Innvendig pumpe

Jeg er nybegynner, bare så dere vet det

Trenger litt hjelp her. Kjøpte et 140-liters kar i dag, det var en sånn pakke med lys, varmekolbe og innvendig filter inkludert. De hadde ikke flere av det filteret som egentlig skulle følge med, så jeg fikk et større. Nå tror jeg imidlertid at filteret jeg fikk, er ALTFOR overdimensjonert for mitt akvarium. Det er en Amtop AT-2000F, som tar 2000 l/h. Det må da være alt for mye!

Tenkte kanskje jeg skulle klage i morgen og si at dette er ubrukelig for meg, men jeg måtte nesten høre her inne først...

Er dere ikke enige? Og hva slags pumpe bør jeg ideelt sett ha i en 140-liter?
Hvilke merker er best? Og stillest? Og hvor mange liter i timen bør filteret ta?
Velkommen hit

Dette filtret er nærmest å regne som et powerhead, det er et enormt trykk i den, det spørs hva slags fisk du skal ha oppi der. Til selskapskar synes jeg den er for voldsom, bråker gjør den også. Det beste er jo selvfølgelig et utvendig filter Men av innvendige holder jeg en knapp på Eheim eller fluval. Filterkapasitet(volum) er viktigere en liter i timen. Eheim aquaball eller Fluval 4. Men jeg ville absolutt vurdert å heller kjøpt et utvendig filter bedre kapasitet, bedre filtrering, og ikke minst mindre vedlikehold.
Tror dette filteret vil skape rene orkan-tendenser i ett 140L akvarie. Plantene vil etter alt å bedømme stå i minst 45`vinkel, og det er ikke alltid like pent

Jeg ville byttet dette filteret i ett utvendig filter. Høyst sannsynlig vil det lønne seg for deg å få ut pengene for det filteret du har nå, for å å bestille filter via nettet.
Mitt soleklare 1.valg til filtrering i dette karet er en Eheim 2026. Dette er ett filter med svært gode funksjoner, og er meget effektivt.