Malawi

Trenger råd, hjelp og rips her

jeg har hatt et 90 liters kar med selskapsfinsk i snart et år, og etter mye trøbbel i starten går dette av seg selv..

Fikk et temmelig nytt 160 liters kar av en slektning som jeg har lyst til å bruke som et rent Malawi kar..
Kjøpte ny utvendig Pumpe, en Eheim Classic 2213 (er denne OK??)
Tenkte å bruke Biltema sand, samt lage bakgrunn selv med Isepor, som jeg former og dekker med husfiks og strør med sand før det tørker (etter utførlig oppskrift på et annet forum)
Så skal karet dekoreres med Kalkstein og vulkanstein

er blitt anbefalt å legge en tynn plate med isopor i bunnen i tilfelle fiskene graver bort så mye sand at en stein tipper...

Hva annet levende kan jeg ha oppi der?

Hva slags Malawi anbefales?

Tar i mot alle råd og tips med stor takk

Inaktiv bruker
hei t----
skaff deg boka til ulrich schliewen
akvariefisker---hendig format og full av info---
lykke til-----

Hva mener du med "annet levende"?

Hvis du skriver inn akvariestr og malawi som søkeord vil Fiskebasen gi deg noen tips
Er pumpa jeg har kjøpt bra nok??
Jeg ga 1000 kr for dette filteret det vare en komplett pakke med alt jeg trengte.. dette ble presentert som et kjempekjøp.. men er vel kanskje ikke det eller??
Malawi krever en del av akvaristen. Bare så du er klar over dette

Filteret er i minste laget, og er noe tungvindt å bruke. Til ett 160L malawikar, ville jeg hatt en 2026, minst...

Vær også klar over at det er relativt få fisker fra Malawisjøen som vil trives spesielt godt sammen med mange andre arter i ett så lite kar...
Bruk fiskebasen, fin en eller to arter du ønsker, og spør videre derfra.

PS: Husfix, uforselget, vil gi enormt høy Ph i starten. Du kan derfor ikke bruke denne rett i karet, og håpe at det går bra...

Huskeliste:
- Malawi skal ha spesielt for, sett deg inn i de ulike fiskenes behov før du kjøper. Ikke bland arter som skal ha ulike fortyper i samme kar.
- Filtreringen er meget viktig, likeså regelmessige og hyppige vannbytter.
- Vannverdiene til Malawi er noe annerledes enn til de fleste fisk.
- Planter er uvanlig i sjøen, og derfor velger mange å kjøre planteløse kar.
- Les, les en del mer, og jaggu litt til, før du starter opp
takker for svar.. vær trygg, blir ikke opptart før jeg er sikker på dette, jeg har de siste ukene lest en hel del om Malawi hold... men det er litt sånn i akvarieverden at jo flere man spør jo flere svar får man, jeg har drevet med akvarier tidligere også..

Det blir inge fisk i karet før jeg er sikker på at vannkvaliteten er som den skal være, Jeg vet ogå at malawi går dårlig med andre fisk og at enkelte Malawi arter går dårlig med hverandre...
Dette med plater er jeg ogå klar over, det jeg lurte på er amdre typer fik som f.eks algespisere?

Tror jeg bytter pumpen igjen da.. til noe større....
Kom gjerne med flere innspill...
Da blir det å begynne med karet med en gang jeg kommer hjem fra norsjøen.. i morgen, jeg har mange planer men tar gjerne tips om det meste...

Jeg har et 90l selskapskar, vil det ha noen effekt å kjøre pumpa inn i det? hvor lenge skal den eventuelt stå der..

Hvilke bakgrunner er best, tenker da på slike naturtro man setter nede i karet, og hvor får man kjøpt disse til en hyggelig pris??
Tommy Olsen
Da blir det å begynne med karet med en gang jeg kommer hjem fra norsjøen.. i morgen, jeg har mange planer men tar gjerne tips om det meste... Jeg har et 90l selskapskar, vil det ha noen effekt å kjøre pumpa inn i det? hvor lenge skal den eventuelt stå der..
La filteret kjøre i ca 6 uker, det tar minst så lang tid for å opparbeide en anstendig bakteriekultur. Pass på at vannverdiene i det nye karet ikke er så veldig ulike de som er i selskapskaret før flyttning av filteret. F.eks store sprang i Ph kan drepe bakteriene effektivt (f.eks endring fra Ph 6 til 8)
Tommy Olsen
Hvilke bakgrunner er best, tenker da på slike naturtro man setter nede i karet, og hvor får man kjøpt disse til en hyggelig pris??

Mye smak og behag her Selv syntes jeg at paenga flatrock og rocky er velegnet til malawikar. Vet ikke hvor langt karet ditt er, eller hvor høyt for den del.
Hva legger du forresten i hyggelig pris
Karet er 100x40x40
Jeg synes kanskje at Back to nature blir litt i heftigste laget!!
Kom gjerne med linker slik at jeg kan se bilder og/eller priser

Takker så mye for alle råd og tips
Paenga Rocky III er en av mine favoritter til Malawi. Finnes bade i grå og sandfarget.
Tropefisk har denne (må kappes litt til) til en grei pris.
Selv om denne bygger en del ut i karet, stjeler den ikke all plass. 24cm er på det meste, altså be største steinene.

Ellers er jo BNT Malawi ett greit valg, eller for den del papilion klippe for den del.
Det hele er jo snakk om smak, og lommebok
Takker for forslag, men jeg hadde tenkt meg bakgrunn til rundt 1500,-..

Ellers er ny pumpe handlet inn, litt mindre enn anbefalt det ble en Eheim Pro 2224, er det noen som har synspunkter på denne..
Lurer nå litt påå stable stein istedenfor og bruke sort film som bakgrunn.. hva sier dere??
2224 er snau, veldig snau til ett kar av denne størrelsen med sultne malawier... Hadde selv 2026 til en 170L, med malawi, og denne holdt akkurat unna dritten, da med ett powerhead med ett stykke svamp på i tillegg...

Å stable stein kan bli drittfint, for å si det litt ufint Sort bakgrunn er noe jeg sterkt vurderer i stedet for å svi av mange tusen kroner på bakgrunner til ett par planlagte endringer med karene mine (bakgrunnene jeg tenke på kom på drøye 10.000 til karene mine. Pengeboka gjemte seg pronto).
I denne artikkelen er det ett par bilder som viser hvor flott det kan bli.
Ta gjerne en titt innom profilen til Håvard ogsåm han er en mester på å få til gode plasseringer av stein i akvariet
takker Frank, synd å høre at også denne pumpa egentlig er for snau, men får supplere med noe mere om den skulle slite..

Jeg henter sort film til å lime på akvariet etterpå, så skal jeg kjøre til en morene i nærheten å hente stein.. tror dette kan bli bra..

Jeg har forresten noen "fake" lecastøpte stein sånne som man kan lime opp på en lettvegg om man vil, vil dette gjøre ting med vannkvaliteten.

Setter stor pris på alle råd Frank, leser mye men det gjør en ofte enda mere i tvil, er det noen vits å kjøre pumpa inn i et annet kar jeg har stående??

Vil gi deg et tips,
søk etter malawi på Google, og bildesøk.

Titt, få inspirasjon og kos deg. Bruk litt tid før du stabler stein, det er så og si umulig å skulle ominnrede etter at sand/ fisk er i akvariet.
Tommy Olsen
Trenger råd, hjelp og rips her jeg har hatt et 90 liters kar med [I]selskapsfinsk[/I] i snart et år, og etter mye trøbbel i starten går dette av seg selv..

Bare et spørsmål;

blir ikke alkoholprosenten i akvariet fryktelig høyt etterhvert?

*knis*
Tommy Olsen
takker Frank, synd å høre at også denne pumpa egentlig er for snau, men får supplere med noe mere om den skulle slite.. Jeg henter sort film til å lime på akvariet etterpå, så skal jeg kjøre til en morene i nærheten å hente stein.. tror dette kan bli bra.. Jeg har forresten noen "fake" lecastøpte stein sånne som man kan lime opp på en lettvegg om man vil, vil dette gjøre ting med vannkvaliteten. Setter stor pris på alle råd Frank, leser mye men det gjør en ofte enda mere i tvil, er det noen vits å kjøre pumpa inn i et annet kar jeg har stående??

Å kjøre inn filteret i ett annet kar er gull verdt. Dette fremskynner prosessen med å kunne begynne å belaste karet mye.

Leca og vann= Ph langt over målbart nivå... Styr unna alt av betong-lignende greier, så lenge dette ikke er skikkelig forseglet.
Greit nok vil ph-en synke etterhvert, men det tar tid...
Vet ikke hvor fake steinene er, dette må du nesten selv vurdere. Er det plast, vil dette også kunne skape dårlig miljø for fiskene.

Selv er jeg ganske restriktiv med hva jeg putter i akvariene, dette er helt ting jeg har funnet plasser der jeg vet at fisk lever i beste velgående
Skal plukke stein fra en morene nå i kveld, hvordan skal disse rengjøres??
Spyl vekk løs skitt, gi dem gjerne en god skrubb med en stivbustet børste.

Skjekk at det ikke er så mye metaller og slikt i steinen, dette vil kunne påvirke vannet.
Vet ikke om du har lest denne, her er det mest vesentlige når det gjelder selvplukk av stein tatt opp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap