Oppdrett av oskar

Hei!

Har 4 stk oskar i en 720 l. Har nå hatt dem i over 1 år og de har vokst seg store og fine.

Hadde vært litt gøy å fått yngel på disse. Noen som har noen tips til innredning og vannverdier? Går det med annen fisk.......?
Spørsmålet er om du har begge kjønn tilstede...?
Da vil det jo før eller siden kunne bli lek og egglegging. Par-dannelser skjer ofte ved at to stk plutselig begynner "å rotte seg sammen", tinger seg en del av akvariet og vokter det innbitt mot akvariets øvrige beboere. Slåsskamper er ikke uvanlige da. Det beste er altså å flytte de to Oskar'ene som blir til overs etter pardannelsen, da det ellers kan vanke grisebank. Paret vil gjerne holde et terrorvelde og holde de andre to tiloversblevne Oscar'ene (samt all annen fisk!!) trengt opp i et hjørne på motsatt side av akvariet.

Men, siden karet ditt er så stort, så kanskje det kan fungerer å la de andre fiskene bli der. Til nød kan du jo skille karet med en stor blåsvamp-skive på midten, slik at de ikke får tak i hverandre og slipper "oppsynet" på hverandre


Jeg kjenner ikke alder på oscar når de blir kjønnsmodne, men det er jo en fisk som kan bli ganske gammel og svært stor.

Men som sagt; du bør ha en slagplan klar for hvor du skal gjøre av resten når paret har slått seg sammen, så de ikke begynner å drepe de andre...
.

Kondisjonering før lek, gjøres vanligvis med ekstra god fôring med mye frossentfôr, f.eks. røde mygglarver, artemia, tubifex-terninger. Dette får hunnen (om du har noen der) til å bygge opp modne egg i buken, og hunnene vil sannsynligvis kunne skimtes som en anelse rundere om buken enn de litt slankere hannene etter ca to ukers intensiv fôring.
Jeg foretrekker å gi 2 - 3 litt mindre måltider pr dag ved kondisjonering, heller enn et stort. Det kondisjonerer dem bedre. Altså litt mindre om gangen, men oftere enn vanlig.

Gode vannbytter, hyppige, i denne perioden er et must pga den økte forurensningen mye fôring gir. Et større vannbytte på ca 50% prosent etter et par uker, som senker tempen med et par-tre grader i karet, vil kanskje trigge lek.
Paret begynner ofte å rydde voldsomt, rensker og skuffer vekk grus for å lage "rede". Vær obs på at tunge ting eller stein kan velte.... fjern det om nødvendig, eller fest det på bunnen med sugekopper så de ikke kan flytte på dekorasjoner.

Jeg ville holdt meg på en ph rett under 7-tallet.

PS! Hvor mange grader har du i karet deres?
noen som vet om det er alder eller størrelse som bestemmer når oskar er kjønnsmoden?
Har surfet litt og det ser ut til at du har litt av hvert foran deg om du skal drive oppdrett på Oscar De legger fra 200 til 2000 (!!) egg!
Sørg for å legge nedi noen store, flate steiner som ligger på bunnen, så de har flere å velge mellom og som samtidig er store nok til å romme alle eggene...


Oscar har også sin egen nettside for denne fisken:
http://www.oscarfish.com/

Her er flere søkeresultater fra Google vedr. oppdrett av Oscar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap