Fiks for nåleventil

Har hatt litt problemer med at nåleventilene vandrer nedover i bobletakt når jeg bruker de på det store akvariet sammen med en magnetventil og med høy bobletakt. La merke til at hvis jeg presset mot enden av nålleventilen så endret hastigheten seg, så det er tydeligvis rom for at den kan bevege seg uten at den dreies.

Jeg skrudde nåleskruen helt ut og fjernet den. (steng krana først). Nåla har doble o-ringer og er forbausende butt i enden.
Så fant jeg noen gummiforinger i roteskuffen og tredde disse inn på utsiden av sekskantrøret som nåleskruen skrus inn i. Satte så nåleskruen inn igjen. Når jeg skrur den inn nå så klemmer hetta på skruen gummiforingene sammen når den skrus innover. Den blir mye hardere å skru og det blir mindre rom for bevegelse da gummiforingen presser den utover hele tiden. Ser ut som det fikset det.
Dette løste ikke problemet helt, så jeg bestillte en mer proff løsning fra Aquaessentials. ADA Speed Controller. Dette er en inline nåleventil som monteres på Co2 slangen. Er blant annet beregnet til å splitte co2 fra en regulator til flere akvarier. Jeg har montert den etter den originale nåleventilen som åpnes helt opp. ADA ventilen har som en ser kontramutter som låser den fast og hindrer vandring og utilsiktet endring. Den er noe mer plundrete å få justert riktig og strammet kontramutteren en den originale, men når den er strammet til vandrer den ikke. Har nå kjørt en hel flaske tom og byttet flaske uten problemer. Slangetilkoblingene er uvanlige. Den meget stive og glatte ADA slangen bare skyves uten makt inn i endene av ventilen og og låses fast av en låsemekanisme. Trekker man i ringen så løser den ut. Jeg testet tetthet ved å stenge magnetventilen og så flaskekranen og lot det stå mange timer uten at arbeidstrykket gikk ned, så det er tett. Gå 29£ for den pluss litt for slangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Karine T. Knudsen/Titanica Art
Reklame for plussmedlemskap