Sterbai - akvarie til yngel

Hei
Har fleire små kull av sterbai som eg ynskjer å innreie eit lite akvarie til.
Akvariet eg har tilgjengeleg er ikkje så stort og det er i plast: 8 liter.
Blir det tull å innreie eit så lite ?
Det dannar seg eit belegg på innsida av dette plastakvariet. Hvis eg innredar det litt og brukar hang-on filter (innkjørt frå før), kan eg ignorere belegget då ? (hvis ikkje, kan eg ikkje innrede det, då må jo eg fortsette å vaske det....)

Så lurer eg på ein ting til: kan eg bruke heilt fin sand ? Har også engelsk elvegrus (ca. 3 mm?), men det er kanskje litt stort for dei.

Nokon som har erfaring med kortid ein kan setje dei oppi til foreldra ? Dei får artemia omlag kvar dag, men et anna også. Foreldra går i ein 54 liter så der er ikkje så stor plass. Vil ha ein del av dei oppi 350 liter diskusakvarie til slutt. Oppi det store har det vokse opp 2 ganske store sterbai-barn, så det går an det også, men kan bli vel tøft for smårollingane eg har no. Dei største er klekt tidleg september.

mvh
Reidun

Så lenge du har tilvennet dem og de spiser annen mat enn artemia, så kan du i grunnen ha dem oppi sammen med foreldrene. De vokser best på artemia, og det beste for veksten i denne fasen er jo artemia daglig. De vokser ikke halvparten så fort og bra på annen føde, har jeg merket, men selv om det går tregt så.... tja, en avveining man må ta i grunnen

Corydoras-yngel vokser relativt hurtig og bra helt frem til en størrelse på ca 2 - 2.5 cm. Da gjør veksten en holdt, og etter det vokser de utrolig sakte frem til voksen alder. Jeg pleier derfor å gi mine artemia ganske lenge, for å "styrke dem" og gi dem best mulig vekst i denne perioden de faktisk har en vekst å snakke om
I et av de siste kullene mine nå, har jeg gitt Cory-yngelen artemia daglig i åtte uker... (selv om de sikkert kunne gått over på annet fòr mye før)

Vær obs på at Corydoras-yngel kan være sensitive overfor dybdeforskjeller på vannet. Det har med trykket å gjøre, de reagerer ofte med døden på endringer der. Så hvis man flytter dem fra et grunt kar til et dypere, kan de reagere negativt. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke.... har selv erfart det siste, dessverre.
Kanskje du bør teste med en og en om gangen, for å se hvordan det går først?

Foreldrene lar dem være i fred så lenge de ikke er nyklekte med plommesekk og ligger urørlige. Vet ikke engang om de virkelig tar dem da heller, men det er kanskje en grunn til at det ikke vokser opp flere yngel i karet med min Cory-leksgruppe...? Det er jo masse egg som har klekt der, men kun en promille overlever. Og siden jeg ikke har andre fisk enn de voksne Corydorasene der, så er det jo nærliggende å tro at noe hindrer yngelen i å vokse opp der....
Om det er matmangel som gjør at yngelen ikke vokser opp der eller at de voksne spiser dem når de er nyklekte, vet jeg ikke.
Men jeg vet at mange, mange egg har fått henge i fred og klekket i karet. Men yngelen blir altså borte.
I det karet jeg har Corydoras adolfoi, er det for tiden kun 3 små som har overlevd på egenhånd. Dette er forsvinnende få tatt i betraktning hvor mange eggkull jeg har latt være der.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap