Hjelp med Echinodorus Rose

Jeg skjønner meg ikke på Rose'en min, de første bladene som kom på den da jeg kjøpte den i våres ble lave og la seg langs grusen, og etter en stund så prøvde jeg å ta ut reflektoren og DA begynte dem å vokse ordentlig.

Når det hadde stått sånn en stund så synes jeg at dette hørtes merkelig ut og satte inn reflektoren fordi en skulle jo tru at mer lys ikke skulle gjøre no sånt, men dagen etter så hadde bladene begynt å legge seg langs bunn.

Jeg er dritlei hele planta, men tenkte at en vennelig sjel her på forumet kanskje kunne hjelpe.

Ph: 6,5-7
Gh: ca 7-8
Temp: 26

Har Sun-Glo 24" 20watt rør som står i.

PS: det er en 96-liter.
Vil tro at dette delvis skyldes en noe lav fargetemperatur på lyset ditt.
Sun-glo har 4200K, optimalt burde lyset ligge på ca 5700K
Har den forskjellen på 4200k til 5700k så mye å si? Tviler ikke på det du sier, men det virker ikke som en så stor forskjell.
Men så er jeg ikke så god med lys da.
Og hva er egentlig forskjellen på T5 og T8?
Hva burde jeg bytte det ut med?
Nå ble jeg veldig usikker på om dette er den planten jeg har. Jeg hadde to som får rødlige blader av og til, men den ene døde, jeg tror kanskje jeg har blanda og sletta feil fra karet mitt. For på bildet ditt så ligna den veldig på den ene jeg har. Og jeg har like forhold som deg omtrent, 25-26 grader i vannet, ph på 6,5-7 og GH på 7-8. Jeg har Juwel sine 18w rør som var standard + reflektorer, og min vokser og strutter, det har dødd et blad, men de står bra opp de som er. Som sagt ikke hundre prosent sikker på om det er den, men det ligna nå. Den er helt til høyre i bilde nr 2 av karet mitt, dvs. ikke hovedbildet.
Eirik S. Ekeberg
Har den forskjellen på 4200k til 5700k så mye å si?
Normalt sett skulle dette ikke bety så mye, men det er eneste forklaringa jeg greier å hoste fram, ut i fra hvordan du beskriver problemet En del foskjell mellom 4200 og 5700K er det uten tvil. Se f.eks en glødelampe (klart glass) kontra ett vanlig lysrør til kjøkken. Glødelampa leverer ca 1800K, lysrøret 2700K.

Eirik S. Ekeberg
Og hva er egentlig forskjellen på T5 og T8?
Tykkelsen på rørene, hvor mange W man får ut av hver cm med rør, og utvalget.
T5 er tynnere enn T8. Ett T5-rør på 54W er 1149mm langt, mens ett T8-rør på 36W er 1200mm.
I tillegg drives T5 elektronisk, man slipper altså denne blafringa som de fleste T8-forkoblinger gir. Dette øker levetiden på røret med opptil 40%.
Effektiviteten er også mye høyere:
En vanlig forkobling som er i de fleste akvariearmaturer har en effektivitet på mellom 65 og 80%. T5-forkoblinger har en effektivitet på 95-99%. Man kaster altså ikke bort hundrevis av watt på varme.

Utvalget med T5 er desverre ennå dårlig, men dette vil garantert endre seg etterhvert.

Eirik S. Ekeberg
Hva burde jeg bytte det ut med?
Jeg ville byttet lyset med ett rør med høyere fargetemperatur. Selv liker jeg best lys med rundt 6500K, f.eks life-gloII

Når det er sagt: 20W på 96L, er lite lys. Har selv 30W på ett slikt kar, og vil der sette inn lys slik at jeg får 80W i dette karet (planen er heftige planter)

Har selv en E.Rubin, som er 50% identisk med den du har (dem er begge kryssinger, med E. horemanii "rot" som "far"), i kar med relativt dårlige forhold (lite lys og Co2).
Disse vokser som bare juling, den i 375L har nå hatt to runder med heftig blomstring på kort tid. Størrelse? Tja, ca 40cm høy, og like brei. Tipper at den har mellom 50 og 70 blader...
Så det er ikke alltid at det er behøvelig med så himla mye lys til disse platene
Tusen takk for fyldig svar, der fikk jeg greie på en del jeg har lurt på en stund

Burde jeg ha 30w eller høyere på den Life-Glo'en? Og er det mulig å sette inn et armatur slik at jeg kan ha et rør til? Og hva burde jeg ha der da?

Hva er bra for et Tanganyika-kar? vil helst ha lite alger og så naturlig lys som mulig.
Tror ikke det er plass lengdemessig å sette inn et 30W rør i karet ditt. 30W er 895mm, + fester.

Men om det er plass til å sette inn ett rør i tillegg til det 20W røret du allerede har, er jo det flott.
Desverre er det ofte så som så med plass til ekstra rør i disse ferdigarmaturene...
Selv skal jeg til med å bygge om samtlige armaturer til bedre plass til lys, og mere brukervennlige greier.

Til Malawi og Tanganyika er det mange som velger å ha lite lys, på grunn av lite planter. Dette samsvarer også bedre med den biotopen en tilstreber å etterligne.

Selv syntes jeg ikke at det gjør noe å trekke fargetempen opp litt i forhold til planteakvarier, har sett flere flotte kar med lys på omlag 10.000K.

Legger ved ett par ultra-raske bilder, for å illustrere litt om dette med forskjell på lys (Det er mye mer enn bare Kelvin som bestemmer hvordan lyset er...)
Glasset er ikke helt rent på bildene, men som jeg sa, det var ultra-raske bilder...

Begge karene har like nye rør, og like mange W. Det første bildet viser ett Life-gloII rør, mens det andre viser ett Power-glo.
Se forskjellen på fargen på grusen... (samme grus i begge karene)
Ok, så jeg burde satse på Life-GloII? (Sorry, er nødt til å få det inn med teskje)
Eirik S. Ekeberg
Ok, så jeg burde satse på Life-GloII? (Sorry, er nødt til å få det inn med teskje:))

Jeg ville det
Nå har jeg kjøpt lysrør, men valget falt på Sylvania Aquastar 18w 10 000k, og jeg fant ut at det sun-glo jeg hadde var på 2800k.
Så nå håper jeg det blir orden på Rosé'en.
Eirik S. Ekeberg
Nå har jeg kjøpt lysrør, men valget falt på Sylvania Aquastar 18w 10 000k, og jeg fant ut at det sun-glo jeg hadde var på 2800k. Så nå håper jeg det blir orden på Rosé'en.

Sun-glo på 2800K? Kan ikke stemme... Har sett en del planterør med 2700K, ellers er det kun vanlige lysrør fra f.eks Rimi som er såpass lavt på skalaen når det gjelder Kelvin.
jo jo, var på butikken der jeg kjøpte det og så på akkurat samme rør som jeg kjøpte da, men jeg må si at jeg ble ganske overraska over at det var så langt ned på skalaen.
Jeg visste jeg skulle tatt bilde

Jeg har hatt lyst til å kjøpe armatur sånn at jeg kan ha to lysrør, men det blir for dyrt, og jeg er ikke akkurat stinn av gryn for tida.
Har denne planten selv, og lurer på hvordan jeg bør luke denne. Har noen blader med hull på, skal jeg bare rive de opp, kutte de, eller hva? Noen tips? Min vokser som bare det i hvertfall.
Jeg pleier å klippe de bladene som er stygge. Det går greit. Pass på at du ikke skader vekstpunktet(hovedstilken).
Tror hovedstilken må være under sanden. Hvor klipper du da? På stilken under det skada bladet?
Føl med fingrene langs bladet du skal klippe av, følg det ned til du kjenner sandbunnen, klipp av stilken du holder i der.

PS!
Flere Echinodorus-arter brer seg utover og legger eldre blader utover bunnlaget. Dette gjør de ikke for å vise misnøye, men fordi de har en slik vekstmåte. F.eks. er Echinodorus Rubin Narrow leaves en slik type. Jeg synes det er fint, jeg

Kan hende noen flere har en slik vekstmåte under visse forhold, litt avhengig av lyset.
Ikke alle som vokser med bladene rettet oppover altså.

Allright.

Denne her har noen blader som har litt annen form og er bøyd på en annen måte og ikke stikker rett opp, vet ikke om det er misdannelser eller om den er sånn men De nye bladene er ihvertfall rosa og ser veldig fint ut. Skal ta et bilde til basen når jeg har fått luka den litt. Men lurer på hvem som har gomla på dem, mistanken falt på de ekstra sneglene, så det ble renska godt i går, og mer skal det bli. Bare sandsnegler igjen.
Tenkte jeg skulle følge opp denne med å si at det gjorde susen med litt luking. Vokser bra, med et par-tre nye rosa blader som kommer susende. Vakker plante dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap