rekemix til levendefødere

Jeg tenkte å lage en rekemix til mine levendefødere
(sverddragere,mollyer)
Men har ikke spinat, kan jeg bruke vanlig salatblad til det?

Hvor mye gelatin trenger jeg?
og hvor mye reker skal jeg bruke?

(vi har to pakker gelatin)
Om jeg skal bruke gulrøtter, paprika og sånt, må jeg koke det først da ?
Er gelatin det samme som spirulina? For spirulina er et "must" å ha i reke miks. Her er en oppskrift uten spinat:

1 kg reker frosne
500 g seifile
500 g erter
1/2-1 ss spirulina
nei gelatin, er det som holder blandinga sammen.

Ok, men har du spirulina dah?
nei har ikke det...

Men hvor lenge skal rekene ligge i vatn for å få vekk salt?
hvet ikke det med rekene, men tror du må vente med å lage rekemiks til du har fått tak i spirulina. det er det som gir alle vitaminene og sånn...
spirulina er jo rådyrt!
Er det livsviktig at di må ha i seg spirulina?
Kjenner en million folk som ikke bruker vitaminer i foret, og fiskene klarer jo seg..

Fins ikke det andre vitaminer, om det er så dritviktig med vitaminer ?
trenger ikke og gjøre noe for og bli kvitt saltet i rekene... spirulina er kjekkt og ha men er ikke noe du MÅ ha

er også en fordel og koke grønnsakene først for da blir de bløtere og lettere og spise

er nesten bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke i frossenmiks.. men gulrot, blomkål, agurk, squash, div fisk, krabber, blåskjell, reker, spinat, spirulina, reine vitaminer du får kjøpt i helsekost butikker osv osv osv

men diskus tetrabits er BRA mat som alle fisker setter pris på
Frank Angell
Spirinula er ett must, syntes jeg. Vet ikke om de syntes noe om smaken på denne, men spirinula er faktisk ett av de beste næringsstoffene på kloden! Proppet med livsviktige vitaminer og mineraler :)

Her koster det 66,- så det er ikke rådyrt.
Ja fiskene klarer seg, de klarer seg oxo på tørrfôr liksom
Broren min er helsefreak og har noen multivitaminer, her er listen med vitaminene i tablettene, vet noen om fiskene tåler alt?

Vitamin A,
vitamin C,
Vitamin D3,
Vitamin E,
Thiamine,
Riboflavin,
Niacin( as niacinamide)
Vitamin B6,
Folic Acid,
Vitamin B12,
Biotin,
Pantothenic Acid,
Calcium,(from amino acid chelate)
iron (from amino acid chelate)
lodine (from kelp)
magnesium(from amino acid chelate)
Zinc(from amino acid chelate)
Selenium(as selenomethionine)
Copper (from amino acid chelate)
manganese(from amino acid chelate)
chromium(as chromium polynicotinate)
potassium(from amino acid chelate)
bioflavanoids(from citrus)
glutamic acid
bataine hydrochloride
choline(as bitarate)
inositol
rutin
para amino benzoic acid
rose hips powder
hesperidin
acerola
boron(from amino acid chelate)
Du trenger ikke kjøre alt dette oppi, eller multivitamin visst det er det det er. Jeg laget reke mix idag og jeg brukte:

Reker
Gullerøtter
Paprikka
Brokkoli
Mais
Eggeskall
Hvit løk(masse)
1/3 Vanlig løk

Og du bør absolutt la rekene ligge til vanning over natta, da de er altfor salte en det feks Corydoras liker. Og I mitt tilfelle hadde vi reker igår, og de var så salte at de var faen nesten ikke spiselige.

Ikke hadde jeg spirulina for det var ikke et must for meg, og spinat hadde de ikke på den butikken jeg var på så jeg gadd ikke kjøre opp på en annen butikk. Men bare tenk hvor mange vitaminer og antioksydanter det er i ingrediensen på den listen jeg brukte.

Hvitløk er jo stapp fullt av god saker. Brokkoli = jern. Mais = Karbohydrater, osv.

Kokte gullerøtter og brokkoli noen minutter, før jeg gøyv løs på blandingen med stav mikser, holdt på til det ble en deilig suppe og hadde det i poser som jeg klemte luften ut av, og kjevlet dem helt flate.

Nå skal det sies at jeg skal ha min rekemix til Mbunas, og vil derfor ha mye grønnsaker. Men du kan gjerne ha litt mer proteiner til dine levendefødere. Men fiskene kan jo fort bli for feite også så det er like greit å holde seg til en "sunn blanding".

Mitt håp er at farge stoffene i gullerøttene og ikke minst i paprikaen skal skille seg ut i fiskene, og dermed hjelpe dem med å få sterkere farger. Det er jo faktisk sånn at til og med mennesker kan spise seg gule på gullerøtter
skal jeg rense rekene, eller skal hode og skal vere på ?
La-sparky
skal jeg rense rekene, eller skal hode og skal vere på ?

Trenger ikke å skrelle de! bare la alt være på!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap