Div.rekespørsmål

Først så lurer jeg på hvorfor jeg får nesten bare hunner når det gjelder Kirsebærreker .Noen som har en formening om dette,vannkvalitet,temperatur osv?

Så lurer jeg på om man kan se om eggene er befruktet?
Dette gjelder spesielt Amanoreker,har 2 stk. som har egg på ryggen og 2 medd egg under magen. Vet disse krever brakkvann for å leve opp,så det blir en utfordring

Så et siste spørsmål,hva spiser Gabonreker?
Har gitt de Crab pellets,men de virker ikke videre interessert i mat i det hele tatt. Gode råd eller forklaring mottas med takk .

Mvh. Sølvi
Kan egentlig ikke hjelpe deg, men her er to linker om oppdrett av kirsebær- og amanoreker:

Lykke til!
Ang. Gabonrekene så tror jeg ikke disse spiser på samme måte som f.eks. amanorken og kirsebærreken.

Mine står helt i ro et sted i karet med litt strøm og bruker viftene sine til å fange opp partikler fra vannet.
munda
Kan egentlig ikke hjelpe deg, men her er to linker om oppdrett av kirsebær- og amanoreker: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] Lykke til! :)

Greie sider ,takk for de,men står dessverre ikke noe om det jeg lurte på .
Sondre
Ang. Gabonrekene så tror jeg ikke disse spiser på samme måte som f.eks. amanorken og kirsebærreken. Mine står helt i ro et sted i karet med litt strøm og bruker viftene sine til å fange opp partikler fra vannet.

Det gjør mine også ,men hvor skal næringsstoffene komme fra ?
Har disse i eget kar så noe må jeg vel tilsette for at de skal få noe næring å filtrere?
Gabonrekene filtrerer vannet med viftene sine, og henter dermed opp mikroskopiske partikler som infusorier, bakterier og annet småtteri. Knust flakfor\ bunnpellets kan dem også fange opp med armene sine
Gabonreka mi pleier å sette seg på bunntabeletten, og la viftene ta med seg små partikler hver gang de feier over tabelletten
OK da forsetter jeg med pellets. Men hvor ofte gir du de mat da?
Sølvi Gullaksen
Så lurer jeg på om man kan se om eggene er befruktet? Dette gjelder spesielt Amanoreker,har 2 stk. som har egg på ryggen og 2 medd egg under magen. Vet disse krever brakkvann for å leve opp,så det blir en utfordring:D Mvh. Sølvi

Her har mona o lagt ut en link til en artikkel om oppdret av amanoreke.
Og her er har hun en post med det samme spørsmål som deg;)

Hai Sondre, har lest den artikkelen som Mona linker til og som dermed har latt meg inspirere til forsøk på oppdrett

Men hverken der eller i det innlegget til Mona sier noe om en kan se om eggene er befruktet.
Trodde jo at de var det når de eggene kom under magen. Men i et annet innlegg leste jeg at de ikke nødvendigvis var befruktet av den grunn.
Derfor så er jeg litt usikker.

På kirsebærrekene kan en se det på fargen på eggene og seinerer sorte prikker (øynene)

Men eggene til Amanorekene er knøttsmå i forhold og ikke så lett å studere, de er helt lyse og store mengder.

Så om de er befruktet eller ikke er vanskelig for meg å se.

Har begge kjønn så et visst håp er det jo
Sølvi Gullaksen
OK da forsetter jeg med pellets. Men hvor ofte gir du de mat da?

To ganger i uka Men det er en del alger rekene kan meske seg på i dette karet. Greit å få rydda opp i samme slengen.
I tillegg er det relativt få reker pr liter vann, har en gabonreke på 5-6 cm, 2 amanoreker, en kirsebærreke og 5 røde krystallreker i en 63L. Hummer og kanari, med andre ord. Men sånn er det når tilgangen på friske reker er så dårlig (hentet 20 humlereker til ett annet kar før helga, en overlevde turen fra Imazo i sverige...)
Siden det står spørsmål om reker, så drister jeg meg til å spørre om reker har noen rydde funksjon i akvariet? som sneglene på en måte?
Reker eter alger, restefor, noen eter på døde fisk\ sneiler. Så helt klart, rekene gjør en god jobb
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap