Hva går Discus sammen med??
Postet 05.11.06 kl 18:04
Endret: 05.11.06 kl 18:27
Jeg tenker at du beveger deg helt ned i minimumsgrensen for å holde diskus. Skal du bare ha et voksent par med diskus, ville jeg kanskje ha hatt i noen eplesnegler eller en liten stim otto. Jeg ville ikke hatt noen gurami, praktbotian blir alt for stor. Scalare- kanskje men de blir ei stor biologisk belastning, og du risikerer at de spiser opp maten fra diskusene og jager dem.
Praktbabene skal ha vann som er mye kaldere enn diskus. Dolkestikketetra synes jeg er for robuste og store til å ha i et så lite kar.
Et annet problem du støter på er at skal du kjøpe små diskus trenger du en gruppe på 5-6 diskus. En annen mulighet er å kjøpe et voksent par.
Skal du fore opp ei lita gruppe med diskus, trenger du nok hele karet til diskusene etter noen få mnd. (3-4)
Praktbabene skal ha vann som er mye kaldere enn diskus. Dolkestikketetra synes jeg er for robuste og store til å ha i et så lite kar.
Et annet problem du støter på er at skal du kjøpe små diskus trenger du en gruppe på 5-6 diskus. En annen mulighet er å kjøpe et voksent par.
Skal du fore opp ei lita gruppe med diskus, trenger du nok hele karet til diskusene etter noen få mnd. (3-4)
Postet 05.11.06 kl 18:25
Diskus og neon
hei hei, på dyrebutikken(tropehagen) sa de at det gikk fint med neon og Diskus.. vel ikke gjør det...
kjøpte 30 stk..neon i god tro..
ploppet dem i karet og ,så flott det ble..
i nøyaktig 10 sekunder.. så forvandla diskusen seg til noen ordentlige pirayaer..hehe og gnafset i seg neon for neon.. ..
neste dag var karet tomt ,av disse små rødblå.. og i stedet noen gurpende sløve diskuser, med mager som ikke lignet grisen..
jaja, slik kunne det gå, foressten kjøpt kardinal tetra nå, og de får gå i fred?!
smaker sikkert ikke godt nok..
kjøpte 30 stk..neon i god tro..
ploppet dem i karet og ,så flott det ble..
i nøyaktig 10 sekunder.. så forvandla diskusen seg til noen ordentlige pirayaer..hehe og gnafset i seg neon for neon.. ..
neste dag var karet tomt ,av disse små rødblå.. og i stedet noen gurpende sløve diskuser, med mager som ikke lignet grisen..
jaja, slik kunne det gå, foressten kjøpt kardinal tetra nå, og de får gå i fred?!
smaker sikkert ikke godt nok..
Postet 20.11.06 kl 15:21
Postet 22.11.06 kl 20:04
Thor Even Kipperberghei hei, på dyrebutikken(tropehagen) sa de at det gikk fint med neon og Diskus.. vel ikke gjør det... kjøpte 30 stk..neon i god tro.. ploppet dem i karet og ,så flott det ble.. i nøyaktig 10 sekunder.. så forvandla diskusen seg til noen ordentlige pirayaer..hehe og gnafset i seg neon for neon.. :(.. neste dag var karet tomt ,av disse små rødblå.. og i stedet noen gurpende sløve diskuser, med mager som ikke lignet grisen.. jaja, slik kunne det gå, foressten kjøpt kardinal tetra nå, og de får gå i fred?! smaker sikkert ikke godt nok..
Går ikke neon og Discus sammen???Men de svømmer jo sammen i naturen jo!Har ikke mye peiling på akvarie, men det hørtes snodig ut...Riotetra da?Det går vel...?
Postet 09.12.06 kl 10:47
Postet 09.12.06 kl 13:53
Det har noe med størrelse å gjøre
Hvis du introduserer neon/kardinal i karet mens Discusen er lite vil det gå bedre.
En god strategi er altså å sette inn Kardinaltetra til Discus mens Discusen er små og så la dem vokse opp sammen. Ellers risikerer man at de små tetraene kan ende opp som et dyrt måltid for en fullvoksen Discus.
En annen god fisk å holde sammen med Discus er en stim Corydoras. Fisk som søker fôr på bunnen vil hjelpe med til å unngå at uspist mat blir et problem - og Corydoras er alles favoritt i den sammenheng. De fungerer best i små stimer så anskaff en 6-8 stykker av en av de mindre artene som f.eks. Corydora trilineatus så de kan fungere som effektive vaktmestere.
En fisk man absolutt bør unngå er den vanlige Skalare (Pterophyllum scalare). De er dessverre kjent for å kunne være bærere av parasitter som er ganske harmløse for dem selv, men som kan være fatale for andre fisk som Discus, og så er de som mange andre ciklider hurtigspisende fisk.
Discus er store og langsomt svømmende fisk som dessverre også har et tykt og velsmakende slimlag. Det gjør dem til et attraktivt mål for alle algespisende fisk med sugemunn og man bør derfor alltid unngå de aggressive typene som f.eks. Kinesisk Algespiser (Gyrinocheilus aymonieri).
Den meget populære siamesiske algespiseren (Chrossocheilus siamensis) er meget nyttige ift. alger på f.eks. planter, men de kan potentielt skape problemer når de holdes sammen med Discus. Siameserne er både hurtigsvømmende og hurtigspisende og de kan potensielt utkonkurrere Discus i matfatet.
En god strategi er altså å sette inn Kardinaltetra til Discus mens Discusen er små og så la dem vokse opp sammen. Ellers risikerer man at de små tetraene kan ende opp som et dyrt måltid for en fullvoksen Discus.
En annen god fisk å holde sammen med Discus er en stim Corydoras. Fisk som søker fôr på bunnen vil hjelpe med til å unngå at uspist mat blir et problem - og Corydoras er alles favoritt i den sammenheng. De fungerer best i små stimer så anskaff en 6-8 stykker av en av de mindre artene som f.eks. Corydora trilineatus så de kan fungere som effektive vaktmestere.
En fisk man absolutt bør unngå er den vanlige Skalare (Pterophyllum scalare). De er dessverre kjent for å kunne være bærere av parasitter som er ganske harmløse for dem selv, men som kan være fatale for andre fisk som Discus, og så er de som mange andre ciklider hurtigspisende fisk.
Discus er store og langsomt svømmende fisk som dessverre også har et tykt og velsmakende slimlag. Det gjør dem til et attraktivt mål for alle algespisende fisk med sugemunn og man bør derfor alltid unngå de aggressive typene som f.eks. Kinesisk Algespiser (Gyrinocheilus aymonieri).
Den meget populære siamesiske algespiseren (Chrossocheilus siamensis) er meget nyttige ift. alger på f.eks. planter, men de kan potentielt skape problemer når de holdes sammen med Discus. Siameserne er både hurtigsvømmende og hurtigspisende og de kan potensielt utkonkurrere Discus i matfatet.
Postet 11.01.07 kl 23:19
Postet 15.01.07 kl 14:23
Postet 15.01.07 kl 14:26
Ja de sliter med å nappe glasset rent he he
Har falt fullstendig for Ottoer da.
Sjekk denne sebraottocinclusen som er omtrent dobelt så stor som den vanlig du får.
Har du Batman dilla så kan jo en Batmani`være tingen?
I tillegg noen coryer som andre også nevner. Men man skal jo ha plen må vite og da passer det dårlig med store varianter, men en anseelig menge pygmeer går fint. Med sine skarve 3 cm smyger de seg mellom gresset, og får med seg en del.
Sjekk denne sebraottocinclusen som er omtrent dobelt så stor som den vanlig du får.
Har du Batman dilla så kan jo en Batmani`være tingen?
I tillegg noen coryer som andre også nevner. Men man skal jo ha plen må vite og da passer det dårlig med store varianter, men en anseelig menge pygmeer går fint. Med sine skarve 3 cm smyger de seg mellom gresset, og får med seg en del.
Postet 25.02.07 kl 00:59
Endret: 25.02.07 kl 01:02
Discus med andre Ciklider
Min erfaring med Discus er at de ikke er så utrolig sære som enkelte vil ha det til. Javisst krever den en del, og forutenom de riktige vann-verdier og temperaturer er vel å unngå fisk som stresser dem det viktigste å passe på. Det betyr likevel ikke at Discus bare kan dele tank med artsfrender.
Jeg har selv hatt god erfaring med Discus sammen med store, men dog relativt rolige, ciklider som Acarichtys Heckeli og Satanoperca Leucosticta. I samme karet hadde jeg også noen Rosentetra, Apistogramma (som gjør seg ypperlig sammen med discus) og Microgeophagus, og en del maller (Corydoras og div. L-nr). Discusen var ikke redd for å sette noen andre fisk på plass, så totalt ulik fra alle andre Ciklider er den jo ikke. Er den sulten og kommer over noen små fisk som den kan få tak i, lar den seg ikke be to ganger.
Mine eksemplarer var viltfanget, jeg har ikke prøvd det samme med oppdrettsfisk. Mulig disse ikke vil være like "tøffe i trynet" .
Jeg har selv hatt god erfaring med Discus sammen med store, men dog relativt rolige, ciklider som Acarichtys Heckeli og Satanoperca Leucosticta. I samme karet hadde jeg også noen Rosentetra, Apistogramma (som gjør seg ypperlig sammen med discus) og Microgeophagus, og en del maller (Corydoras og div. L-nr). Discusen var ikke redd for å sette noen andre fisk på plass, så totalt ulik fra alle andre Ciklider er den jo ikke. Er den sulten og kommer over noen små fisk som den kan få tak i, lar den seg ikke be to ganger.
Mine eksemplarer var viltfanget, jeg har ikke prøvd det samme med oppdrettsfisk. Mulig disse ikke vil være like "tøffe i trynet" .
Postet 25.02.07 kl 01:45
Postet 30.06.07 kl 20:32
Postet 01.07.07 kl 08:55
Har opplevd at sae ikke er så flinke til å spise alger så lenge det er plenty med oksehjerte, myggiser o.l. Når de blir større kan de bli vel pågående også... Scalare har jeg kasta ut, den var for pågående og aggresiv...
Sats heller på bunnlevende fisk og dyr som kan renske etter matgilde ... Har selv eplesnegler, kloreker, ancistrus, dvergbotia og kakadueciklider sammen med diskusen, de holder snegler i sjakk, rensker opp mat som blir til overs og er ikke til hinder for diskusen... På den måten sparer man seg for mye ekstra jobb, og hjelper til med vannverdiene blir stabile, da det ikke blir for mye mat som blir liggende i grusen...
Sats heller på bunnlevende fisk og dyr som kan renske etter matgilde ... Har selv eplesnegler, kloreker, ancistrus, dvergbotia og kakadueciklider sammen med diskusen, de holder snegler i sjakk, rensker opp mat som blir til overs og er ikke til hinder for diskusen... På den måten sparer man seg for mye ekstra jobb, og hjelper til med vannverdiene blir stabile, da det ikke blir for mye mat som blir liggende i grusen...
Postet 21.07.07 kl 18:00
Endret: 21.07.07 kl 18:02
Inaktiv bruker
Har en Diskus på mellom ca. 7-15cm, den går fint i lag Glødebåndstetra, neontetra og kardinaltetra. Skal skaffe meg et nytt akvarium med Diskuser(det er for lite det jeg har no) bør jeg ha noen små Ancistruser i det?
Postet 07.08.07 kl 18:16
Postet 07.08.07 kl 18:42
Ja, jeg har ihvertfall ikke problemer med L144(ancistrus sp.) i diskus karret mitt da.
Men noe av nøkelen til suksess i diskus verden(tror jeg), er stort nok karr, "overdimensjonert"filter, masse vannbytter, riktige vannverdier og tempratur + masse riktig diskus mat.
Jeg har selv en stim "store"saeer i diskus karret mitt, og det fungerer bra-men seff de spiser endel av diskus foret, og jeg hadde ikke satt dem inn i karret idag(men gidder ikke prøve fange dem, stresser diskusen mere enn dem evt gjør nå), så dem skal få dø ut naturlig hos meg.
Men noe av nøkelen til suksess i diskus verden(tror jeg), er stort nok karr, "overdimensjonert"filter, masse vannbytter, riktige vannverdier og tempratur + masse riktig diskus mat.
Jeg har selv en stim "store"saeer i diskus karret mitt, og det fungerer bra-men seff de spiser endel av diskus foret, og jeg hadde ikke satt dem inn i karret idag(men gidder ikke prøve fange dem, stresser diskusen mere enn dem evt gjør nå), så dem skal få dø ut naturlig hos meg.
Postet 07.08.07 kl 18:43
Endret: 07.08.07 kl 18:45
Geir KristiansenHos meg er SAE bare tull da de kun tar discusforet.
Helt enig. HAr 4 SAE i discuskaret. De er rimelig feite og fine av alt oksehjerte. Har egentlig lite kontroll med algespisingen deres, men når jeg ser hvordan de forsyner seg med oksehjerte tviler jeg på at det er plass til alger....
Det samme gjelder neontetraene. De er da også flyttet. Alt for glade i oksehjerte. Det får nå heller trening i elvekaret mitt, med en del strøm og mye oksygen.
Nå er det Discus, Corydoras Sterbai, Ottocinclus (som jo forsvinner litt i et så stort kar) og Ancistrus.
Hadde 2 stk L-240 men det er trolig 2 hanner og de holdt på å ta livet av hverandre så den ene er omplassert til et annet kar. Leporacanthicus cf. galaxias er en flott L-malle som ikke er ren herbivore. Den tar litt oksehjerte og litt av rekepelletsen til Coryene i tillegg til algea wafers.
Får se om ikke Ancistrusen blir byttet ut med L-183 som jeg har hatt lyst på lenge.
Har også en trio med L-144 i et annet kar, men det er jo en fisk som best trives i temperaturer under 25 grader, så den kommer nok ikke i noe discuskar hos meg......
Mulig at de oppdrettsvariantene som normalt sett er i salg tåler litt høyere temp.
Postet 23.08.07 kl 11:37