- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Mulig feil i Fiskebasen,
Mulig feil i Fiskebasen,
når det gjelder" Baryancistrus sp. L018 Golden nugget".
Ser ut for meg som 3 av bildene er av "Hopliancistrus tricornis L017 ?"
Ikke for og henge ut noen her, men mener det gjelder bildene som er tatt av Trym Andreassen.
Har L017 selv, og har tidligere hatt L018.
Er muligens også en feil på "Hopliancistrus tricornis L017 ?" fra min side.
Ble riktig nok kjøpt som L017, men er ikke helt sikker på hva dette er.? Ref Bilde.
Kan noen med Malle peiling sjekke opp disse i fiskebasen.
Ser ut for meg som 3 av bildene er av "Hopliancistrus tricornis L017 ?"
Ikke for og henge ut noen her, men mener det gjelder bildene som er tatt av Trym Andreassen.
Har L017 selv, og har tidligere hatt L018.
Er muligens også en feil på "Hopliancistrus tricornis L017 ?" fra min side.
Ble riktig nok kjøpt som L017, men er ikke helt sikker på hva dette er.? Ref Bilde.
Kan noen med Malle peiling sjekke opp disse i fiskebasen.
Postet 15.10.06 kl 01:33
Den på bildet du har lagt ved, ser mer ut som en L-039 i mine øyne, Guiancistrus niger.
Synes heller ikke at bildene til Trym ser ut til og være L-018.
Men ser ut til og være L-017....
Ellers på 017 så ser det ut som det bildet du har lagt ved her ikke er likt det andre du har lagt ved i helbilde i profilen, fisken virker "lavere" i hodet. Kan være synsbedrag....men
Synes heller ikke at bildene til Trym ser ut til og være L-018.
Men ser ut til og være L-017....
Ellers på 017 så ser det ut som det bildet du har lagt ved her ikke er likt det andre du har lagt ved i helbilde i profilen, fisken virker "lavere" i hodet. Kan være synsbedrag....men
Postet 15.10.06 kl 03:12
Rune EvjebergDen på bildet du har lagt ved, ser mer ut som en L-039 i mine øyne, Guiancistrus niger. Synes heller ikke at bildene til Trym ser ut til og være L-018. Men ser ut til og være L-017.... Ellers på 017 så ser det ut som det bildet du har lagt ved her ikke er likt det andre du har lagt ved i helbilde i profilen, fisken virker "lavere" i hodet. Kan være synsbedrag....men
Har sendt dette bildet inn til basen som L017.
Det er riktig som du sier, den er mye lavere i hodet. Er også noe forskellig rundt øynene. En stund trodde jeg kansje det var et par fordi de har ganske likt mønster og denne har også litt antydning til orange i finner/hale.
Legger ved noen nye bilder.
Øverste bilde er for ordens skyld L017.
Postet 15.10.06 kl 04:55
For meg ser det ut som alle bildene Morten har presentert i denne tråden er L017. Når den gjelder Runes forslag om L039 så må vi ha et bilde fra siden som viser tegningene på bakkroppen for å se dette.
Bildene til Trym av L018 er nok ikke korrekte. L018 er brattere i hodet og har større prikker. Bildet til Bengt illustrerer dette godt.
Postet 15.10.06 kl 13:03
Golden Nugget er ikke bare å skille. Det eneste som er sikkert er at L-177 er den som har størst prikker. L-018 og L-081 forveksles lett da disse ofte kommer inn til butikken som Golden mix. L-018 er den av de to som har størst prikker, men disse vil bli mindre med alderen, jeg heller mer til at det er en L-081. Den gule randen på halen og ryggfinnen kan variere fra veldig kratig til nærmest fraverende. L-081 sine prikker kan også være hvite.
Postet 15.10.06 kl 13:28
Geir KristiansenFor meg ser det ut som alle bildene Morten har presentert i denne tråden er L017. Når den gjelder Runes forslag om L039 så må vi ha et bilde fra siden som viser tegningene på bakkroppen for å se dette. Bildene til Trym av L018 er nok ikke korrekte. L018 er brattere i hodet og har større prikker. Bildet til Bengt illustrerer dette godt.
Mulig du har rett Geir, at dette er samme fisk.
Legger ved noen bilder til.
Postet 15.10.06 kl 14:47
De er jo utrolig like. Har sendt en mail til HaakonH, så får vi håpe han stikker innom
Iflg GOC.
L017, En svart till mörkgrå art med tillplattad profil där kropp och fenor är täckta med vita prickar, stjärtfenan avslutas med ett smalt gult band.
Altså nevner de bare den gule randen på "stjerten", for meg ser det ut som dine har en gul rand på ryggfinnen også.
Iflg GOC.
L017, En svart till mörkgrå art med tillplattad profil där kropp och fenor är täckta med vita prickar, stjärtfenan avslutas med ett smalt gult band.
Altså nevner de bare den gule randen på "stjerten", for meg ser det ut som dine har en gul rand på ryggfinnen også.
Postet 15.10.06 kl 15:23
Endret: 15.10.06 kl 15:25
Joda, på avstands bildene så er fiskene ganske så like, det er først når ein er nær ulikhetene trer fram.
To bilder til for å vise forskjellen på hodeformen.
Det øverste bilde viser helt klart en brattere panne og et mer klumpet hode. Denne har også en sterk gul/orange rand på alle finner og på halefinnen.
Det nederste bildet viser et flatere/glattere hode som kan virke noe bredere. Denne fisken har bare svak anntydning til synlig rand på finnene, men en godt synlig gul/hvit noe mer hvit rand på halefinnen. Denne har heller ikke den samme praktfulle og kraftige halefinnen som den andre fisken har.
Ikke helt lett å bli klok på dette, er forsatt i villrede.
To bilder til for å vise forskjellen på hodeformen.
Det øverste bilde viser helt klart en brattere panne og et mer klumpet hode. Denne har også en sterk gul/orange rand på alle finner og på halefinnen.
Det nederste bildet viser et flatere/glattere hode som kan virke noe bredere. Denne fisken har bare svak anntydning til synlig rand på finnene, men en godt synlig gul/hvit noe mer hvit rand på halefinnen. Denne har heller ikke den samme praktfulle og kraftige halefinnen som den andre fisken har.
Ikke helt lett å bli klok på dette, er forsatt i villrede.
Postet 16.10.06 kl 03:49
Endret: 16.10.06 kl 03:54
Inaktiv bruker
Med fare for å tråkke skikkelig i salaten her...
Jaggu ikke ulik L235 Pseudolithoxus anthrax heller den nederste der.
Anthrax'n har vel kanskje færre prikker.
Tror jeg skal trekke med pent tilbake og se hva dere finner ut
Jaggu ikke ulik L235 Pseudolithoxus anthrax heller den nederste der.
Anthrax'n har vel kanskje færre prikker.
Tror jeg skal trekke med pent tilbake og se hva dere finner ut
Postet 16.10.06 kl 08:08
Postet 16.10.06 kl 10:37
Inaktiv bruker
Mjo jeg syns iaf det.
Variasjoner i prikker,tenker da på antall,forkommer vel kanskje ?
Anthrax'n er iaf lett å kjenne igjen på de store brystfinnene,hårete sådan
Variasjoner i prikker,tenker da på antall,forkommer vel kanskje ?
Anthrax'n er iaf lett å kjenne igjen på de store brystfinnene,hårete sådan
Postet 16.10.06 kl 12:29