Grønn kulefisk mørk under ved det hvite, hvorfor?

Hei, Første innlegg og første kulefisk på lenge, har hatt 2 stk før og nå etter 3 år fikk jeg lyst og forstette med dette og kjøpte meg en grøn kulefisk.

Saken er att der hvor den er hvit under er den litt mørk, asså der det grenser mellom hvit delen under og hvor gule partiet er.

Er dette fisketurberkolose?

En annen ting i farten, den svømmer aktivt rund om kring og har god appetit og spiser småsnegler og små fisker men den liker og "klemme" glasset og gnikke seg opp og ned, er dette tegn på att den ikke liker seg?

Er en 2 store planter, noen steiner formet som en fjellvegg, og et tre rot som er hul under og er som en grotte for den, så ville da tro att miljøet var greit, har også fulgt instruksene for salt innholdet for brakkvanns specs. og akvariet er ikke mangen dager gammelt innkjørings messig samt fikk fisken for 3 dager siden...
Tror nok ikke at det er tub, men vanlige "stressfarger" du ser. Noen ganger vil fargene også avvike noe fra bilder etc, så det er nok ikke noen grunn til å frykte.

At fisken stresser opp og ned langs glasset, er nok ikke noe tegn på at den trives spesielt godt. Jeg ville skjekket vannverdiene, i ett ferskt kar kan disse fort endre seg.
Spesielt ammoniakk og nitritt er svært skummelt, og dukker ofte opp i starten. Om disse blir høye nok, tar de livet av fisken.

Du sier også at du har brakkvann:
Det er vel og bra, men hvor brakk er vannet? Brakkvann regnes av mange som vann med SG på 1.002-1.020, altså ganske stort sprang.
Om du har endret denne med mer enn 1.002 på under 14 dager, er eventuelle filterbakterier døde...
Det er også viktig at SG treffer noenlunde med hva fisken gikk i i butikk-karet.

Grønn kulefisk er nok ikke den beste fisken å starte opp ett akvarie med, så du bør være uhyre forsiktig med foringen, raus med vannbyttene, og ivrig med vanntestingen.
Skaff tester for SG, Ph, NH4+, No2, og helst Gh\ Kh først som sist. Det går nok en del kroner før du har testene i hus, men uten disse er det vanskelig å kontrollere at forholdene er som dem skal være.
Styr unna disse stripsene; de er så unøyaktige at dem ikke er verdt vannet dem dyppes i...
Var vell 200mg på 60liter fra typen Tropie Marin og skal vist være 1010-1020 i verdi, men får ingen utsalg på den stripsen om det er det den duppe greien med målestokk på med intr. termometer på. tempen er forresten 28grader, og har easy balance oppi...
Mine grønn kulefisker ble sorte/grålige når de ikke trivdes. Rett før de døde ble de nesten svarte. Mulig det går seg til med tiden, men følg godt med. Jeg fikk aldri det der til med grønnkulefisker. Andre kulefgisker gikk greit men ikke disse.


Denne oppførselen med glasset ser nok litt sært ut, men så vidt jeg skjønner skal det være ganske vanlig. Omtrent halvparten av mine kulefisker har gjort dette. Ofte de som virket mest aktive og ivrige.

Som Frank sier. Følg med på verdiene. Disse fiskene er ganske skjøre.

Husk sakte økning av saltmengden hvis du skal variere denne.

Den "duppe" dingsen regner jeg med er et hydrometer. De skal gi utslag hvis det er salt i vannet.
Takk for fine svar folkens, men hvor får jeg så disse teste apparatene og hva trenger jeg ? er jo ikke den high end fiske entustiasten, men til mitt burk liksom?
Om det stemmer at du har hatt 200mg salt i 60L vann, er jo regnestykket lett:
1 gram salt øker saltinnholdet i vannet med ca 690mg. Rett å slett fordi salt binder mye fukt, og vi tilsetter da en del vann, i stedet for salt.
Dvs at du for å få en Sg på 1.1, som er en passe start til grønn kulefisk, dersom den har samme verdier der den kom fra, må tilsette omlag 14 gram salt pr liter vann.
Dersom du har tilsatt 200mg, betyr dette at saltinnholdet ikke er merkbart, ikke med proft utstyr engang...
Om det deromot er 200gram du mener, er jo saken en helt annen
Du skulle da hatt en Sg på omlag 1,002 (når jeg sier ca, mener jeg ca ).

Høres ut som det er ett hydrometer du har, på dette vil det være masse refferansestreker oppover den tynne delen, som stikker over vannet.
Optimal testtemp er 25`C. Vannet endrer som kjent litt på tyngden sin med temperaturen.
28`C er i høyeste laget for denne fisken, så sett gjerne denne ned.

Dette er hva jeg ville gjort:
Skjekket med butikken du handla i hvilken SG dem har i sitt kar.
Justert SG, Ph og Gh om nødvendig. Brakkvann har gjerne noe høyt innhold av både karbonater (høy ph) og kalsium\magnesium (høy Gh).
Byttet vann daglig, til det virker som fisken trives bedre. Hatt i tilstrekkelig med salt ved hvert vannbytte.
Lest masse om fisken. Byttet mere vann, og lest mer

Tester fås som dråpetester, det er noe de aller fleste butikkene leverer.
Det er fort en del å spare på å handle slikt fra nettbutikkene, selv er det JBL jeg holder meg til når det gjelder tester (har prøvd det meste, er mest fortrolig med JBL, samt at disse er svært nøyaktige.) En annen fordel er at man får rimelige refiller til disse, noe som jeg syntes er kjempekjekt. Får være måte på hvor mange prøveglass en trenger
Foreslår disse testene til deg:

JBL Ph 7,4-9.0
JBL Kh
JBL Nh4+
JBL No2

Salt kan du sikkert spare en del på å bestille det også. Selv ville jeg gått for dette saltet, da har du en stund, uten at du trenger å drasse på en 30Kg-sekk
Hei, har kjøpt den tropic marine saltet du ambelfalte og prøvde meg frem og fikk til en 1.009, men det med slik dupp greie. Skal nå ta turen ned til nordås zoo som jeg handler hos og få testet saltnivået mer grundig, samt få kjøpt de teste sakene.. kula har blitt mer rolig og svømmer ikke fult så mye langs glasset og tar ofte pauser på hvilestedet under en trerot. den har også fått litt selskap av 3-4 stk små orange fisker som svømmer litt rundt og er levende mat for fisken, den har også fått en god del småsneiler og har god appetitt, magen er heller ikke noe stor, men gir den litt blod årmer annen hvær dag.

Hvilken lys og mengde skal den ha? hvilken "farge"? nå er det 2stk 25w pærer og det er etter min mening litt for lyst. kan jeg kjøpe helt ordinære pærer fra rimi??

takk på forrhand..

Ps. tempen er en 27-28 grader og er 1.009 ett greit saltnivå? lest litt rundt og det er mangen som sier forskjellig..
Dersom fisken er vant med denne saliniteten, er den helt kurant. Denne kan med fordel økes sakte og rolig etterhvert som fisken blir mer og mer voksen (mange kjører med rent saltvann til voksne slike fisk).

Lyset? Er det bare vanlig glødelampe? Lysrør på 25W er det relativt lite å velge blandt, vet ikke om det er enkeltvis kobling, eller seriekobling på rørene dine (om du da har rør).

Om det er lysrør, se hva som står av merking på disse, så er det litt lettere å ha tråden i hva du ikke vil ha
Lysene er av 2stk lange pærer, ikke rør. og er hvær på 25w. Men de gir rikelig med lys.. Fikk vite att det var helt greit lys jeg hadde av noen saltvanns akvarister. Hvor lenge skal jeg ha lyset på da?

Joh, også en ting til, viste seg og være litt forrurensning ifølge målingene til de på den "lokale saltvanns butikken" så jeg fikk beskjed og følge stegene dies som var og ikke mate fisken på 1 uke, bytte 1/3 av vannet og litsette litt salt igjen og vente noen timer for og teste ph osv og igjen teste på nytt i morra for og se hvordan det hadde utviklet seg, og så kontrolere hvær dag og gjerne bytte 1 glass vann hver dag. Er dette helt greit og gjøre? syntes 1 uke uten mat er litt lenge for en liten kule :P
Siv'en


Virker som du har roen på dette området

Hvor i Bergen holder du til? og hvor er du og handler til ditt akvarie? Gøyt og se andre Bergensere med kjennskap til kulefisk! Var det 100liter karet ditt til salgs forresten??
Må være en spesiell lyskilde, som jeg ikke er kjent med
Greier du å ta ett bilde av disse?
Tipper at det er snakk om kvikksølvpærer eller høytrykknatriumlamper, selv om disse normalt ikke er såpass små som 25W...

Tør ikke komme med råd om verken lystid eller annet, når jeg ikke vet hva det er for greier
Frank Angell
Må være en spesiell lyskilde, som jeg ikke er kjent med :) Greier du å ta ett bilde av disse? Tipper at det er snakk om kvikksølvpærer eller høytrykknatriumlamper, selv om disse normalt ikke er såpass små som 25W... Tør ikke komme med råd om verken lystid eller annet, når jeg ikke vet hva det er for greier ;)


Har du en vegg lampe med hatt på? ta av hatten og ser på pæren :P hehe.

slik ja, helt vanlig pære til belysning i f.eks. stue bare ikke rund, men som cone heads folket hehe.

Har nå fått testene i hus og de syste "analysene" lyder slik:

ph - 7,6
kh - 3
gh - 16
no3 - 10
no2 - 1

har slik ph+kh forsterker som jeg fikk en liten dose av fra den butikken jeg handler akvarie saker fra, har heldt litt slik oppi og tenkte og teste verdiene på nytt i morra.

Syntes fremdeles det mørke partiet under er litt skummelt men den er ganske leken og da jeg skulle sette ny plante oppi så kom den og ville smake på røttene til planten, samt tok en taste på fingeren min :P
50W med glødelys gir fort alger, og svært lite lysutbytte for plantene Det tilsvarer vel ca 10W lysrør...

Forsto bare ikke at du syntes at dette stuslige lyset var så sterkt

Som du sikkert forstår, glødelamper er mildt sagt uegnet til vårt formål. For å få mer riktig lys, må du sette inn ett eller flere lysrør. Men om du syntes lyset er for sterkt nå, er jo det liten vits....
Finn William Markussen
ph - 7,6 kh - 3 gh - 16 no3 - 10 no2 - 1

Er virkelig No2 på 1? Altså god og rød? Bytt i så tilfelle vann for harde livet, dette er skadelig mengde, potensielt dødelig, for fisken ;(
Frank Angell
[QUOTE=Finn William Markussen] ph - 7,6 kh - 3 gh - 16 no3 - 10 no2 - 1

Er virkelig No2 på 1? Altså god og rød? Bytt i så tilfelle vann for harde livet, dette er skadelig mengde, potensielt dødelig, for fisken ;(

No2 er på 1 ja, men i følge måle greien så er 0 minimum og 10 max, asså jeg bruker slike stikk papir greie i vann :P og den viser så og si kritt hvitt ( rosa er jo en anntydning til forrurensning i vannet)
Frank Angell
50W med glødelys gir fort alger, og svært lite lysutbytte for plantene :) Det tilsvarer vel ca 10W lysrør... Forsto bare ikke at du syntes at dette stuslige lyset var så sterkt ;) Som du sikkert forstår, glødelamper er mildt sagt uegnet til vårt formål. For å få mer riktig lys, må du sette inn ett eller flere lysrør. Men om du syntes lyset er for sterkt nå, er jo det liten vits....


huff akvariet var slik fra butikk, men har ikke noen alger osv ennå, selv etter 2 uker.. har ikke sletet med det før heller, men så er akvariet ganske så greit lite, asså 50-60liter om jeg ser rett, vet ikke helt eksakt..
No2 på en er alt for høyt. Du kan fort legge til 20-30% feilmargin på stripset, som er svært unøyaktig.

Redusert foring, og vannbytte på 50% nå, og deretter 25% daglig, er mitt klare råd til deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap