Er dette stort nok akvarium for en oscar?

heihei
Jeg sitter å funderer på om jeg skal skaffe meg oscar. Skal kjøpe nytt akvarium snart nemlig
Det jeg lurte på da er om et akvarium på L100xH70xB80=560 liter er passe for en oscar. Er det veldig slemt å ha en oscar alene?
De er liksom litt mere "kjæledyr" enn andre fisker synes jeg

Hvis du ser i profilen til Oscar så ser du at det burde gå helt fint med en 560 liter.

Det høres faktisk ut som om det er glimrende.

Men vil anbefale å ha mer enn en...

Beklager. Klart Frank har rett.. Merkelige mål på det karet. Jeg tenkte volum og vurderte ikke målene.
Volumet er jo greit nok, men med bare en meters svømmeplass, vil jeg si at dette blir for knapt til denne storvokste fisken.
I henhold til fiskebasen bør den ha 150cm lengde på karet, selv mener jeg at fullvoksne beist av noen Oscar-er fortjener i alle fall en meter mer enn dette
Takker for svar
Om jeg ikke kan tilby optimale forhold når det gjelder akvariumet, så vil jeg heller ikke kjøpe oscar, dette fordi jeg da vet at de kanskje ikke vil få det optimalt hos meg.
Jeg synes det er best om jeg kan gi en fisk så stor plass som mulig, i tillegg til optimale vannverdier.
Desverre så har jeg bare 110cm å gå på når det gjelder lengde, så derfor kan ikke akvariumet være lengre enn 100cm.
Men takker for alle synspunkter.
Når jeg leser denne tråden, lurer jeg på om en Oscar bare er i stand til å svømme langs glasset. Kan den ikke svømme diagonalt? Hvis den lærer seg det vil den kunne svømme nesten 1 meter og 30 uten å svinge. Jeg synes målene på akvariet ditt er helt genialt for relativt store fisk, som feks Oscar, på liten plass. Her kan de svømme i ring og åttetall uten å måtte snu eller bremse opp i endene. De fleste velger lange smale akvarier fordi det er mest plasseringsvennlig. Hvis fisken fikk velge om den ville bo i ett meters langt rom eller i en 3 meter lang korridor ville den vel trolig valgt rommet...? Jeg vil påstå at karet ditt er bedre egnet til oscar enn tradisjonelle 500, 600 og 700 litere. Du kan dessuten plassere nedi en pumpe med litt drag i, så kan den gå i dagesvis uten å skifte kurs

Det geniale med Oscarer, er at de blir som du nevner, "kjæledyr". De blir fort tamme og finner selskap i og stimuleres av eierne sine. Slik at de kan utmerket godt gå alene selv om selskap av artsfrender er det beste. Fisken viser at den trives med å være aktiv, ha god apetitt og sterke flotte farger. Hvis du opplever noe annet kan jeg garrantere at det ikke har noe med størrelsen eller målene på karet ditt å gjøre.

Når det gjelder størrelsen får du sansynligvis aldri noen Oscar opp i 45 cm i en 500-600 liter. De fleste fisker evner å tilpasse veksten etter plassforholdene de lever under, uten at de behøver å misstrives av den grunn. Veksten kan også reguleres med hva slags fòr og hvor mye du gir.

Selv om jeg stiller meg bak de som sier at akvariummet aldri kan bli for stort uansett hvilken fisketype du skal ha i, synes jeg godt du kan kjøpe deg Oscar hvis det er det du har lyst på, og gjerne to stykker. Bare husk at disse typene er noen skikkelige griser, så ikke spar på kapasiteten på pumpen og filteret.

Hvis du vil ha ett tips om en annen kjelegris med finner, kan jeg anbefale at du kjøper deg en Channa gachua. Denne blir ikke lengre enn 20 cm og er mer "riktig" i forhold til akvariet ditt. Den er også betydlig snillere mot inventaret. Jeg kjøpte en slik for 2 uker siden og den kryper allerede oppi hånden min for å få mat. Bare pass på å dekke til fòrhjørnet så den ikke kryper ut

Dogster
De fleste fisker evner å tilpasse veksten etter plassforholdene de lever under, uten at de behøver å misstrives av den grunn.

Kan du gjøre meg en liten tjeneste? Kast denne forb**** feile teorien på dør, og aldri slippe den inn igjen?
Det stemmer til en vis grad, men redusert vekst er unaturlig, kanføre til misdannelser i både skjellett og musklatur.

Å holde fisk (og andre dyr) under så trange forhold at de ikke oppnår normal størrelse, er rett å slett uetisk. Faktisk vil svært mange akvariefisk vokse seg større enn sine artsfrender i naturen, på grunn av tilgangen på næring, skjelden har dem livsfarlige fiender etc.
Frank Angell
[QUOTE=Dogster]De fleste fisker evner å tilpasse veksten etter plassforholdene de lever under, uten at de behøver å misstrives av den grunn.

Kan du gjøre meg en liten tjeneste? Kast denne forb**** feile teorien på dør, og aldri slippe den inn igjen?
Det stemmer til en vis grad, men redusert vekst er unaturlig, kanføre til misdannelser i både skjellett og musklatur.

Å holde fisk (og andre dyr) under så trange forhold at de ikke oppnår normal størrelse, er rett å slett uetisk. Faktisk vil svært mange akvariefisk vokse seg større enn sine artsfrender i naturen, på grunn av tilgangen på næring, skjelden har dem livsfarlige fiender etc.

I dette tillfellet dreier det seg ikke om "så trange" forhold. Skal du ha det så trangt at det danner seg missdannelser i skjellettet må du nermest feste fisken i en skrustikke. All fisk er slik at de kan styre utviklingen sin etter tilgang på mat å plass. Hadde det ikke vært slik ville vi ikke hatt mye ferskvannsfiskeslag å velge i hvertfall.

Hvis du leste hele innlegget, så er mitt syn at "et akvarium blir aldri stort nok". Selv har jeg ingen faste beboere i kar under 600 liter.

Skal man se stort på det blir det latterlig at enkelte bedrevitere skal påstå at et akvarium slik og slik formet og stort for det enkelte fiske slag. En Oscar som evolusjonen har brukt millioner av år på utvikle for at den skal svømme fritt i millioner av kubikk av vann i store elver og sjøer skal liksom ha det så mye bedre i 5000 liter enn i en 1500 liter eller 500 liter? Tror den blir lei inventaret i løpet av relativt kort tid uansett. Det er vannkvalitet, (fòr)foringskvalitet og stimuli som teller.
Det evolusjonen ikke har gjort ennå, er å skvise fram en art som er beregnet til fangenskap, så ikke kom å snakk om etikk. Da bør du finne deg en ny hobby. Det er svært få av oss som ikke prøver å gjøre det best mulig for kjæledyra våre.

Det hele dreier seg om å bruke fornuft. Jeg mener bare at svaret ditt er noe firkantet og lite gjennomtenkt i forhold til dette tilfellet.

Peace.
Gidder ikke å ta den debatten, min mening er tydeligvis ikke noe som faller i god jord hos deg.

Du må gjerne mene at mitt synspunkt er firkanta, det skal jeg i alle fall ikke nekte deg.
Og forresten; jeg er ikke ett sekund i tvil om at en Oscar ville hatt det vesentlig bedre i en 5000L, kontra en 500L
Er enig med deg at en Oscar vil ha det bedre i 5000 enn i 500. Men ikke nødvendigvis så MYE bedre (les hva jeg skriver)

Det er på en måte poenget mitt at det vi akvarister her i det kalde nord kan tilby tropiske fisker av PLASS ikke er så mye å skryte av uansett. Det er andre ting som vi rår over som er viktigere. Spørsmålet blir hva som bør anses for å være tilstrekkelig. Der er jeg uenig med deg i dette tilfellet.

Aner ikke hva slags erfaring og referanser du har i forhold til Oscar. Jeg har hatt ca 10 - 20 av dem siden slutten av 80 tallet. Ikke egne fisk, men fisk som har vokst ut av småakvarier og som jeg har hatt til oppbevaring i påvente av omplassering til andre med større plass. Aldri sett noen missdannelser.

Den siste var nå i sommer den hadde gått i ett kar på 200 liter i 10 år. Det synes jeg egentlig var litt for jævlig, men fisken var alikevel i god form, men ikke lengre en snaue 30 cm.

Jeg har ingenting imot dine meninger. Uten andre meninger, blir mine meninger uten mening.

Vi får bli enige om at vi er uenige. Så får vi heller ta opp tråden når vitenskapen har funnet en bedre måte å kommunisere med fisk på, så får vi høre hva de har å si.
Helt enig med Dogster.
Høres ut som en som faktisk har erfaring med fisken det er snakk om, og ikke bare synser vilt av "moralske" grunner.
Roy Løvmyr
Helt enig med Dogster. Høres ut som en som faktisk har erfaring med fisken det er snakk om, og ikke bare synser vilt av "moralske" grunner.

Jepp, Roy det kommer ikke som en bombe at du er enig med noen som har synspunkter som er sammenfallende med dine.

Det er mulig du synes det er greit tidsfordriv å titte innom her med dine synspunkter, men jeg synes det bare er trist. Jeg burde vel ikke forvente bedre av en som mener at det største problemet med å fore med levende fisk er at noen tar anstøt av det. Norsk lov er noe man bare kan se forbi i følge deg.

Jeg foreslår at du holder deg litt unna med dine sure kommmentarer, jeg kan ikke finne en eneste tråd der du bidrar med noe konstruktivt. Det er mulig jeg skal bli fast gjesteskribent i "monsterfisktråden" din, noe jeg til nå har holdt meg for god til. I den tråden og i de påfølgende har du jo fått så hatten passer av bedre akvarister enn meg, så den er kanskje ikke nødvendig at jeg viser mit blide åsyn der.

Sorry for avssporingen av tråden, men jeg måtte bare blåse ut litt.
Kjære venner (ja, jeg mener venner)!
Kan dere være så snille å ta denne diskusjonen et annet sted? Jeg opplever akvaforum som et hyggelig sted, der folk faktisk er vennlige med hverandre og ønsker å lære av hverandre. Ikke ødelegg den illusjonen

Jeg føler med den personen som startet tråden med et enkelt spørsmål, og får krangling tilbake. Det er ikke noe hyggelig!

La oss opprettholde AF som et hyggelig sted å være (Skryt er på vei i en annen tråd...)
Geir Kristiansen
[QUOTE=Roy Løvmyr]Jeg burde vel ikke forvente bedre av en som mener at det største problemet med å fore med levende fisk er at noen tar anstøt av det. Norsk lov er noe man bare kan se forbi i følge deg..

Det utsagnet der er fullstendig feil Geir.
Vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger jeg ikke har.
Og hvis du sjekker litt er så og si alle mine innlegg her på Af kun informative.
Størrelse på kar
Ser på et amerikansk oscar forum at de anbefaler over 55gallon,helst 75gallons akvarie for 1 oscar.. Noe som gir ca 208L og 284L..
http://www.oscarfish.com/
Noen sier 200 liter og noen sier 500 liter.

Man velger selv hva man synes er riktig for seg og sin fisk. For meg er et 250 eller 400 liter med en enslig Oskar helt meningsløst, mens andre synes det er koselig.

T-boi
Ser på et amerikansk oscar forum at de anbefaler over 55gallon,helst 75gallons akvarie for 1 oscar.. Noe som gir ca 208L og 284L.. http://www.oscarfish.com/

Har også tenkt på å ha en Oscar. Har vært innom forskjellige nettsider om oscar og hvor stort kar de bør ha. Noen anbefaler 300L andre 500L. Er selv forvirra. Om et 300 liters kar holder, blir jeg veldig glad.

http://www.firsttankguide.net/oscar.php her anbefaler de 40 G/ 151 L
og her 55 G/208L http://www.fishlore.com/Profiles-Oscar.htm
http://www.bbayaquariums.com/oscar-fish.html 55 G her også

Er enig med at oscar er mer "kjæledyr" enn fisker. Vil kjøpe en til 300L akvarium, men jeg vet ikke helt. Viljo at fiskenskal ha det bra
Var i Trondheim idag der de hadde 2 svære oscar og 2haimaller i et 2300L kar, Den ene tiger oscaren var vel ferdig utvokst, dvs DIGER..
Etter å ha sett fisken "live" i full størrelse synes jeg den minst fortjener et 720L, helst over 1000L.. Det som slo meg med den var ikke bare lengden, men hele fisken er jo veldig kompakt og med mye masse.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Roy Løvmyr]Helt enig med Dogster. Høres ut som en som faktisk har erfaring med fisken det er snakk om, og ikke bare synser vilt av "moralske" grunner.

Jepp, Roy det kommer ikke som en bombe at du er enig med noen som har synspunkter som er sammenfallende med dine.

Det er mulig du synes det er greit tidsfordriv å titte innom her med dine synspunkter, men jeg synes det bare er trist. Jeg burde vel ikke forvente bedre av en som mener at det største problemet med å fore med levende fisk er at noen tar anstøt av det. Norsk lov er noe man bare kan se forbi i følge deg.

Jeg foreslår at du holder deg litt unna med dine sure kommmentarer, jeg kan ikke finne en eneste tråd der du bidrar med noe konstruktivt. Det er mulig jeg skal bli fast gjesteskribent i "monsterfisktråden" din, noe jeg til nå har holdt meg for god til. I den tråden og i de påfølgende har du jo fått så hatten passer av bedre akvarister enn meg, så den er kanskje ikke nødvendig at jeg viser mit blide åsyn der.

Sorry for avssporingen av tråden, men jeg måtte bare blåse ut litt.

Jeg bare lurer litt.. Hvor var det jeg fikk "så hatten passet" i den tråden?
Og av hvem?

Du sier: "Det er mulig du synes det er greit tidsfordriv å titte innom her med dine synspunkter, men jeg synes det bare er trist."

Du synes altså det er trist at man diskuterer i stedet for å la tvilsom synsing passere? Hva er da vitsen med et diskusjonsforum..

Jeg har et akvarie på 420 liter, tror ikke jeg ville mistet nattesøvnen av å plassert to- tre oscar i det.
Vi har jo uansett forandret radikalt på fiskenes forhold kontra de de har i naturen.
Så lenge den får mat, ordentlig vann ol ville jeg gjort det.

Vi kan vel aldri legge forholdene perfekt, da ville vi feks hatt svæææære akvarier med feks discus- stimer på 100 stk.
(Ja, disse svømmer ofte i svææære stimer i naturen)

Vi nok nok innse at vi gjør "så godt vi kan", og slik er det når man holder dyr/ fisk i fangenskap.

(La denne tråden holde seg til tema, ikke bli en personlig "når sa jeg det, og du sa, og jeg mente, og jeg sa og du sa"- greie.
Gidder ikke se enda en stengt tråd)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap