Co2 flasker

Hei der ute.
Jeg finner mye bra om co2 annlegg her, men jeg lurer på hvor lenge en flaske co2 rekker i en 230L tank.
Hvis noen vet så del.. Kan jeg også annta at en 2Kg varer dobbelt så lenge som en 1kg flaske?
Dobbler jeg denne tiden med magnetventil og 12t av og 12t på?
Vær snill når dere svarer... jeg er fersk og lurer på allt.

Når det gjelder mengde med CO2 man skal benytte så er dette avhengig av hvilken kH og pH man ønsker å ha i karret. Med kH mellom tre og fire samt en pH på 6.7 vil jeg anta at ei 2 kg CO2-flaske burde vare rundt 5 måneder i ditt kar.

Dette er svært avhengig av hvilken kH springvannet har og hvor mye vann du bytter. Hvis du må benytte bikarbonat for å øke kH kan levetiden på flasken bli redusert med en hel måned.

Det er klart du øker levetiden med å stenge av CO2 om natten, men dette gjør du på bekostning av økt pH.
Med tre bobler pr sekund med en Bioplast bobleteller så vi det gå ca en kg pr mnd kontinuerlig. Del på to hvis du slår av om natten. 5 kg flaske ca 5 mnd 24/7, nær et år med 10 timer i døgnet. Kan ikke si nøyaktig hvor mange bobler pr sek du trenger, men 3 kan være en gjetning. Det kommer litt an på hvor effektiv reaktoren er, hvor mye bevegelse det er i overflaten, hvor mye planter og hvor mye co2 du vil ha i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap