Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 74)

Jeg har fått levert 3 stk 98 litere i helglass (Aqualine, bestilte etter mine mål) av Tropefisk i dag, og nå må jeg virkelig smyge meg rundt inne på akvarierommet for å få til helgens vannbytter For reolen er enda ikke kommet, så akvariene står på gulvet... En diger matte blåsvamp også, som jeg skal bruke til filterløsningen i disse tre karene.

Lysarmaturene fra Tyskland er kommet for lengst, de står i stua...

Knipset litt rekebilder i går, men den ene reka satt opp-ned. Jeg slet både vel og lenge i Adobe PS med å finne funksjonen for å tilte bildet litt en annen vei... men det ser litt opp-ned vendt ut fremdeles
Men ansiktet (har reker ansikt?) på reka ble så skarpt og fint, tror ikke jeg har fått til et rekefjes i så bra fokus før.




[External Image]
Nydelig bilde, Mona! Men jeg begriper ikke hvordan du skal greie å stue inn enda flere akvarier i det lille rommet. Hver gang du anskaffer flere, tenker jeg: NÅ må da hver eneste cm av veggplass fullstendig dekket!
Hei mona
hvor mange timer bruker du på å skifte vann i uken? jeg er dypt imponert.
vi har 4 kar med tropheus et 720 et 530 to ganger 375 vi bruker 4 timer hver søndag bare på vannskifte og algeskraping, og ikke minst mengder med gips og KH+ph+ hehe.
hvor mange liter har du totalt i din lille verden?

Nydelig reketrine, ja! Kva slags lysarmatur har du kjøpt fra Tyskland? Leiter sjølv litt for armaturer for 12 kar (60l).

Eg har kjøpt en for en 60l kar som skal transporteres til Norge nå til jul. Du finner den her:

http://www.zooprofi.de/cat/47/Leuchtbalken.html

Den var rimeligaste T5 armatur som eg har funnet. Eg vil prøve en armatur først før eg skal bestille fleire for reolen min.
Armaturet er av merket WOHA, tror det er tysk. Kjøper dem hos Aquaristikshop.com.

De passer veldig godt til rammeløse akvarier i helglass, for de skjuler vannlinjen. De finnes med T5-rør også, men jeg vet ikke om de produserer T5 i alle størrelsene.

Det ser sånn ut, jeg bestiller svarte, men de finnes i mange farger:



[External Image]
Ah...nå er endelig den nye reolen på vei Akvariene og armaturene er kommet, og alt er liksom litt kaos når de ikke har noen reol å stå i.

Et lite "drawback" er at det ene akvariet er knust, en skade på kanten nederst. Så ikke dette først pga all dogg og kondens som dannet seg da de kalde akvarien ble satt inn på gulvet i det varme akvarierommet. Men da kondensen var borte, var det oppstått en stor sprekk.... Da mannen min brettet vekk emballasjepappen nederst, så han at det var et hull i pappemballasjen, og bak dette hullet så det ut til at sprekkene strålte ut fra et lite knust punkt akkurat i L-vinkelen mellom bunnglass og frontglass.
Jeg antar at kanten har fått et kakk en eller annen gang, og så medførte overgangen kaldt/varmt til at det sprakk opp. Jeg vet iallefall at det slaget på kanten ikke har skjedd HER, for jeg rørte nemlig ikke akvariene. De stod der de ble levert, helt urørte, da jeg noen timer senere fikk øye på glass-sprekken.

Mens jeg venter på nytt kar, blir den tomme plassen i reolen for 3 x 98 liter brukt som en sårt tiltrengt lagringsplass (aldri så galt at det ikke er godt for noe...)

Dette med plass til å lagre utstyr og ting begynner å bli et virkelig problem. Jeg tror rett og slett jeg må skille meg av med noe inne på akvarierommet sånn at jeg får laget et skap/hylleopplegg et eller annet sted! Oppbevaringsplass jeg bare ha snart! Har spekulert litt på å selge min første reol, som inneholder 3 x 63 liter. Av disse er kun et kar i bruk i dag likevel... det meste jeg har av fisk går i større kar uansett.

Får tenke litt og se hva jeg gjør.

Men nå er iallefall siste porsarør-reol på vei, og det skal bli herlig



[External Image]
Evolution
Hei mona hvor mange timer bruker du på å skifte vann i uken?

Godt spørsmål. Det har jeg aldri tenkt over Jeg har et slags "system", og fordeler nemlig vannbytterutinene mine over et par-tre dager. Dette er pga muskel-/senebetennelsene mine.

Jeg starter normalt på fredag. Først starter jeg med venstre vegg, innerst i rommet, og jobber meg så bortover.
Neste dag (lørdag) tar jeg høyre vegg, og pleier å gå tom for mellomlagret vann når det er tre-fire kar igjen (alle tre over hundre liter). Så da mellomlagrer jeg nytt vann, og tar de siste tre ved vindusveggen den tredje dagen (søndag). Hvis ikke jeg da dr... i mellomlagring av vannet og peiser oppi iskaldt kranvann, sånn at jeg blir ferdig med vannbyttene på to dager

Evolution
hvor mange liter har du totalt i din lille verden?


Det måtte jeg inn og sjekke

Det som står der inne nå er (noteres ned fra døren og mot klokka og tilbake til døren):

19
2 x 128
112
12
3 x 85
3 x 98
3 x 63
180
6 x 85

Siden det ikke er vann i to av 63 literne, så blir det ca 1700 liter vann
Det kan stemme bra, for jeg har regnet ut at jeg mellomlagrer ca 500 liter vann pr uke (hver av tønnene rommer 30 liter, og jeg har fem tønner som fylles flere ganger).

Og siden jeg bytter ca 25-30 % av vannet pr akvarium (en tredjedel til en fjerdedel), så skulle fem hundre liter stemme bra. Noen ganger bytter jeg litt mer i enkelte kar (50%).
I tillegg kommer de tre nye 98 literne i helglass, men som ikke er plassert enda...

Jeg har tenkt mer og mer på å selge reolen med 3x63 liter. Den bare står der og støver ned... og opptar dyrebar lagringsplass.
Jeg fikk sjokk i går kveld, da jeg så mine Super-arcuatus hanner ivrig suse etter damene og beføle dem med bartene sine! Jeg trodde ikke de digre beistene var istand til å bevege seg så fort en gang, jeg!

Men damene, de "wanted no such thing" og unnvek alle tilnærmelser med lynsnare unnamanøvrer Skal si de gufset opp mye rusk på sin turboferd gjennom karet....! Det var virkelig action.
Siden hannene hos Corydoras alltid forsøker "å tilby sine tjenester" ved å plassere seg med gattåpningen foran hunnens nese, så endte det hele med at hunnene klokelig nok stoppet, og stakk fjeset inn under en rot... helt utilgjengelig for tilnærmelser. Det så nesten ut som om de var satt i skammekroken for noe, der de lå med ryggen avvisende til og fjeset inn i en "vegg" Hannene forsøkte forgjeves å klemme seg mellom, men de smarte hunnene valgte sine steder med omhu.

De fortsetter litt i dag med sine merkelige krumspring, jeg kan nesten ikke rive blikket løs fra dem. Det er virkelig et syn!
Jeg tror de kanskje driver med litt "tørrtrening". Det kan pågå i månedsvis uten noen resultater. Mine C140 gjorde også det, og C. weitzmani også.

Men jeg har lov å håpe!
Inaktiv bruker
mona o
Jeg har tenkt mer og mer på å selge reolen med 3x63 liter. Den bare står der og støver ned... og opptar dyrebar lagringsplass.


Og jeg står klar for å kjøpe den om du bestemmer deg for å selge
Jeg tror jeg snart må innse at jeg trenger brillene mine langt oftere enn jeg liker å tro Å se ting på veldig nært hold blir bare uskarpt for meg. Å fotografere uten brillene blir bare derfor tull. Det som ser skarpt og fint ut uten brillene på nesa når jeg myser på det lille kamera-displayet, viser seg å være noe helt annet på pc'en Men det har vist seg problematisk å huske å ta på brillene samtidig som jeg henter kameraet.... Tror liksom selv at jeg har "syn som en falk" fremdeles, slik optikeren sa da jeg var 24...

Dette er iallefall et av bildene jeg knipset av C121-yngelen i dag. Det ble vel ikke allverdens det heller, men det ble bare rør av resten av bildene

Jeg oppdaget forresten to veldig små yngel oppi der - mye mindre og tynnere enn resten. Enten er det et par stykker C121 yngel som vil falle fra etterhvert, fordi de er svakelige og ikke spiser nok av en eller annen grunn... eller så er det to "aliens" som er fraktet inn som egg i javamosen jeg rappet fra et annet kar. Jeg sjekket den ikke for egg, bare forsynte meg med en dott og dyttet den på plass. Husker ikke helt hvor jeg tok mosen fra heller, men jeg tror det enten var C. metae eller C. adolfoi. Begge legger egg jevnt og trutt, så det er stadig egg både her og der i mosen og på glasset i de akvariene.

Nåvel, det ser ut til å gå bra med C121 yngelen Litt kult å se på dem i den alderen, det er full pinne bortover bunnen
Mener de klekket den 6. og den 7. desember (klekkingen foregikk over et døgn). De er altså ca 11 dager gamle nå.


[External Image]


"Og sånn skal jeg bli når jeg blir stor!"
[External Image]
Er sikkert ikke alle kamera som har det, men sjekk om ditt har dioptri-innstilling. Jeg har et Canon EOS 400 D og her finnes det ihvertfall. Sitat fra den svenske bruksanvisningen om dioptri-innstillingen: "Genom att ställa in sökaren efter din syn kan du se en skarp sökarbild även utan glasögon." Og i tillegg står det, sitat: "Om du inte får en tillräckligt skarp sökarbild med dioptriinställning rekomenderar vi att du använder korrektionslins E (10 typer)"

Som du ser så finnes det løsninger for den som ikke vil innse at de trenger briller
Tusen takk for tipset, Astrid Det betyr at jeg må frem med bruksanvisningen og lese den litt (med briller på

Her er forresten et bilde som hører til i innlegget ovenfor.
C121 yngelen spiser iallefall artemiaen de får
Fine, lysende oransje mager, stappet med næringsrik artemia.

De er ikke store krabatene, disse ynglene. Sammenlign med javamosetråden som stikker ut i bildet der. Den ser ut som rene trestokken ved siden av yngelen

[External Image]
Utrolig artig å se at de allerede har skikkelig bartepryd, enda så små de er. Det er ikke store krabaten det der, nei!
Yngel! (et veldig spesielt et... :-)
Til de som ikke trodde det var mulig, kan jeg nå bare geipe og si:
"Jo, jeg har faktisk vært liten og søt en gang jeg også!"




[External Image]
(Mona O som 4 år gammelt yngel
Er dette VF eller F1 yngel?

Green Laser
Corydoras 'Green Laser' i farten

De ser ut til å ha det flott i sitt nye kar, den nederste 128 literen. Som nyoppsatte kar flest, har algene nå gjort sitt inntog og det er grønn "pels" både her og der Vannverdiene er fine, filtergørra og filterstarterne har gjort jobben sin.

Skifter vann et par ganger i uka der nå, for å dempe algeutviklingen litt, det er bare å smøre seg med litt tålmodighet mens jeg venter på at de skal forsvinne igjen.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Hadde en fotorunde på akvarierommet i går, og måtte avbilde Super-arcuatus'ene mine igjen De er vel de Coryene jeg har flest bilder av stappet inn på pc'en, bare slått av Green Laser tror jeg

De er fantastiske. Bare størrelsen er nok, men også det stilige mønsteret deres. Super-Arcuatus'ene har funnet seg veldig godt til rette, og de er ikke sky. De spiser alt de får servert med stor appetitt, noe jeg egentlig ikke hadde ventet siden de er viltfanget fra Brasil. Men de avviser ingenting av mat Alt støvsuges opp med stor iver.

Jeg har planer om å flytte dem til en av 98 literene senere, når den nye reolen er i gang. Mulig jeg tar en liten omrokkering og heller flytter Corydoras sp. Black fra 180 literen, og lar Super-Arcuatus'ene få det - det er jo det største karet jeg har igjen nå

Idag har jeg forresten solgt reolen med 3 x 63 liter. Den (og akvariene i den) er ute av huset
Jeg har allerede tatt mål og skal få mannen min til å lage et slags skap/hylle/arbeidsbenk til meg, som skal gå fra gulv til tak. Det skal stå der den reolen stod. Arbeidsbenken, f.eks. til å ordne med vanntester og lignende, hakke opp fòr til yngel osv osv (tusen gjøremål som man trenger en arbeidsbenk til) skal være med lys over. Kjøper vel noe på Clas Ohlson for eksempel, eller kanskje jeg bruker et gammelt akvariearmatur som jeg ikke trenger? Bare å skru fast oppunder skapet som skal være over arbeidsbenken.

Det skal bli deilig med litt mere skap- og hylleplass!!

Men tilbake til bildene, nå er det tid for å nyte synet av de fantastiske Super-Arcuatus'ene
PS!
Jeg har lyst på flere av disse.... (og flere C. narcissus, den ene "blindpassasjeren" jeg har fortjener selskap!)


[External Image]

[External Image]

[External Image]
PS: For en uke siden hadde de super-arcuatus på Dyrego på Oslo City.
Dyrehagen
PS: For en uke siden hadde de super-arcuatus på Dyrego på Oslo City.


Åja, jeg husker du nevnte det (noterte meg det ja
Søren at du sa det
Det klør etter å kjøpe noen flere... men nå som min eksisterende gruppe endelig kan begynne å se slutten på sin karantene snart (og har gjennomgått to-tre avlusningskurer), så orker jeg ikke starte forfra med karantene på en ny gruppe. De ville jo ikke kunne settes sammen med de Super-Arcuatusene jeg har fra før, ettersom de da kan dra med seg noe og så må alle starte forfra med avlusning.

Jeg har selvsagt plass og akvarier nok til å huse en ny karantenegruppe, men jeg har egentlig ikke noe stort nok akvarium hvor disse to gruppene senere kunne bo sammen, alle samlet. Synes 180 literen er for liten til en større gruppe av en stor art, hvis jeg f.eks. har 15 totalt... (det er pga den innvendige bakgrunnen, den stjeler en del bunnareal).

Jeg babler i vei om en masse argumenter i mot.... mens jeg egentlig har mest lyst å hive meg på toget og dra for å kjøpe dem Jeg kunne jo bare ha kjøpt f.eks. tre stykker til...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap