Hypancistrus zebra yngel (side 3)

Gratulerer! Misunner deg noe veldig.
@$£"¤# at du bor på feil kant av landet. Jeg er på jakt etter sebraer...
Det må være litt sånn "neglebiter-feeling" å ikke kunne ta opp alt og telle disse valpene og finne ut hvor mange du egentlig har? )) Det hadde nok vært tilfredsstillende å få vite

(har sett at engelskspråklige forum kaller disse ynglene for "pups", altså valper. Merkelig for en fisk, egentlig


Gratulerer med nytt kull, det ser ut til å komme på løpende bånd nå.
Har du hatt "the breeding stock" lenge, eller har du kjøpt halv- eller helvoksne fisk relativt nylig? (nylig= siste året)

Håvard Støre Andresen
Det har kommet et nytt kull med frittgående zebravalper. Det siste kullet var fra en annen hule og en annen hann. Ser ut til at alt er i skjønneste orden. Hadde på følelsen at det ville produseres yngel i både øst og vestsiden av akvariet.
Grattis igjen...

Du har tydelig startet gruppen, og det er det som er det vanskeligste, men nå tror jeg du fremover vil få den ene batchen etter den andre

Jeg fant forøvrig 6 nye yngel i går, som klekkes nå, dette er kun 2 uker siden sist, så de er ikke vanskelige å få yngel på bare man får startet gruppen....

I fare for å gjenta meg selv, så gratulerer jeg deg igjen.....det kan man aldri gjøre nok...lol
mona o
(har sett at engelskspråklige forum kaller disse ynglene for "pups", altså valper. Merkelig for en fisk, egentlig:-)

Føler det er naturlig å kalle dem valper. Dem ser valpete ut og jeg forbinder yngel med tusenvis av smågreier i en tett sky.

Zebraene er fåtallige og ganske store når dem viser seg kommer frem fra skjulestedene.

mona o
Gratulerer med nytt kull, det ser ut til å komme på løpende bånd nå. Har du hatt "the breeding stock" lenge, eller har du kjøpt halv- eller helvoksne fisk relativt nylig? (nylig= siste året)

Kjøpte 4 voksne (angivelig VF) tidlig i sommer og hadde 4st lokaldrettede fra før. De 4 som nå er 3 har jeg hatt i over to år.
Knut Kjesbu
Grattis igjen...:) Du har tydelig startet gruppen, og det er det som er det vanskeligste, men nå tror jeg du fremover vil få den ene batchen etter den andre:)


Veien har vært lang for min del. Kjøpte opprinnelig 10 st for over to år siden. 6 av dem strøk med pga. teknisk svikt med filtersystemet og en var noe dvergaktig og døde i sommer.

Knut Kjesbu
Jeg fant forøvrig 6 nye yngel i går, som klekkes nå, dette er kun 2 uker siden sist, så de er ikke vanskelige å få yngel på bare man får startet gruppen....:)

Synes greiene som gjør zebra vanskelig er den sakte veksten, de små kullene og prisen. Kombinasjonen av disse tingene gjør det tungt å komme i gang.

Knut Kjesbu
I fare for å gjenta meg selv, så gratulerer jeg deg igjen.....det kan man aldri gjøre nok...lol

Takk
For første gang tok nyskjerrigheten overhånd og jeg lyste inn i hula til Alpha-hannen med lommelykt.

Innerst i hula så jeg 5+bleike yngelgreier med stor plommesekk. Nå går det på skinner
Det siste kullet har forlatt hulen til Alpha-hannen.

Parringen er i gang igjen. Hunnen kan såvidt ses under og innenfor hannen til høyre i bildet:

[External Image]
Dem har holdt på i et døgn nå. Sist gang varte det nesten en uke.

[External Image]
Stilig! Jeg krysser fingrene for at det går greit også denne gangen

Og jeg krysser fingrene for at det blir liv hos meg også etterhvert, selv om jeg nok må vente minst 2 år før det blir liv i den leiren.
Uff, ja! De vokser sakte.....

Du får ta godt vare på dem i mellomtiden. Jo lenger tid jo større fare for strømsvikt eller andre uheldige omstendigheter. Av de 10 dyra jeg kjøpte for over to år siden er det bare tre som lever.

Hvor mange har du?
Nå har dem knuffet i 4 dager uten at hunnen har sluppet eggene.

Det tar sin tid....

... og nå bare MÅ jeg kommer med et utdrag fra en Prince tekst :

"Let's make it last forever
For a hundred times won't be enough
Tonight is the night 4 making slow love

Slow love
So much better when we take it easy
Slow love
So much better when we take our time"


Håvard Støre Andresen
Nå har dem knuffet i 4 dager uten at hunnen har sluppet eggene. Det tar sin tid....


stakkars dame....
Håvard Støre Andresen
Uff, ja! De vokser sakte..... Du får ta godt vare på dem i mellomtiden. Jo lenger tid jo større fare for strømsvikt eller andre uheldige omstendigheter. Av de 10 dyra jeg kjøpte for over to år siden er det bare tre som lever. Hvor mange har du?

Ja, jeg skal love deg at jeg vil ta godt vare på dem Så langt har jeg bare 2, men jeg venter flere om kort tid (forhåpentligvis). Ettersom jeg ønsker å sette barn på dem etterhvert, er det viktig å få fra flere steder. De er utrolig nydelige små skapninger. Man bare må bli glad i slike dyr.
Hva mener du med strømsvikt? Og hvorfor har du mistet så mange? Jeg blir nervøs...
Dyrehagen
Hva mener du med strømsvikt? Og hvorfor har du mistet så mange? Jeg blir nervøs...


Strømsvikt er når elektrisiteten i huset eller nabolaget blir borte slik at pumper og filtre blir satt ut av funksjon.

Jeg mistet mine fordi sirkulasjonspumpene var av en hel natt. Det var ikke strømsvikt, men en slags forglemmelse.
Håvard Støre Andresen
Strømsvikt er når elektrisiteten i huset eller nabolaget blir borte slik at pumper og filtre blir satt ut av funksjon. Jeg mistet mine fordi sirkulasjonspumpene var av en hel natt. Det var ikke strømsvikt, men en slags forglemmelse.

Jeg begynte å lure på om det var et eller annet akvaristisk uttrykk som jeg ikke visste betydningen av... Men, da skjønner jeg jo bedre. Jeg tenkte ikke i sånne baner i det hele tatt.

Men, hvorfor i alle dager takla de ikke at sirkulasjonspumpa var av? Var dette mens de var små? Jeg blir lettere nervøs her nå. Jeg har både filterpumpe (selvfølgelig) og sirkulasjonspumpe i akvariet.
Dyrehagen
Men, hvorfor i alle dager takla de ikke at sirkulasjonspumpa var av? Var dette mens de var små? Jeg blir lettere nervøs her nå.

Alle fire sirkulasjonspumper sto stille en hel natt etter kraftig foring.
Jeg tror oksygeninnholdet ble for lavt, eller det kan ha vært ammoniakk eller noe annet. Jeg vet ikke.


Eggleggingen fant sted på Onsdag. Alt går strålende. Stadig oftere ser jeg yngel i akvariet i forskjellige størrelser. Må begynne å tenke på å flytte noen av dem til egnet oppvekstkar.

Gratulerer så mye, nå har du fått fart på dem


Er det mulig å tegne seg på interesseliste for kjøp?
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=Dyrehagen]Men, hvorfor i alle dager takla de ikke at sirkulasjonspumpa var av? Var dette mens de var små? Jeg blir lettere nervøs her nå.

Alle fire sirkulasjonspumper sto stille en hel natt etter kraftig foring.
Jeg tror oksygeninnholdet ble for lavt, eller det kan ha vært ammoniakk eller noe annet. Jeg vet ikke.


Eggleggingen fant sted på Onsdag. Alt går strålende. Stadig oftere ser jeg yngel i akvariet i forskjellige størrelser. Må begynne å tenke på å flytte noen av dem til egnet oppvekstkar.

Puh! Begynte å lure på om det var ett eller annet jeg ikke hadde fått med meg om sebraer. Men, da er alt i skjønneste orden hos meg Nå har jeg for første gang sett en sebra spise også. Jeg har nok vært litt bekymret, ettersom jeg aldri har sett dem stikke fram for å ta maten jeg har gitt dem, selv ikke på natta. Og de har fått massevis av snadder: rekepellets, mygglarver, diverse fôr kjøpt for coryer (En del JBL-fôr), en og annen malletablett osv. Men det har ikke sett ut til at det har falt i god jord. Noe må de ha spist, ellers hadde de ikke sett ut til å trives (skjønt, jeg tror de sturer litt fordi de ikke er flere enn to ennå. Men det retter forhåpentligvis på seg i løpet av februar ). Men, i dag slapp jeg oppi noe flakfor fra Tropefisk (vant det på lodd under storauksjonen i OAK på lørdag). Plutselig ser jeg det: en sebra er framme og tar en matbit! Men, flakfor og midt på dagen??? Jaja. Det gledet meg uansett Disse små og deilige fiskene er høyt elsket. Det er en ulempe med å skaffe flere høyt ønsket fisk på en gang. Man må liksom dele stasen på flere forskjellige akvarier Sebraer, discus og killier, kan man ønske seg mer?

Men, jeg skulle egentlig gratulere deg Det er nok langt fram for min del ennå, men jeg skal sannelig komme meg dit en dag, jeg også. Jeg følger med spenning med i det som skjer hos deg for tiden
Kan nevne at jeg forer svært mye med frossen artemia. Både voksne og yngel spiser dette. Frosne bosmider og moina er også populært.

I dag kunne jeg se små yngel i hula. Dette går på skinner
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap