Hvilke dag er din vannbytte dag?

Hei godt folk. Idag har jeg kost meg med vann bytte og litt utbytting av stein, prøve noe nytt i ny og ne Dette har jeg en fast dag for og det er søndag, det er deilig å stå hode stups i akvariene på søndagen når man som regel ikke skal noe annet. Jeg har utvikklet noen teknikker som gjør vannbyttet enklere og raskere. Jeg har blant annet, modifisert en slange slik at den henger i karet sånn at jeg bare trenger å bry meg med den ene enden. Jeg har også festet ei 0.5liters Smirnoff flaske i enden på den sånn at når jeg fyller vann igjen så vasker jeg ikke vekk all sanden fra bunnen av karet. Kuttet bare ut sidene på den sånn at ikke vann strålen går rett ned.

Det jeg lurer på er hva er deres vann bytte dag, og hvilke teknikker har dere utviklet for å få ting til å gå fortere og enkler?

Jeg skjønner jo også at mange av der bytter vann flere ganger i uken, og derfor ikke har en spesiell dag. Men kanskje pga av dette utvikklet en god teknikk for vann bytte?
Jeg har ikke noen fast dag. Men blir nok helgen nå jeg har fått stabilisert vannet og alt er OK. (driver og prøver meg frem for riktig KH -alle andre verdier er fine)
Tja, vannbyttedag er det hver dag, hele uka, og hele året

Selv fyller jeg 30L vinbøtter med vann, som får stå over natta og lufte. Her har jeg også varmekolber jeg ellers ikke ville brukt, er jo ikke så farlig i en bøtte vann.
Ett powerhead på 1000L\t til å pumpe vannet rett i karet gjør det hele til en lek.

Bytter vel 4-600L uke, og bruker vel en drøy times tid på dette til sammen.

Bøttene er også hendige, siden de er fine å blande ut eventuelle remedier på forhånd i.
Til rekekarene f.eks, bruker jeg jo gips for å få litt mere hardhet i vannet, og det er greit å blande på forhånd.
Til karene som skal ha noe surt vann, har jeg torv rett i bøtta, slik at vannet jeg pumper inn i karet, er passe surt (Ph 8 i krana er ikke noe stas for diskus).

For å gjøre det enkelt å fylle bøttene, har jeg satt en vanlig slangekobling på dusjarmaturet. Har satt kobling på slangen til dusjen (det var ett slit, siden slangen til dusjen har mye tynnere dimmensjon enn vanlig hageslange), og på denne passer en 16\22 slange rett på, uten kobling. Altså er det lett å svitche mellom de ulike slangene jeg bruker.
Frank Angell
Tja, vannbyttedag er det hver dag, hele uka, og hele året :) Selv fyller jeg 30L vinbøtter med vann, som får stå over natta og lufte. Her har jeg også varmekolber jeg ellers ikke ville brukt, er jo ikke så farlig i en bøtte vann. Ett powerhead på 1000L\t til å pumpe vannet rett i karet gjør det hele til en lek. Bytter vel 4-600L uke, og bruker vel en drøy times tid på dette til sammen. Bøttene er også hendige, siden de er fine å blande ut eventuelle remedier på forhånd i. Til rekekarene f.eks, bruker jeg jo gips for å få litt mere hardhet i vannet, og det er greit å blande på forhånd. Til karene som skal ha noe surt vann, har jeg torv rett i bøtta, slik at vannet jeg pumper inn i karet, er passe surt (Ph 8 i krana er ikke noe stas for diskus). For å gjøre det enkelt å fylle bøttene, har jeg satt en vanlig slangekobling på dusjarmaturet. Har satt kobling på slangen til dusjen (det var ett slit, siden slangen til dusjen har mye tynnere dimmensjon enn vanlig hageslange), og på denne passer en 16\22 slange rett på, uten kobling. Altså er det lett å svitche mellom de ulike slangene jeg bruker.

Var dag ja! Da tror jeg jeg hadde laget hel automatisk vann bytte system, men det er ikke noe fint i stuen igjen da
Har ingen fast dag egentlig. Skifter når jeg føler for det. Noe som oftest er oftere enn en gang i uken.

Har bare kuttet til en slange som er lang nok fra vaskerommet til karet. den setter jeg rett på krana på vaskerommet og fyller den med vann. Legger ene enden i karet (festet i armaturet). Når slangen er full tar jeg jeg den bare av fra kranen og legger den på gulvet (der er det sluk). Trykket i slangen og fallet fra akvariet er nok til å starte sug i slangen.

Lar den bare ligge å renne til jeg syns det er nok, da setter jeg enden på vaskerommet på kranen igjen og fyller tilbake. Veldig enkelt og greit. Ingen bæring og ikke noe søl på parketten.

Jeg har greit vann i karet og trenger dermed ikke prelagre vann slik som noen andre gjør.
Nei jeg lagrer heller ikke vann på forhånd, har bra malawi vann i krana, det jeg er mest bekymret for er klor, men har ikke hatt noe problemer enda

Det er samme prinsippet jeg gjør som du med slangen, bare jeg hiver den dønn ut av vinduet og der er det fall på 2-3meter. Tømmer karet på "no time" visst jeg vil det. Så fyller jeg bare fra kranen. Opplegget med smirnoff flasken og sugeproppen var bare at jeg slipper å legge slangen i klem på armaturet, og jeg slipper at sanden vaskes vekk når jeg fyller på igjen
Glemte å si at jeg har ett feste fra en gammel akvastabil varmekolbe, som jeg fester slangen i På denne måten lar jeg slangen pumpe vannet ut "vannrett", og unngår også at bunnlaget flytter seg masse på grunn av pumpekraften
Frank Angell
Glemte å si at jeg har ett feste fra en gammel akvastabil varmekolbe, som jeg fester slangen i :) På denne måten lar jeg slangen pumpe vannet ut "vannrett", og unngår også at bunnlaget flytter seg masse på grunn av pumpekraften :)

Ja det er anlegget til en akvastabil varme kolbe jeg og bruker
Søndag er min hviledag, bytter ikke noe vann denne dagen om det ikke er krise i noen av karene.

Ellers så bytter jeg ca. 1000-1500L vann hver dag.
Bruker både hevert prinsipp og en powerhead på 3500L/t til å pumpe vannet ut. Hevert slangen min er 1" slange, noe som også går unna.

1000L har jeg ca. i beholder/akvarie som får stå og lufte seg resten bruker jeg kaldtvann i fra krana.

Jeg får aldri tid til å skifte i hverdagen så skifter noen ganger i helgen (1-2 eller 3 ganger per helg)
Søndag er min akvariedag. Da har jeg god tid og kan kose meg med arbeidet. Bytter 30%.

Får jeg ånden over meg, bytter jeg 15-30% ons eller tors også.
bytter 10-20% vann 3 dag
Jeg bruker lunkent vann rett fra dusjbatteriet ved vannbytte. Bytter forskjellig mengde og med forskjellig hyppighet i de forskjellige akvariene. Normalt for meg er 30-50% om gangen omtrent annenhver uke. Tirsdag og Fredag er typiske vannbyttedager for meg. Det har litt med jobbsyklus å gjøre.
Hver 2-3mnd, litt når jeg rydder i karene (fjerner planter eller lignende) og ellers etter behov.

Har ingen fisker som er spesielt vare på vannkvaliteten. Viktig med hurtigvosende planter som tar opp nitrogenforbindelser.
Jo mindre kar (og filter) jo viktigere med vannbytte.
Ser at det er mange som har store kar her, å bytte 1000/1500 liter vann i uken eller omgangen er tålig store saker!Selv om det er fordelt på flere kar.

Lurere på hvordan svigerfar hadde reagert visst jeg hadde latt 1000liter vann flomme fritt nedover veien, nå som det begynner å bli frost og all ting Hadde sikkert ikke blitt populært!

Men all ære til folket som bytter vann titt og ofte! Var å kikket på noen tanganyika kar her forleden, protein hinna var så tykk at man måtte kutte den med kniv, og karene så generelt jævlige ut. Er vell ikke noe vits å holde akvarier da? Vist det ser ut som ei biologisk bombe i stuen!
Plussmedlem
Vi byter som regel kvar søndag. Ein slange går frå akvariene rett ut i hagen, medan ein slange går med lunka vatn frå kjøkkenbatteriet til akvariene. Med dette systemet byter vi 20% vatn i ein 430liter, ein 112-liter, ein 61-liter, ein 54-liter og to 19-litere på 30-40 min.
Stort sett søndag eller onsdag her. Har da to bøtter med vann stående i et døgn, og blander til rett pH,dH i disse. Så er det litt lett slamsuging og sånn før fiskene får friskt vann. Pleier stort sett å trimme de rasktvoksende plantene litt når vannstanden er lav også.
jeg bytter vann hvær eneste dag.
slammsuging i yngelkarr, pusk og stell. jeg har overrenningsystem på en del av karrene så jeg fyller bare på så renner det ut av seg selv..heldigvis

det går en time eller to daglig med å holde alt vedlike.

og så har man jo prosjekter på gang til en hvær tid, nye karr må settes opp som lekskarr osv--blir noen timer daglig til dette
eddiedahl
jeg bytter vann hvær eneste dag. slammsuging i yngelkarr, pusk og stell. jeg har overrenningsystem på en del av karrene så jeg fyller bare på så renner det ut av seg selv..heldigvis:) det går en time eller to daglig med å holde alt vedlike. og så har man jo prosjekter på gang til en hvær tid, nye karr må settes opp som lekskarr osv--blir noen timer daglig til dette:)

Hvem er egenlti du? En proffesjonell akvarist? Eller hobbyakvarist?
Er det noen som måler effekten av vannbyttene mtp ph, kh og nitritt?

Hvor store blir forskjellene dersom man f.eks reduserer fra 30% hver uke til 30% annenhver uke?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap