Å laste opp egne bilder

Vet ikke om det er riktig å poste det under denne tråden men...

Nå har jeg endelig investert i et digitalt kamera! Har knipset masse flotte bilder av kar og fisker i dag og gledet meg til å legge de ut på hjemmesiden min og poste noen her. Men den gang ei...
Jeg får det rett og slett ikke til!

Tidligere har jeg brukt mobilen som kamera og sendt bilder via mms til meg selv (jada, jada vet det er tungvint) og skannet inn gamle bilder og det har overhode ikke vært noe vanskelig å hente di opp.

Er det noen her som kunne være så snill å gi meg oppskriften på hvordan jeg gjør det??

Kameraet er Olympus FE-170 og på CD'n som fulgte med står det Olympus Master.
Du må selvsagt krympe dem først, slik at de ikke blir så enormt store. Har du gjort det? Har du et bildebehandlingsprogram du kan bruke til det?

De fleste pc-ferdigpakker har en eller annen form for bildebehandlingsprogram ferdig innstallert som følger med. På min tror jeg det var to eller tre

Det finnes også en del bildebehandlingsprogrammer som er gratis å laste ned fra nettet.

Selv bruker jeg "Microsoft Picture It! Photo 2002". Det finnes en nyere versjon, men jeg bruker denne fordi jeg er for lat til å lære meg masse nye, kompliserte finesser og funksjoner

Her på AF bør bildet være maks 500 x 500 pixler for å ikke bli maskinelt krympet og "forvrengt". Tror det er 100 KB som er maks her for bilder.
Er det for stort, vil det også ikke være mulig å laste dem opp.

Problemet er at jeg ikke finner de igjen når jeg f.eks. blar igjennom for å hente de opp til hjemmesidegeneratoren. Finner Olympus men ikke bildene. Satt og rev meg i håret og slapp ut noen pene gloser her i stad...

De andre bildene mine får jeg opp alternativet "Åpne i..." når jeg høyreklikker, og har brukt powerpoint'n til å komprimere og redigere.
Du må jo flytte dem fra kameraet og over på harddisken på pc'en din først.
Jeg har iallefall aldri gjort det på noen annen måte.

Lagre dem der i en mappe, og så går du til den mappen etterpå for å hente frem dine nye bilder.
Selv har jeg en mappe kalt "Nye ubehandlede bilder fra kamera". Der henter jeg bildene som skal behandles, krympes, klippes og redigeres. Så flytter jeg dem til sine respektive mapper etterpå (sortert mapper pr akvarium eller art).

Når du har fått kontroll på å få ned bildene til pc'en så kan du lese denne for tips om redigering.
Når du kobler til kameraet til PCen med USB, og så velger hvor du skal legge filene, så kan du etterpå organisere dem med f.eks. Picasa, i det kan du også gjøre størrelsesendringer og mindre endringer.
Nå fikk jeg det til!
Men jeg må gjøre det litt tungvint: først må jeg sende de på e-post til meg selv (sikkert mange som får seg en god latter nå ), så må jeg lagre de på skrivebordet og DA får jeg hentet de opp til Microsoft Office Picture (ikke powerpoint som jeg skrev i går).

Finner vel ut hvordan det kan gjøres enklere etterhvert, men det viktigste er at jeg får tak i bildene for de ligger på PC'n men jeg finner ikke stien til de. Når jeg kobler kameraet til USB-porten får jeg ikke selv velge hvor de skal legges, det går av seg selv til Olympus Master og det programmet skjønner jeg ikke en d... av. He he he. Det er ikke noe lagre som, opprett ny mappe e.l der.

Takk for mange gode råd, men selve behandlingen/redigeringen av bilder får jeg til.

Da skal jeg få lagt ut bilder i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap