Fisk i pose og nye regler for håndbagasje! (side 5)

virker sånn da det ikke har noen landskode og er 8 siffer langt
Plussmedlem
Går ut i fra det. Nummeret er opplyst her.
ok Takk.
Eg får prøve å ringe i morgon.
nå har eg sendt ein mail til SAS og så får eg se om eg får svar
Tror ikke SAS Cargo har noe med det å gjøre dersom du bare skal sjekke dem inn på samme fly som deg selv. Jeg brukte SAS Cargo da jeg sendte kattene på eget fly til utlandet, og også da jeg sendte flyttelasset mitt.

Men hvis du skal være med på flyet er det vel bare å sjekke dem inn som vanlig. Eller du bestiller billetten som vanlig og deretter ringer du flyselskapet og sier ifra at du skal ha med en kasse levende fisk. Det er hvertfall det man gjør når man skal ha med seg hunder og katter i lasterommet.
Det finnes noe 4 måter å sende fisk med fly. De to første er å anbefale. Pass på at du overholder tidsfristene som er beskrevet!

1. Du kan sende dem som flyfrakt. Da reiser du ikke selv med fiskene. Dette bestilles / reserverer du hos f eks SAS Cargo i Norge, minst 48 timer før du ønsker å sende fiskene. Dette fordi det er en maksimumsgrense for hvor mye levende dyr flyselskapene aksepter ombord samtidig.

SAS stiller som krav at fiskene skal være forsvarlig pakket. En god måte å pakke fiskene er i poser i en isporkasse, gjene i en stor plastpose og så kartong utenpå dette. Fraktprisen får du enklest med å kontakte SAS Cargo på telefon.
Du må da vite hvor stor eske du skal send, utvendige mål samt mottager og senderes adresse og tlf nr. En kasse med fisk koster fort 1300 -1500 kr og oppover med denne fraktmåten.

2. Du kan ta med deg fisk som bagasje. Pakkes likedan som om du skulle sende den som flyfrakt.

Her i Norge kan du ikke gjøre dette hos Norwegian. Skal du reise med SAS bestiller du plass hos SAS minimum 48 timer før du skal reise. Det er en fordel å gjøre dette så tidlig som mulig og eventuelt samtidig som du bestiller billetter. Du kan ikke bestille plass til fiskene via nettet, men du må kontakte SAS billett pr telefon etter du har bestilt billettene.

Prisen her er 250 kr pr omlastning pr kolli. Så reiser du med direktefly koster det 250 kr, må du bytte fly er det 250 kr til.

Når du har fått bekreftet plass og betalt på flyplassen gebyret for å ha med fisk må denne sjekkes inn. Det er mange hos SAS som ikke vet hvordan dette skal gjøres slik at du må / bør belage deg på noe forvirring og at dette tar noe tid.

3. Du pakker fisken i bagasjen din som skal sjekkes inn, og håper det går greit. Du kan risikere å bli stoppet i bagasje sjekk, men det er lite sannsynlig. Det er ikke lovlig å sende levende dyr på denne måten, så hvis det blir oppdaget kan du risikere å måtte ta fiskene ut av koffertene.

Her er det mange forskjellige pakkemetoder avhengig av hva du skal sende. Du bør pakke fiskene minimum i doble poser. Ikke fyll den helt med luft.
Disse kan du så pakke inn i is esker, pappesker eller isoporkasser av forskjellige størrelser. En annen mulighet er plastflasker eller andre egnede flasker feks termos, gjerne med en stor kork som gjør det enklere å få fisken ned i flaska.

4. Som handbagasje. Dette vil i det fleste tilfeller ikke bli akseptert. Som Avinor beskrev det: Nordmenn må ha nisseluer da de ennå ikke har forstått at det ikke er lovt til å ta med mere enn 100 ml veske ombord i fly!

Har du bekjentskaper eller stoler på din sjarm / vinnende vesen eller tror du skal kunne krangle deg gjennom sikkerhetskontrollen, er det selvfølgelig lovt å prøve seg.

Her kan flyselskapene i utgangspunktet ikke bestemme noe, det er AVINOR sitt ansvar.

Tusen takk for svar.
Eg hadde tenkt på forslag nr 2 men det var eg for seint ute for. så det blei til at eg måytye gjer nr 3 å smugle dei med i kofferten.
neste gang eg skal til Oslo trur eg at eg reise rmed tog for da kan eg ta meg meg så mye fisk eg vill på toget og det koster bare 199 kr
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap