Planteakvarie:lys og co2 i 120l ?

Jeg vurderer å kjøpe inn noe skikkelig utstyr for å få til et amano inspirert akvarie, med krevende planter. Det jeg trenger hjelp til er dette: lys til 120 liter; her vurderer jeg AM 150w HQI, eller 2stk ekstra 24w T5 belysning i toppen som det fra før av er 2stk 18w T8 rør.

Del 2 går på Co2; her vil jeg gi plantene nødvendig co2 uten så altfor mye avanserte styringer som koster masse penger? Skulle gjerne hatt ph computer som styrte co2 anlegg osv, men blir litt mye penger på dette lille akvariet. Sett på karbonapparater som brenner kullstav. Noen råd her også?

Takk for seriøse svar.
Du har i utgangspunktet ner en nok lys med ekstra T5 rør, da er du på 0,7W pr liter. Hqi blir litt overkill synes jeg, men de er kjekke, bruker du metallhalogen får du også et veldig flott spill i vannet.

CO2 kan du bruke DIY, jeg ville skaffet meg en bobleteller og en passiv reaktor/diffusor for å få knust bobblene skikkelig. En gass flaske er jo selvfølgelig mye enklere, disse kan man fra tid til annen få tak i brukte, der de selger brannvernutsyr. Kjøper du en magnetventil kan du tidsstyre dette. Det hele avhenger av hvor mye CO2 du trenger og tilføre, ligger du på ca 2 bobbler i sekundet trenger du neppe og slokke dette om natten. Med en kh på ca 4 vil du ikke få så store svingninger i ph verdien.

Nå vet jeg ikke hvor mye du vet om samenhengen mellom ph, kh og CO2, disse henger nøye sammen, du får bare spøre i vei.

Her er et, hvor du må skaffe deg en flaske. CO2 sett. Her mangler evt magnetventilen.
Svingninger i pH verdier ønsker jeg ikke, da dette påvirker alt av levende og i særlig grad rekene mine. Jeg er nok ingen fan av å tilsette unaturlige regulerende midler for å øke kh etc, så er det en metode som får dette til å gå på en naturlig måte? Eller er eneste alternativ for små svigninger i vannkjemi å kjøpe magnetventiler og co2 flaske og pH controler for å oppnå noe stabilt? Si at jeg vil bruke under 3000, hva klarer jeg av lys og planter for å bli med på den fantastiske planteverden med krevende vekster?

Takk for svar
Kan forøvrigt informere om at jeg valgte å kjøpe 2 stk T5 fra Arcardia på 24 w som skal være i tillegg til mine 2 18w T5 rør. Skal bygge meg ny topp, så skal holde det oppdatert her om andre kan være interessert.

Kjøpte også Co2 fra Aqualine buscke med 350 g, mikroflaske, får prøve det først, før jeg sikkert går lei av å fylle og kjøper 2 liter Denne kommer nok også til å oppgraderes med magnetventil. Her også skal jeg komme med en oppdatering ang. dette.

Valget av lys falt på T5 pga. at hqi hadde blitt litt overkill, samt at jeg har lest flere steder av T5 gjør nytten.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap