Oppsett til 530 liter.

Vet det er mange av dere her som kan MYE om tekniske ting. Jeg som 24 år gammel jente som studerer engelsk vet INGENTING.

Har nå kjøpt mitt første store kar. Det er 530 liter og har et glassrom i ene hjørnet. i dette rommet er det et hull som tidligere har vært brukt til et sumpfilter. Tenker på noe lignende, men har ikke bestemt meg for om jeg har tid og evner til å faktisk sette det opp.

Alternativet blir å tette hullet og bruke denne "trekanten" til et lite filter med svamp og annet materiale som jeg kan trekke vann gjennom.

Dette blir et langt prosjekt, men jeg håper å få det opp å gå før jul.

Dette blir nok et selskapskar med ciklider og div. andre fisk. Kommer ikke til å fylle det med altfor mye fisk.

Mine spørsmål blir da.

- Hva slags utvendig pumpe vil en anbefale til dette karet (hvis jeg ikke lager sumpfilter) ?

- Hvor mye ekstra pumpe trenger jeg hvis jeg setter opp sumpfilter på si 50 L?

- Hvordan kan jeg eventuelt sette opp dette hjørnet hvis jeg tetter det og lager et lite ekstra filter i det? Hva vil jeg da trenge av tekniske ting?

Tror det var det i første omgang. Pumpen er det jeg helst vil ha ordnet før jeg setter opp noe annet. All annen informasjon dere kan tenke dere å gi meg med hensyn til dette vil bli mottatt med mange takk.

Hvis du går for et sumpfilter, noe jeg anbefaler, kan du ganske enkelt kjøpe en powerhead/sirkulasjonspumpe. Du fester en slange fra denne og opp til karet igjen. Vil anbefale deg en pumpe som klarer 1500-2000 liter vann i timen, f.eks denne som koster 600 kr. Denne kommer jeg til å bruke i mitt 540l kar. lykke til!
Psychofox
Hvis du går for et sumpfilter, noe jeg anbefaler, kan du ganske enkelt kjøpe en powerhead/sirkulasjonspumpe. Du fester en slange fra denne og opp til karet igjen. Vil anbefale deg en pumpe som klarer 1500-2000 liter vann i timen, f.eks denne [URLBLOCK1] som koster 600 kr. Denne kommer jeg til å bruke i mitt 540l kar. lykke til!


Takker for rådet. Men vil et slikt sumpfilter holde for hele karet?

Linken funker ikke forresten.. Jeg finner nok en pumpe som kan brukes uansett.
oi, beklager. Men bare gå inn på f.eks webzoo og se på sirkulasjonspumper, så finner du nok en som passer. Ja, 50 liter vil etter min mening holde i massevis. Hvis du kjøper et filter, vil du ikke komme i nærheten av dette filtervolumet. bare fyll opp med blåfilter og bioballer, så har du et meget godt filtersystem.
takker. Det begynner å tre frem som en god ide her.. Lurer på å bygge meg bord også..

Jøss allt for ikke å lese til eksamen.....

Men... Mens jeg har denne tråden... Hvilket utvendig filter vil være å anbefale til dette karet? Må ta økonomien med i betraktningen. Student og allt...

Så på Eheim 2217 classic , men den virker så billig...


Her er en lignende tråd hvor Frank svarer på både Str. på filter og sump[URL=null][/URL]
ja har sett den. Sump er absolutt en løsning men prøver å finne ut hvor mye det vil koste meg å kjøpe en pumpe som er god nok. Det hele er en en investering i tid. Jeg står nå med et tomt akvarium i stuen og hvis jeg må lage sump blir det ett noe lenger prosjekt.
Ja, så det var linket til min tråd her. Denne var mest for å overbevise faren min om at dyrebutikker ikke alltid vet best. Jeg tror ikke du vil finne så mye billigere alternativ enn 1500- 2000 kroner (mulig jeg tar feil her), enten du velger sump eller å kjøpe pumpe komplett. Som det stod i den andre tråden, viktig å overdimensjonere beregnet filterstørrelse i forhold til den faktiske størrelsen på karet ditt. Tror det ble en veldig dårlig formulering, men håper du skjønte den. Det er nok smartest og heller spare litt lenger til en ordentlig filterløsning istedet for å ende opp med et for dårlig filter slik at du må kjøpte et til.
ja skjønner hva du mener. Kjenner til teoriene. Tror bare jeg håper at noen skal komme å fortelle meg hva jeg skal velge.

Litt apati ute å går i dag.. Det kommer seg..

Sump begynner å komme som et godt alternativ. Må bare få gjort det. og karet tar en STOR del av stuen og samboer ikke happy med å ommøblere stuen.
Heihei! Prøv denne tråden her og linkene som er der! Da får du det inn med t-skje!!

Vet ikke om sump filter er det beste for deg her. Men vist du går for det så er det jo et veldig godt filter, og garantert bedre en de du får kjøpt. Et poeng mange nevner her er at mann må btuke et akvarie til sump filter, det er ikke nødvendig! Bare noe som passer til formålet! En plast eske/dunk med lokk over hele toppen er helt genialt! Har sett flere slike sumper!

Lykke til uansett hva du velger! http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=8149&message_id=4812#4812
helt sant at en ikke trenger å bruke et akvarie som filter. Men saken er at det er vanlig å lage flere kammer i filteret, slik at vannet må innom alle kamrene før det kommer tilbake i akvariet. Det enkleste er da å silikonere fast glassvegger i sumpen. Da kan en ikke bruke plast, da plastveggene utvider seg. I tillegg tror jeg ikke at silikon fester så godt på plast..?
Psychofox
helt sant at en ikke trenger å bruke et akvarie som filter. Men saken er at det er vanlig å lage flere kammer i filteret, slik at vannet må innom alle kamrene før det kommer tilbake i akvariet. Det enkleste er da å silikonere fast glassvegger i sumpen. Da kan en ikke bruke plast, da plastveggene utvider seg. I tillegg tror jeg ikke at silikon fester så godt på plast..?


Joda, og itilegg bruke plexiglass som mellom legg! Jeg kjøpte en blå firkantet dunk på biltema typisk 30-40liter. kostet bare 20kr, ikke sant da et er du jo langt på vei for bare 20kr. Akvarie silikon fra Clasohlson, og plexi glass fra biltema, da trenger du ikke glass kutter, kun ei baufil, det er det beste å kutte plexi med. Det er sikkrte mange mange forskjellige varianter du kan lage her! Det er bare følge grunn prinsippet med vann sirkulasjonen
Takker igjen. Dere er så snille altså..

Jeg har både lest tråden, siden hans og sett på alle tegningene. LENGE Det er en helt glimrende ting!

Nå har det seg slik at jeg har en 50 liter stående med fisk i nå. Samboeren vil ha meg til å selge den, men hvis jeg kan bruke den som filter isteden er jeg sikker på at han går med på det. Han kom også på en glimrende ide til bordet.

Siden det allerede er et aluminiums stativ til karet er det jo bare å bygge det inn og sette dører på. Hadde ikke kommet på det jeg.



Selv om jeg heller mot sump.... Fortsett å komme med andre måter å gjøre det på. Det hadde vært veldig greit å kunne bruke en vanlig pumpe..
[QUOTE=Joda, og itilegg bruke plexiglass som mellom legg! Jeg kjøpte en blå firkantet dunk på biltema typisk 30-40liter. kostet bare 20kr, ikke sant da et er du jo langt på vei for bare 20kr. Akvarie silikon fra Clasohlson, og plexi glass fra biltema, da trenger du ikke glass kutter, kun ei baufil, det er det beste å kutte plexi med. Det er sikkrte mange mange forskjellige varianter du kan lage her! Det er bare følge grunn prinsippet med vann sirkulasjonen

Aha, ok. Du har en god løsning her. Men personlig vil jeg nok alltid gå for glass, da jeg ikke er sikker på hva vekten gjør med plasten (utvidelse, sprekker?) er det god plast denne dunken? Ja, det er mange måter en kan gjøre det på, det er sikkert. Skal du satse på et ferdig filter, ville jeg gått for et filter beregnet på minst 700-800 liter. For et par uker siden ville jeg anbefalt deg Fluval fx5, men etter å ha hørt mye dårlig om dette filteret er jeg ikke så sikker lenger. Men det er absolutt verdt å ta en kikk på i det minste En sump er mer arbeid enn et ferdig filter, men tror absolutt det vil svare seg
Har aldri vært noen fan av Fluval sånn helt personlig, men har aldri prøvd noen av det utvendige pumpene.

Et annet spørsmål om Sump...

Hvordan er det med støy? renning, pumpen osv..
Pumpen er min er tilnærmet lydlys. du hører ikke annet enn en lav summing når du står rett ved karet og hører etter.

Avrennet lager litt mer lyd, men jeg vil ikke si at det bråker så mye at det sjenerer. Dette er jo en smakssak da men. Ville ikke nølt med en slik løsning i min egen stue for å si det sånn
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap