Hva heter denne flotte corydoras-typen?

Kjøpte fem av disse i dag.

De er ca 6 cm lange, største jeg har sett i butikk.

Noen som kan navnet?
Jeg har grublet litt på denne, og det første jeg tenkte var Corydoras Sodalis. Denne arten finnes i flere varianter, ofte kan de variere såpass mye at man lurer på om det kan være flere arter. Derfor er flere av denne typen også navnet med "Corydoras cf. sodalis", hvilket betyr at endelig avklaring mht vitenskaplig beskrivelse og navn ikke er gjort enda men at de er satt inn foreløbig under Sodalis-navnet siden likheten er så stor.

Fisken du viser bilde av har et særpreget hode, med øyne som er spesielt plassert (lavere enn normalt). Jeg tror likevel det er C. Sodalis du har, siden Ian Fullers bok også inneholder bilder av eksemplarer som ser slik ut. Gode bilder på nettet er det lite av, dessverre.
Men jeg klarer ikke helt å riste av meg mistanken om at det KAN være C. geryi, for den lignet veldig på hodet og øynene på det bildet du ser av en slik her.

Har også kikket på
Corydoras reticulatus .
Men jeg merket meg at dine fisk på bildet ikke har sort flekk i ryggfinnen. Mønster eller ikke mønster i halefinnen er også noe man må granske for identifisering.

PS!
De var ordentlig fine og interessante, de du har fått tak i. Kunne tenkt meg en gjeng av de der selv
Hjelper det med flere bilder Mona?
Tok noen bilder til, kanskje fra litt andre vinkler......

Er det vanlig at de er så store? De er så høye i tillegg til lange. Har fra før corydoras aeneus albino variant. De kjøpte vi i mai, men de er jo bittesmå i forhold til disse nye!

Jeg viste de frem til ei som jobber i en annen dyrebutikk (hun er veldig glad i corydoras). Hun klarte ikke å si med klarhet hva det var slags sort, hun mente de lignet reticulatus, men ikke helt sikker..........

Hun sa bare at dersom jeg fikk yngel av dem, måtte jeg tenke på henne...

Kan legge til at de kostet 59 kr pr. stk. + at jeg fikk den ene gratis, siden jeg bare skulle ha fire, og han hadde fem. Da sa han jeg kunne få med den ene på kjøpet....
Fikk en ekstra...
Fornuftig betjening på den butikken din, Coryer bør jo være minst fem i gruppen, også om du har andre typer i samme kar, de er gruppefisk/stimfisk. De var forresten utrolig flotte, og ikke så dyre heller. Butikken må jo ha et navn på bestillingslisten sin, de får jo en kopi av denne sammen med fiskene, men de hadde kanskje vært der en stund siden det bare var fem tilbake, slik at det er vanskelig å lete seg fram til. Tror helst på de siste typen Mona nevnte, ut fra bildene.
Jeg synes at mine har veldig lysebrune markeringer i forhold til alle jeg ser bilder av på nettet.

Mine er også annerledes i "bukmønstret" om du forstår hva jeg mener(de fleste corydoras typene som ligner har jo en slags linje som strekker seg bakover på kroppen, det har ikke mine).

Når man ser mine forfra, er mønstret i markeringene så tett sammen, at det ser nesten ut som de har helt lysebrun panne.

Ble ikke klar over hva de kaltes på butikken jeg kjøpte dem i, da de ikke var helt proffe på fisk der....

Håper jo at jeg engang finner ut av det, men de er ihvertfall knalltøffe!!

Er det vanlig at corydoras legger seg på rekke og rad som små soldater?

Mine albinoer gjør ikke det, men disse nye gjør det hver kveld...
Tilfeldig bekjentskap
© Thor Even Kipperberg
Reklame for plussmedlemskap