- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Koking av Mangroverot
Koking av Mangroverot
Postet 18.10.06 kl 23:23
Ser ikke helt poenget medå koke røtter, dersom de har vært i bruk, og det ikker er store muligheter for smitte av ett eller annet slag
Å koke i aluminium ville jeg styrt langt unna. Aluminium er giftig for fisk, og spesielt sneiler\ reker. Faren for at røttene trekker noe alu, er for stor til at jeg hadde gamblet på det.
Eneste jeg selv koker, er ferske kokosnøtter. Da mest for å fjerne rester av kokosmasse, og noe av fargestoffene. Men ellers er det jo bare bra med litt humusstoffer til de fleste akvarier
Siden vi er inne på dette med rens av røtter etc, pleier jeg alltid å gi nye røtter en omgang med høytrykksspyleren. Bruker å forsikre meg om at røttene tåler dette på butikken, spør rett å slett om jeg får ny dersom jeg spyler den i filler
For en del røtter kan fort bli mindre, når man begynner å spyle vekk halvråttent treverk ;p
Å koke i aluminium ville jeg styrt langt unna. Aluminium er giftig for fisk, og spesielt sneiler\ reker. Faren for at røttene trekker noe alu, er for stor til at jeg hadde gamblet på det.
Eneste jeg selv koker, er ferske kokosnøtter. Da mest for å fjerne rester av kokosmasse, og noe av fargestoffene. Men ellers er det jo bare bra med litt humusstoffer til de fleste akvarier
Siden vi er inne på dette med rens av røtter etc, pleier jeg alltid å gi nye røtter en omgang med høytrykksspyleren. Bruker å forsikre meg om at røttene tåler dette på butikken, spør rett å slett om jeg får ny dersom jeg spyler den i filler
For en del røtter kan fort bli mindre, når man begynner å spyle vekk halvråttent treverk ;p
Postet 19.10.06 kl 09:54
Var litt usikker på aluminiumen ja.
Har noen gamle røtter som har vært i akvarium for flere år siden, og såvidt nå isommer. De har desverre vært oppbevart i plastpose siden i sommer. De ser helt fine ut, men lukter mugg. Det beste er vel å kjøpe nye røtter?
Da jeg ikke har høytrykksspyler må jeg vel børste av dem å ha dem liggende i vann. Hvor lenge bør de egentlig ligge?
Har noen gamle røtter som har vært i akvarium for flere år siden, og såvidt nå isommer. De har desverre vært oppbevart i plastpose siden i sommer. De ser helt fine ut, men lukter mugg. Det beste er vel å kjøpe nye røtter?
Da jeg ikke har høytrykksspyler må jeg vel børste av dem å ha dem liggende i vann. Hvor lenge bør de egentlig ligge?
Postet 19.10.06 kl 19:18
Postet 20.10.06 kl 01:26
Muggsporer kan faktisk overleve kokingen Jeg ville rett å slett slypt røttene med varmt vann i dusjen, og så latt dem tørke skikkelig. Når dem er tørre, kan man godt gi dem en runde med stålbørste, gjerne en slik en monterer på drillen. Fjerner alger og dritt på no-time
PS: Vet ikke om alle elkjøpbutikker har dette, men her selger dem unna små høytrykksspylere for 299.- Var litt skeptisk selv til denne vesle greia, men den funker faktisk
PS: Vet ikke om alle elkjøpbutikker har dette, men her selger dem unna små høytrykksspylere for 299.- Var litt skeptisk selv til denne vesle greia, men den funker faktisk
Postet 20.10.06 kl 11:17
Postet 21.10.06 kl 10:47
Postet 21.10.06 kl 10:51
BettinaJeg fikk råd om å koke røtter som ikke ville synke, men selv om jeg kokte rota, fløt den like godt. Har ligget i vann i ukesvis, men flyter fremdeles. Så jeg gir snart opp denne rota, har forøvrig kjøpt ny rot, som sank med en gang.
Enkelte røtter har bestemt seg for å være flyterøtter hele sitt liv
Det er løsninger også på dette problemet, i de fleste tilfeller.
Noen ganger skyldes den gode oppdriften at det er en luftlomme inne i treverker en plass. Hadde selv en rot for lenge siden, som var litt hul inni. Fløyt praktisk talt som ei kort.
Borret rett å slett hull, der jeg hørte at det var litt ekko i treverket når jeg kakka på den. Men de første to hullene var skivebom, så det måtte tre hull til for å synke f**skapet
Ett annet alternativ, er å feste en eller flere sugekopper til rota, slik at man kan feste denne på glassbunnen\ sideveggen
Postet 21.10.06 kl 16:08
PanduroVar litt usikker på aluminiumen ja. Har noen gamle røtter som har vært i akvarium for flere år siden, og såvidt nå isommer. De har desverre vært oppbevart i plastpose siden i sommer. De ser helt fine ut, men lukter mugg. Det beste er vel å kjøpe nye røtter? Da jeg ikke har høytrykksspyler må jeg vel børste av dem å ha dem liggende i vann. Hvor lenge bør de egentlig ligge?
Unnskyld meg, men jeg ville ikke brukt muggen rot for alt i verden... Du risikerer å ødelegge hele miljøet i akvariet... Men lykke til, hvis du våger å prøve.
Postet 22.10.06 kl 21:32
Postet 23.10.06 kl 11:42
Ja, soppsporer finnes over alt... Men hvis du tilsetter noe som er preget av muggangrep, vil ikke det forstyrre bakteriebalansen?
Nå vet jeg ikke om virkningen av mugg i forhold til fisk... (Du får unnskylde hvis jeg sier noe feil her.)
Men jeg har en del kunnskap om mugg i dyrefòr, og mugg generellt...
Noe mugg er svært skadelig, da det inneholder en del nervegift. Den svartte/mørke muggen sies å være den mest skadelige.
Og jeg vet at man ikke bør spise noe som er muggent (bortsett fra noen få muggkulturer på ost), og også unngå å gi muggent fór til dyr.
Hos mennesker er det i allefall sånn at vi tåler en viss mengde (i tarm), og så vil ikke immunforsvaret klare å opprettholde bakteriefloraen mer, og resultatet blir dårlig immunsystem og sykdom (eller mer akutt, -matforgiftning).
Jeg resonerer meg derfor fram til følgende:
Jeg vil tro at mugg/sopp som oppstår i et akvarie også er skadelig både for fisk og planter, men hvis vannkvalitet og temperatur er optimale så vil bakteriefloraen i akvariet være med på å bekjempe dette.
Men jeg vil også anta at det å tilsette noe som er muggent vil kunne gi muggsopp et "forsprang" i forhold til den "snille" delen av bakteriekulturen, slik at balansen mellom disse to blir ødelagt...
Er jeg helt på villspor når det gjelder fisk og mugg, eller?
Nå vet jeg ikke om virkningen av mugg i forhold til fisk... (Du får unnskylde hvis jeg sier noe feil her.)
Men jeg har en del kunnskap om mugg i dyrefòr, og mugg generellt...
Noe mugg er svært skadelig, da det inneholder en del nervegift. Den svartte/mørke muggen sies å være den mest skadelige.
Og jeg vet at man ikke bør spise noe som er muggent (bortsett fra noen få muggkulturer på ost), og også unngå å gi muggent fór til dyr.
Hos mennesker er det i allefall sånn at vi tåler en viss mengde (i tarm), og så vil ikke immunforsvaret klare å opprettholde bakteriefloraen mer, og resultatet blir dårlig immunsystem og sykdom (eller mer akutt, -matforgiftning).
Jeg resonerer meg derfor fram til følgende:
Jeg vil tro at mugg/sopp som oppstår i et akvarie også er skadelig både for fisk og planter, men hvis vannkvalitet og temperatur er optimale så vil bakteriefloraen i akvariet være med på å bekjempe dette.
Men jeg vil også anta at det å tilsette noe som er muggent vil kunne gi muggsopp et "forsprang" i forhold til den "snille" delen av bakteriekulturen, slik at balansen mellom disse to blir ødelagt...
Er jeg helt på villspor når det gjelder fisk og mugg, eller?
Postet 14.11.06 kl 02:04
Det hender at det gror bittelitt sopp på røtter og stein like etter at man putter det i akvariet. Heldigvis er ikke akvariet et miljø soppen overlever i og den dør og råtner bort ganske raskt.
Å koke alt mulig man skal ha i akvariet er en uvane enkelte har. Det tar unødig tid og har sjelden noen hensikt.
Å koke alt mulig man skal ha i akvariet er en uvane enkelte har. Det tar unødig tid og har sjelden noen hensikt.
Postet 14.11.06 kl 02:11
Postet 14.11.06 kl 16:26