Øke Gh med gips

Til nå har jeg brukt spesial Gh-salt (noraq) til å øke og vedlikeholde Gh i mitt akvarie, men jeg vurderer å kjøpe vanlig gips. Men så kommer mitt spørsmål hva er da vanlig gips? Hva skal den inneholde?

I denne nettbutikken har de gips. Får ikke til å sette inn rett side med produkt men det er bare å søke på gips så kommer det opp.
Er det slik som de kaller alabastgips eller stengips?? Kan ikke helt se ha den inneholder....
Kjøp alabastergips du, funker fint det. Handla der jeg også.

Fordel å kjøpe magnesiumsulfat også for plantenes skyld hvis du har det i det aktuelle karet.
Både steingips og alabastergips har samme molekylstruktur, så det er nok ikke særlig forskjell enn i prisen Steingipsen skal vistnok føles noe tyngre og mer robust, har sikkert noe med at den er mer finkornet, og dermed blir det mindre luft i støypingen.

Som biXen sier, kan man med fordel tilsette 20-25% magnesiumsulfat i tillegg til gipsen
Hvor kjøpes magnesiumsulfat? Er grønn på slike ting.
Elin Pedersen
Hvor kjøpes magnesiumsulfat? Er grønn på slike ting.

Dette kan man få på apoteket, men da må man også betale for det
Aquazoo er vesentlig billigere på dette, du finner det under PMDD
Frank Angell
Som biXen sier, kan man med fordel tilsette 20-25% magnesiumsulfat i tillegg til gipsen ;)


Husker ikke hvor jeg kom over det, men det er visstnok viktig at mengden magnesiumsulfat ikke overstiger 20%.
BillyIdle
[QUOTE=Frank Angell] Som biXen sier, kan man med fordel tilsette 20-25% magnesiumsulfat i tillegg til gipsen ;)


Husker ikke hvor jeg kom over det, men det er visstnok viktig at mengden magnesiumsulfat ikke overstiger 20%.
Av en eller annen grunn er det mange som har denn oppfattingen. Det er litt rart, siden svært mange sjøer rundt i verden har større mengde magnesium enn kalsium i vannet.
Spesielt de afrikanske sjøene har meget høyt innhold av magnesium.

En del av de mer spesialiserte "malawisaltene" inneholder temmelig mye magnesium kontra kalsium.
Rett å slett for å etterligne de naturlige forholdene
Ok, interessant. Da kan jeg kanskje bare kjøre på med mer magnesium i min blanding, siden den brukes i malawikar...
Når jeg tenker mer over det, så er det magnesium sulfat man ikke skal ha mer enn 20% av. Man får da for store mengder sulfater, noe som visst er svært skadelig i et akvarium.
BillyIdle
Når jeg tenker mer over det, så er det magnesium sulfat man ikke skal ha mer enn 20% av. Man får da for store mengder sulfater, noe som visst er svært skadelig i et akvarium.

Da sliter man for litt, siden kalsiumet er bundet som sulfat det også
Tenker at du mener klorider?
Både kalsium og magnesium fås også i kloridforbindelser. Klorid er noe jeg antar er vesetlig mer skadelig enn sulfater.
Gammel tråd, men lurer på det samme...

Hvis jeg skal bruke alabastergips til å øke GH, må jeg tilsette noe mer enn bare gipsen?

Er magnesiumsulfat kun for plantenes skyld?

Øker GH i hovedsak for sneglenes skyld. Har GH på 3, og øker den til 6.
Bruker alabastgips blandet med magnesiumsulfat (engelsk salt, epsomsalt), som jeg støper til "mineralstein" til reker, snegler og planter. Funker bra, rekene skifter skall og sneglene er flotte. Gipsklumpene forandrer GH sakte, så det skjer ikke noe kritisk hvis man følger med litt. Og det må man jo alltid når man forandrer vannverdier med tilsetninger...

Oppskrift og fremgangsmåte har jeg skrevet litt om her, støper nå for harde livet for å ta med på neste storauksjon :o)
Linda & Ove
Bruker alabastgips blandet med magnesiumsulfat (engelsk salt, epsomsalt), som jeg støper til "mineralstein" til reker, snegler og planter. Funker bra, rekene skifter skall og sneglene er flotte. Gipsklumpene forandrer GH sakte, så det skjer ikke noe kritisk hvis man følger med litt. Og det må man jo alltid når man forandrer vannverdier med tilsetninger... Oppskrift og fremgangsmåte har jeg skrevet litt om [URLBLOCK1], støper nå for harde livet for å ta med på neste storauksjon :o)


Skrevet uten sterke briller, oppskriften står i innlegg 383 i tråden. Sorry!
Takk for oppskrift, jeg må prøve denne :o)

Kjøpte noen kalksteiner av en her på forumet, men finner ikke igjen annonsen. Spurte om hva steinene besto av, men husker ikke om jeg fikk svar på det.

Har også rekemineral fra Michal Niesar, bruker dette til karet med sakurarekene, mne syns det er litt klinete og rart.
Jeg er helt sikker på at hr Niesar kan sine ting, men får smerter i ordenssansen av tåkete vann, derfor denne støpemanien. Akkurat det pulveret har jeg fått det for meg at kan brukes i blandingen, det inneholder en del kalsium, så det gikk kanskje an å erstatte 5% av gipsen med montmorillonitt. Mer tror jeg kanskje gjør "steinen" for lettoppløselig....

Hvis du finner ut at du har lyst til å prøve, gir du kanskje en tilbakemelding? Får jeg somlet meg til å bestille, melder jeg fra her :o)
Mr Niesar kan sine ting, ja :o) Ser han anbefaler å blande ut det rekemineralet i varmt vann før det haes i karet, kan lønne seg å lese brukerveiledning før jeg blander i vei, tydeligvis :o)

Har litt GH+ igjen, nesten en kg gips, og rekemineral. Lurer på å blande det sammen og lage terninger, det virker mye enklere enn å drive å blande i vannet hver gang jeg bytter. Jeg er så flink til å glemme å tilsette GH+ når jeg bytter vann, og det synes på noen av sneglene mine...
Mange gode tips her.

Bruker rekemineraler fra godeste Micha. Selv putter jeg det i en liten flaske som har inneholdt plantenæring og fyller på med litt akvarievann. Deretter rister jeg flasken godt og heller oppi akvariet. Synes det fungerer veldig fint.

Blir selvsagt litt uklarhet med en gang, men det forsvinner fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap