Nå er jeg møkklei paletthannen min altså!

hadde neon tetra i akvariet i dag 4stk, paletten spiste av halve halen på den ene av dem og brøt av halen på den andre,
hadde oså kjøpt kirsebær-reker og han klarte jo selvsagt å trøkke i seg en hel av dem også! (reka var 2 cm).
har 7stk der nå, (trur jeg) for alt jeg veit så er sikkert disse spist opp også

hva kan jeg gjøre for at paletten skal roe seg og ikke jage i hjel alt nytt jeg putter oppi der av fisk osv?(han har yngel som han passer på, 3 uker)

trenger noe til å rense litt i akvariet så kirsebær reker er jo ypperlige, men paletten spiser jo disse!
vet dere om noen andre reker som kan rense nesten like bra som kirsebærreker?, bare at de blir over 4cm ihvertfall.
Palettcichlider er nå en gang rovdyr. Er stygt redd for at det er vanskelig å gjøre noe med en fisks instinkt.
Jeg har vært nødt til å gi opp eplesnegler. Palettene og de blå monstrene (=blå gurami) spiser dem opp. Palettene mine tok også 9 nyinnkjøpte kardinaltetra i det store kardinalgildet tidligere i år (den 10. tok kampfisken, da jeg forsøkte å berge dem over i det andre akvariet. Trodde ikke kampfisk greide å ta så stor fisk). Hadde de enda tatt sandsnegler! Vil veldig gjerne bli kvitt dem... (sneglene, altså)
Nå vet jeg ikke hvor stort karet ditt er, men de kan ofte klare seg bedre sammen med andre fisk hvis de har nok plass.

Det er ikke så store disse fiskene men de KREVER stor plass..

Det er ikke noe å gjøre med slik oppførsel så lenge de har barn og har tatt hele karet som sitt territorie. Anbefaler større kar eller at du selv fjerner alger som kommer til.
karet er på 110l, det er jo ikke så stort så det kan jo hende det er derfor han er så teritoriell?
Det kan nok være det ja. Slik jeg kjenner de vil de lett kreve ett helt kar på den størrelsen. Det er jo selvsagt synd at den dreper fiskene dine, men ville nok anbefale å ikke putte flere fisk oppi der sammen med den.

Siden han vokter yngel, er alt som kommer innenfor territoriet ett bytte. Alt skal vekk, om det så koster han livet.

I ett såpass lite kar, vil fort halve karet være hans revir. Stakkars den tullingen som kommer innenfor den usynlige grensa...

Så her er det i henhold til naturens lover, ikke palleten som er lovbryter, men de som går inn på strengt bevoktet område.
men kan det hende at han dreper den nye hunnpaletten som vi har i vårt andre kar når han har yngelen?
Kan hende... Paletthanner med yngel er svært uberegnelige, og kan drepe det meste om de får det for seg
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap