Har jeg fått sykdom i to kar tro?

Problem 1) Sist tirsdag kjøpte jeg ei dame til til sommerfuglcikliden min. Hun så frisk og fin ut og alt var fryd og gammen.
Etter to dager lå hun der steindød men ingen tegn til sykdom eller skader. Etter to dager til fant jeg også ancistrusen min død. Den var god og rund og fremdeles blank i skinnet.
Ja ja tenkte jeg, shit happens...

Så på søndag tok jeg det ukentlige vannbyttet og umiddelbart etter begynte den gamle sommerfuglciklidehunnen å oppføre seg rart, la seg ned i et hjørnet, bleknet og pustet tungt. Dagen etter døde hun også.

Og i går la jeg merke til en kardinaltetra som gjorde noen veldig rare bevegelser, det var som om den prøvde å komme seg opp fra bunnen men fikk bare frem rykkninger. Da ser jeg at det ene øyet er nesten dobbelt så stort som det andre og med en grålig hinne på. Jeg torde ikke noe annet enn å kaste den ut av karet og si bye-bye...

Testet vannet for nitritt, ph, gh, kh og sjekket tempen - alt var som det skulle være.

Hva i all verden er det som skjer i dette karet??

Problem 2) I et annet kar med nesten utelukkende 11 stk. indianer gobyer har jeg en fisk som har en hvit kul på siden på kroppen, rett ved roten til ryggfinnen men litt lenger ned. Da jeg kjøpte fiskene for 3 uker siden la jeg ikke merke til det før etter noen dager, da den var knapt synlig.
Nå vokser denne "kulen" jevnt og trutt, men det ser ikke ut som om det plager fisken og ingen av de andre har det heller.

De fleste, med unntak av de største gobyene (den som var der fra før + et par voksne nye), i karet er litt frynsete i halefinnen men det tror jeg kommer av at de napper hverandre.
Vannverdiene er som de skal være, ingen ser syke ut og ingen dødsfall.

Er det en sykdom denne fisken har og bør jeg fjerne den fra karet for å være føre var?
I kar nummer 2, tror jeg det dreier seg om en svulst på fisken. Var det parasitt, ville det etter alt å bedømme vært flere nå.
Svulster er det nok ikke noe å gjøre med, med mindre man da har veeeeldig god råd.

I kar nummer en er det mere usikkert hva som er galt. Er jo rart at fiskene bare dør, uten spesielt gode tegn på hva som er galt.
Men jeg mistenker det for å være en eller annen form for bakteriell infeksjon på ferde.
Normalt pleier jeg ikke å anbefale å medisinere uten at man vet hva man skal kurere, men her ville jeg nok forsøkt meg med en kur eller to med eSHa 2000
Denne er temmelig effektiv mot mange bakterielle infeksjoner, men det er jo ikke av den grunn ensbetydende med at denne har den øsnkede effekten.
En av mange fordeler med denne er at den ikke tar knekken på filterkulturen, som igjen ville skape nye problemer
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap