Linse til Nikon D-50.

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny linse til mitt Nikon. Har sett litt på denne fra Sigma som er en telezoom med makro, for å si det rett ut har ikke peiling på dette. Tar en del fiskebilder(sportsfiske) og litt naturbilder. Mange ganger, faktisk de fleste ganger er motivet for langt unna, og med standard linsa blir det litt spinkelt. Siden denne har en makro funksjon har jeg vurdert denne, til akvariefotografering. Nå ser jeg at nærgrensen ikke er spesielt nært 95 cm. Tips og råd mottas med takk. Jeg kan strekke meg litt i pris, men kom ikke med anbefalinger som koster skjorta Må vel kjøpe ny blitz sikkert også, siden jeg bare har den innbygde.

Så dette koker altså ned til, jeg er amatør, vil dette funke, vil jeg merke liten eller ingen forskjell bortsett fra zoom funksjonen.

NB. Ser at jeg har linket til en cannon, men den finnes til Nikon også.
Du vil helt sikkert få glede av dette zoomobjektivet. I denne prisklassen som dette objektivet ligger i så regner jeg med at det duger godt.

Bakdelen er objektivets lysstyrke, altså blender. Dette objektivet har blenderverdi fra 4-5,6. Da regner jeg med at objektivets makro benytter blender 5,6 som største blenderåpning (laveste verdi). Det vil igjen si at du er avhengig av endel mer lys tilgjengelig ved makroopptak enn om du f.eks. velger et fast makroobjektiv med f.eks. blender 2,8 som største blender. Til makrofoto utendørs vil det nok fungere fint f.eks. til insekter, blomster m.m. mens til fiskefoto i akvariet så kan det "klure det til litt" for deg. Her vil også objektivets nærgrense nemlig kunne by på utfordringer.

Det er klart at å legge penger i et nytt objektiv kan være en økonomisk baug. Da er det viktig å tenke gjennom til hvilken bruk det er tenkt benyttet og til hva det mest skal benyttes til. Til fiskefoto i akvariet er det nok ikke det beste du kan få tak i. Legger du på en 1500 kroner får du et svært godt og skarpt 60mm makroobjektiv fra Nikon. Men, da begrenser du jo selvsagt bruken av det.

Sigma har også andre faste makroobjektiver med større brennvidder til ok priser. Da kan du oppnå litt både/og. Nemlig et godt makroobjektiv, men samtidig også en liten tele f.eks. Sigmas 105mm makro eller 150mm makroobjektiver.

Selv benytter jeg et 60mm makroobjektiv til de aller fleste akvafotos. Til annet bruk fungerer det også fint, men da savner jeg gjerne et makroobjektiv med noe lenger brennvidde f.eks. et 105mm objektiv mtp. å kunne fotografere fra litt lenger distanse (f.eks. vare sommerfugler).

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette...

Det var vel det svaret jeg fryktet jeg trenger altså idieltsett 2 objektiver. Tror jeg kjøper denne uansett, utendørs vil den vel fungere tilfredstillende da jeg egentlig mest trenger zoomen til avstands fotografering. Så får jeg vel kjøpe meg en makro ved senere annledning. Har jo standard objektivet som er 18-55, 1:3.5-5.6, er ikke helt sikker på hva det betyr men det blir da et å annet bra bilde med den, og med en ny blitz blir det kanksje enda bedre?
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap