- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvilken innvirkning har div vannverdier på fisker?
Hvilken innvirkning har div vannverdier på fisker?
Inaktiv bruker
Målte akkurat PH i malawikarret mitt(160ltr) ph var på ca 6,7 (målt med dråpetester). Ph for disse er vel der di lever ca 7,5-8,5 og ganske konstant etter som jeg har lest.
Men det "ser" ut som di trives, både Golden og Auratus yngler hele tiden. Så mitt spørsmål er som overskriften sier, pluss innvirkning det vil ha på fiskene, og da tenker jeg ikke bare på malawi.
Men det "ser" ut som di trives, både Golden og Auratus yngler hele tiden. Så mitt spørsmål er som overskriften sier, pluss innvirkning det vil ha på fiskene, og da tenker jeg ikke bare på malawi.
Postet 17.10.06 kl 13:49
Birger AMålte akkurat PH i malawikarret mitt(160ltr) ph var på ca 6,7 (målt med dråpetester). Ph for disse er vel der di lever ca 7,5-8,5 og ganske konstant etter som jeg har lest. Men det "ser" ut som di trives, både Golden og Auratus yngler hele tiden. Så mitt spørsmål er som overskriften sier, pluss innvirkning det vil ha på fiskene, og da tenker jeg ikke bare på malawi.
I dette tilfellet bør du ligge på 8.2ph grader. Det sure vannet kan jo rett og slett ta livet av fiskene. Men siden du sier de trives(yngler og spiser), så kan en annen ting være at fargene ikke er som de skal, eller at de blir lettere mottaklig for sykdommer osv.
Vist du nå finner ut at du skal heve ph så må du lese litt om det her først, vist ikke du kan det Du kan nemmelig få oksygen brist i vannet og for mye Co2. Da er bye bye fishy's
Postet 17.10.06 kl 13:59
Inaktiv bruker
Alexander Severinsen[QUOTE=Birger A]Målte akkurat PH i malawikarret mitt(160ltr) ph var på ca 6,7 (målt med dråpetester). Ph for disse er vel der di lever ca 7,5-8,5 og ganske konstant etter som jeg har lest. Men det "ser" ut som di trives, både Golden og Auratus yngler hele tiden. Så mitt spørsmål er som overskriften sier, pluss innvirkning det vil ha på fiskene, og da tenker jeg ikke bare på malawi.
I dette tilfellet bør du ligge på 8.2ph grader. Det sure vannet kan jo rett og slett ta livet av fiskene. Men siden du sier de trives(yngler og spiser), så kan en annen ting være at fargene ikke er som de skal, eller at de blir lettere mottaklig for sykdommer osv.
Vist du nå finner ut at du skal heve ph så må du lese litt om det her først, vist ikke du kan det Du kan nemmelig få oksygen brist i vannet og for mye Co2. Da er bye bye fishy's
Er klar over det du sier, vannet er justert nå. men ser ut som di godtar "mye" mere ph enn det som er normalt?
Postet 17.10.06 kl 14:18
Det er vel vanskelig å vite noe bastant akkurat hvor grensene går på trivsel, død og at de ikke har det bra. Selv hater jeg f.eks. kulde, men jeg hadde jo yngla der det var kaldt hvis det var eneste alternativet likevel
Fisker tilpasser seg jo de også, men når det er lett for oss å tilpasse det slik at vannet er optimalt for der de kommer fra så er vel det det beste.
Fisker tilpasser seg jo de også, men når det er lett for oss å tilpasse det slik at vannet er optimalt for der de kommer fra så er vel det det beste.
Postet 17.10.06 kl 15:33
Inaktiv bruker
Enig i det du sier. Prøver jo å gjøre det optimalt for fiskene.
Postet 17.10.06 kl 15:48
Jeg har ikke fisk i mitt malawi kar, men har jo endel tanganyika kar, og jeg ville aldri prøvd å la de gå i så surt vann. Jeg skjønner at du vil holde de optimalt så da er det bare å justere opp ph gradene med det du vil bruke av den slags! Jeg bruker tangalawi salt og det skal vare veldig bra! tidligere brukte jeg bare bikarbonat og den er også veldig bra syntes jeg!
Postet 17.10.06 kl 19:27