Co2, Jern, For og masse mer. Det ville jo ta deg noen mnd, så ville de plantene vært fine igjen hvis du hadde knipi av bladene, og latt den stå i et eget kar med næring,Co2, og T5.

Men men, uansett, så tror jeg du vet hva du gjør, og du er en flink akvarist.

God Jul
"Mere enn nok" har jeg ikke Men det handler om prioriteringer. Jeg prioriterer å bruke pengene på akvariehobbyen.

Når det gjelder disse plantene, så tror jeg de var hinsides redning. Grønne planter dør hvis de ikke har minst et par hele blad de kan drive fotosyntese med. Siden alle bladene på alle plantene var ødelagt, tviler jeg på at planten hadde mulighet til å finne energi nok til å skyte nye skudd. Og uansett om de mot formodning skulle greid det, så gidder ikke jeg ha et bombet akvarie i månedsvis mens jeg venter på ny vekst Det så ærlig talt forferdelig ut.

Jeg har forresten helt kuttet ut bruken av Co­­², det ble for mye mikkmakk med tilsetninger av alle slag
Den nye 128 literen
Inn her flyttet gruppen med
15 Corydoras Green Laser i dag
Hadde på forhånd justert ph og temperatur, slik at det gamle og nye karet var likt, så da bare håvet jeg dem rett over.

De har mesket seg med en dose røde mygglarver alt, og akkurat nå er de travelt opptatt med litt hyperaktiv svømming

PS! De er faktisk tilstede i akvariet når bildene ble tatt, men da jeg kom klampende med kamerastativet føk alle rett inn under trerota og skjulte seg.

[External Image]


[External Image]
Okei=)

Du har jo sikkert avleggere hver dag hvis jeg ikke tar helt feil også:P
JEg kaster også endel planter, men nå har jeg ikke kommet i gang med alt som plantene trenger for og ha det bra (Kjøpte jern på torsdag, for og redde de seiste sverdplantene mine).
Men Co2 og T5 kommer, så da får vi se=)

Flotte karene dine er Mona=)
Vakkert og stilrent som vanlig mona o

absolutt
Helt fantastiske kar du har Mona! Er en kjempeinspirasjon synes jeg Er foreløpig litt grønn når det gjelder Corydoras, men har absolutt begynt å få øynene opp for hvor herlige og fascinerende disse fiskene er. For øyeblikket har jeg et selskapskar på 128 liter hvor jeg har 6 Corydoras aeneus, men ser fort for meg at jeg i fremtiden vil få flere artskar med forskjellige typer Corydoras! Ville bare nevne at dine kar, din tråd, dine bilder og dine artikler er en kjempeinspirasjon og er kjempeinteressant. Pløyer igjennom rett som det er. Lærer virkelig mye av det du skriver og det vil jeg takke deg for

Hilsen en "nyfødt" Corydoras-fan.
mona o
Jeg har forresten helt kuttet ut bruken av Co­­², det ble for mye mikkmakk med tilsetninger av alle slag:-)


Hei :o) ET FORSLAG TIL DEG :o)
Du har ikke hatt lyst til å prøve Easylife Easycarbo, flytende Co2, som tilsettes akvariet hver dag. Tror det er 1 ml pr 50 liter vann.
Man kan tenke og tro mye rart ift dette produktet, men det virker. Jeg vet om mange nå som bruker det.
Jeg bruker det i 325 literen min, sammen med Credo total og Credo jern, og det har endt opp med at 325 literen er rene plantemaskinen.

En stor stor flaske koster litt over 300 på Dahls, men man har en flaske lenge da.
Tror også det skal være noen tråder på AF om dette. En del var skeptiske til å begynne med, men artig å høre mange sier at det virker.

Rutinen legges fort til den vanlige/daglige materunden.....

Corydoras oiapoquensis
De er så utrolig fine med de tegningene. Halen lyser opp med sitt hvite og svart stripete mønster. Og så minner de litt om den gode gamle, klassiske og evigpopulære sjarmøren; Corydoras panda.

Akkurat de bildene her ble tatt rett etter at jeg fikk dem.
Når jeg ser disse bildene nå, ser jeg hvor mye de har kommet seg De har lagt på seg og blitt rundere, og ser i det hele tatt mye kvikkere ut. Gode tegn viser de også, de bedriver dagene med å følge etter hverandre opp og ned langs glassrutene Av og til ser det ut som en hann skal greie å overtale en hunn, men... foreløbig "no luck". Krysser fingrene for at de snart finner tonen og "gjør det"



[External Image]

[External Image]
Jeg forsøker jevnlig å bli en bedre rekefotograf, men jeg tror nok det er en umulig oppgave så lenge man ikke skifter linser og bruker spesialobjektiv og sånt (har ikke peiling på kameratilbehør)

Foreløbig bruker jeg bare den vanlige metoden; slår på kameraet, sikter og trykker på utløserknappen

Dette er tre bilder jeg tok i dag. En hel haug ble slettet, men disse ble brukbart i fokus til tross for det lille objektet som skulle fotograferes.

Det er en fullvoksen Kirsebærreke (hunn) som har fått den dyprøde fargen de har navnet sitt etter Eller det er forresten to hunnreker, for det er knipset i to ulike akvarier.


Reke nr en:
[External Image]

Reke to, i et annet akvarie:
[External Image]

Reke tre, samme reke som på første bilde:
[External Image]
Synes du er flink jeg Mona=)
Godt og høre at det ikke bare er jeg som tar 200 bilder, og bruker bare 2-3 av dem:P
Et par oversiktsbilder av min doble reol med 6 x 85 liter.
Fem av karene er bebodd av fisk. Det siste, øverst til venstre, er ikke innredet.

Akvariene i reolen er:

Øverst venstre:
Foreløbig brukes det bare til å oppbevare plantepotter i, altså for planter som venter på å bli brukt eller plantet i andre kar.
Øverst til høyre:
karantenekar for Corydoras oiapoquensis og Corydoras atropersonatus
Midten til venstre:
"Barnehagen", inneholder diverse Corydoras arter i oppvekst, yngel av arter som f.eks. C. metae, C. weitzmani, C121 og C140. Tror det er en C. davidsandsi der også (solgte nettopp en gjeng av dem, men denne ble igjen).
Midten høyre:
6 voksne viltfangede CW018 og 7 yngel av C. melanotaenia
Nederst venstre:
Corydoras metae og en koloni Røde Krystallreker
Nederst høyre:
Corydoras adolfoi (5 voksne viltfangede og 1 ungfisk, nettopp solgt 14) pluss en voksen guppyhunn som fødte et kull yngel for et par uker siden. Så det er ganske mange yngel der også...(de blå guppyene mine får enorme kull!)


Bildene ble en smule uskarpe, jeg orket ikke dra frem kamerastativet. Tatt med Olympus C-8080.

[External Image]


[External Image]
Kjæmpefint bildet av kirsebærreke som du har tatt, Mona. På det siste bildet kunne man nesten tro at det er en Ninjareke. Er sjølv ikke sikker hvis eg ville har svart rett i en fotokonkurranse "kva rekeart er denne?".

Eg er forresten helt enig, at noen arter sugemaller er ikke så snill med spesielle planter. Eg har to store ancistrus, en L018 og fire L066 i ett kar. Må være spes. OBS når eg er vekk for meir en to dager at de får nok agurk og rosekål fra naboeren. Ellers spiser de opp Echinodorus, Anubias og Sagittaria i denne rekkefølgen. Og da mener eg oppspist. Det var jo masse igjen av plantene dine. Ville også satse på at de kan reddes.
Jeg har pepret med bilder de siste par dagene, men har liksom fått ånden over meg og fotografering på akvarierommet er jo så gøy Alltid like spennende å koble kameraet opp til pc'en etterpå og se hva man egentlig har fått til...

Dette er et par av de rålekre nye tetraene mine;
Nannostomus mortenhaleri.
Noe av det flotteste jeg har sett noengang av stimfisk!

Idag fikk de levende, nyklekt artemia å spise, ettersom jeg har satt i gang artemiaklekkeriet nå som jeg har nyklekte, små Corydoras-yngel å fø opp. Da blir det jo litt til overs, de små Coryene spiser ikke rare porsjonen, så resten går til småfisk som Galaxyrasbora-stimen og disse Nannostomusene. De hogger innpå så det er en fryd å se! Helt klart, levendefòr er det noe ekstra med


Til å være små, raske stimfisk, er de takknemlige og enkle fotoobjekter. De har en særegen måte å svømme på, de plutselig bråstivner innimellom og står blikkstille et par øyeblikk og bare glor. Da er det det gjelder å være rask på avtrekker'n og knipse bildet før de stikker videre.

[External Image]

[External Image]
Flotte kar og bilder, Mona

Det siste der hadde vel kommet høyt opp i fotokonkurransen!
C-121 yngelen
Nå har Corydoras cf. burgessi yngelen min fått nyklekte, levende artemia i to dager. De spiser og det ser ut til å gå bra med dem.
Jeg skiftet fra plast-tank med luftestein, til glass-kar (12 liter) med filtrering i dag. Orker ikke styre med daglige vannbytter og nitidig slamsuging to ganger i døgnet, så det er enklere med filtrering. Men av en eller annen grunn har jeg noe dårligere oppvekstprosent når jeg ikke bruker plasttank og daglig vannbytter på 80 - 90 %.

Da de fleste hadde klekket på lørdag, var det fremdeles en gruppe egg igjen som så helt fine ut, men som bare ikke ville klekke. Jeg ventet og ventet. Det kom ikke flere. Søndag kveld pirket jeg litt på et egg, og eggeskallet falt av og ut datt en hvit og død yngel, helt kritthvit. Det samme gjentok seg på de restrerende eggene unntatt to. Der var det levende yngel som hoppet ut. Hm! Det var merkelig, at de skulle utvikles så langt, og så dø rett før klekking. For kaldt? Jeg lurer litt på det, for jeg glemte vinduet på luftegløtt en natt, og klekketanken stod på en benk rett under vinduet....(kald luft synker, akkurat som kaldt vann).

Nåvel, sånt skjer, og jeg har ca 18-20 yngel nå, tror jeg. Kom litt ut av tellingen da jeg flyttet dem fra plast-tanken til glasstanken i kveld. Glasskaret er helt nakent, unntatt en mosedott av javamose som jeg holder på plass nede ved bunnen ved hjelp av tuppen på termometeret. Det har sugekopp øverst, så termometeret sitter fast på et sted. Mosen er hentet fra et innkjørt kar, jeg bare stakk hånden nedi og dro løs en neve fra en diger mosekladd i et av Corydoras-karene mine. Halte den opp klissvåt og klasket den rett over i yngeltanken. Forhåpentligvis inneholder den litt mikroorganismer som yngelen kan spise litt av, i tillegg til artemiaen de får av meg, selvsagt.

Filteret er den minste modellen hang-on filter, Eheim Liberty 2040. Justerte vannflommen helt ned på laveste innstilling, så det ikke blir storm i et vannglass i den lille tanken De bittesmå ynglene flakser jo avgårde for det minste. De er ikke særlig sterke svømmere så tidlig.
En bit svart, finporet svamp ble selvsagt tredd over innsugsristen på filterets "sugerør". Man vil jo ikke ha yngel i filteret Den svarte svampen passer perfekt til Liberty-filterne, de kommer ferdige med rundt hull og alt. De er opprinnelig laget til noen powerhead jeg har fra Sera, men som jeg ikke bruker lenger.




C121 yngelens lille 12 liters kar. Valgte dette siden det går an å henge på Hang-on filteret og likevel få plass i hyllen under 112 literen. Bordplass og plass generelt i akvarierommet begynner å bli en alvorlig mangelvare...

Den Juwel Rock bakgrunnen man ser, er bare en tiloversbleven bit som er skjøvet innerst i hylla, bak akvariet.
All yngelen pleier å ligge under dotten med javamose.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap