Linse til Nikon D-50.

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny linse til mitt Nikon. Har sett litt på denne fra Sigma som er en telezoom med makro, for å si det rett ut har ikke peiling på dette. Tar en del fiskebilder(sportsfiske) og litt naturbilder. Mange ganger, faktisk de fleste ganger er motivet for langt unna, og med standard linsa blir det litt spinkelt. Siden denne har en makro funksjon har jeg vurdert denne, til akvariefotografering. Nå ser jeg at nærgrensen ikke er spesielt nært 95 cm. Tips og råd mottas med takk. Jeg kan strekke meg litt i pris, men kom ikke med anbefalinger som koster skjorta Må vel kjøpe ny blitz sikkert også, siden jeg bare har den innbygde.

Så dette koker altså ned til, jeg er amatør, vil dette funke, vil jeg merke liten eller ingen forskjell bortsett fra zoom funksjonen.

NB. Ser at jeg har linket til en cannon, men den finnes til Nikon også.
Du vil helt sikkert få glede av dette zoomobjektivet. I denne prisklassen som dette objektivet ligger i så regner jeg med at det duger godt.

Bakdelen er objektivets lysstyrke, altså blender. Dette objektivet har blenderverdi fra 4-5,6. Da regner jeg med at objektivets makro benytter blender 5,6 som største blenderåpning (laveste verdi). Det vil igjen si at du er avhengig av endel mer lys tilgjengelig ved makroopptak enn om du f.eks. velger et fast makroobjektiv med f.eks. blender 2,8 som største blender. Til makrofoto utendørs vil det nok fungere fint f.eks. til insekter, blomster m.m. mens til fiskefoto i akvariet så kan det "klure det til litt" for deg. Her vil også objektivets nærgrense nemlig kunne by på utfordringer.