HQI

Hei

Hvordan funker det med HQI til ferskvann? Hvor mange watt trenger man til et 250L 100*50cm?
Hadde tenkt å bruke T5, men ble plutselig litt usikker...
Det fungerer bare fint det Desverre er det litt dårlig med utvalg av ulike fargetemperaturer og RA til HQI, og det er nok en av grunnene til at det er så lite brukt. I tillegg er det jo temmelig kostbare greier.

Akkurat hvor mye lys du trenger til en 250L er jeg jammen ikke sikker på.
Men jeg tror nesten at jeg ville kjørt med litt lysrør i tillegg til HQI-lampa, for å fordele lyset litt mere.
Men normalt sett burde 2x75W holde fint til 250L vann. Men det kan godt hende at dette blir alt for kraftig, er litt usikker på akkurat dette med antall HQI-watt pr liter vann.
HQI er en yppelig lyskilde, men har også noe ulemper. I forhold til ferskvann og plantelys er det som Frank sier begrenset utvalg;
"You can choose between the following bulbs:
NDL = 4200 K
D = 5200 K
CW = 10.000 K"

Jeg ser at Giesemann System 230 sier at 1x 70 watt HQI og 2x9 lysstoffrør er egnet for akverier opp til 200 cm mens 2x70 watt HQI er beregnet for akvarier opp til 155 cm.

Den største ulempen med HQI er varmeutviklinen. Selve lyskilden har en høy arbeidstempratur og i tillegg har du strålevarme. Dette gjør det slik at du må henge lyset noe over akvariet 20-30 cm. Du kan heller ikke bruke dekkglass.

Men du verden for et flott pantelys. Jeg bruker selv dette til overvintring av planter inne, og du klarer å holde selv de mest lyskrevende planter i vekst, selv i et vintermørk Tromsø. Her er avstanden til vekstene ca 130 cm. Kommer plantene nærmerer svies bladene pga strålevarmen.

Personlig ville jeg nok ha kjøpt 2 armaturer på 2x39 watt som er dempbare. Så kan du selv regulere den lysmengden du ønsker og kombinere flere typer rør.

Hvilken kelvin burde jeg velge hvis jeg går for HQI?

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap