Jeg har to akvarier her hjemme, det minste av dem 63 liter, har vært brukt til kampfisk, og kun det (+ 2 små ancistruser for algenes skyld). Plutselig en dag begynte det å vokse alger, mye alger! Det begynte å bre seg et grønt teppe utover hele akvariet. Ancistrusene mine gjorde ikke jobben med å fjerne dem, og fortvilelsen vokste. En tur ned på dyrebutikken endte selvfølgelig i fiskeprat. Vi prata også om siamesiske algeetere, egentlig uten å snakke om problemet mitt. Dama i butikken nevnte at siamesere er de eneste som tar penselalger. Hm... tenkte jeg. Her skal jeg gjøre et lite eksperiment. Full fart hjem! Jeg hadde nemlig arvet en siameser av ei venninne (ja, jeg vet de skal være flere enn en, og jeg gikk til innkjøp av flere siamesere, som viste seg å være Flying Fox). Vel hjemme flytta jeg siameseren over i problemakvariet som nå var nesten overgrodd, og den satte i gang med en gang. Et døgn etterpå var alt det grønne borte! Og jeg hadde en meget mett og fornøyd siameser. Snakk om arbeidsjern! Så nå har jeg aldri akvarium uten siamesere. Jeg har opplevd at sugemaller kan bli late (med unntak av grenmallene), men aldri siameserne mine! De står på til alle døgnets tider! Jeg elsker sugemaller, men siamesere vil jeg ikke være foruten i et akvarium!