Om de (hunnene) er kjønnsmodne, mens han ikke er det, kan det vel være at han ikke helt har fatta poenget ennå? Har lest et sted at det i naturen er vanlig at labyrintfisker bygger redet sitt først, før de begynner å lokke en hunn til sitt lille 'revir' med skumrede.
Jeg undrer meg litt på hvor stort akvariet ditt er, det kan ha betydning.
Dersom Honninggurami-hannen din styrer mye med redebygging, kan det vel være at Dvergguramien synes det blir for trangt til at han bryr seg om å prøve noe lignende.
Jeg trodde Dverggurami var parfisk, ikke gruppefisker, så det er kanskje mulig at det du oppfatter som lek er konkurransetendenser om den eneste hannen i akvariet? Dette er bare strøtanker, men jeg tror det hadde vært lurt å gå inn på fiskebasen og lese om dem om du ikke har gjort det. Om det bekreftes der at det er parfisk, kan det vel være at du bør selge/bytte bort noen hunner så du har et godt par tilbake i stedet.
Om du har plass ville jeg i ditt sted skaffet noen flere Honning-guramier slik at de blir en gruppe slik de liker å være. Da vil du også få oppleve at hannene får den vakre leksfargen i gyllent med dyp blå strupe. En av mine naboer hadde en gruppe på fem- seks stykker, som ble utrolig vakre i et større selskapsakvarium, sammen med bl.a Scalarer og andre rolige fisker. Hun hadde f.eks Pansermaller på bunnen.