spiser discus fra bunnen? Og hva med denne PH'en? Mange discus spr.

Eller kanskje de spiser fra midten.. ?Jeg venter meg discus om en liten stund. 1 blue diamond og 2 VF blå om alt går som det skal. Er som en vordene mor her og leser alt jeg kommer over. Hadde discus i min spede ungdom da alt var så mye enklere.. Husker ikke hva jeg foret dem med eller hvordan spiseritualene var. Til nå har jeg lest meg til at de spiser oksehjerte, røde mygglarver og spesial tilpasset discus for. Tetra Diskus energifôr og Tetra Diskus fargefôr Blå er det bra greier?

En ting til jeg driver med er å forberede karet. Jeg har kvittet meg med de fleste fiskene oppi der. Er 3 anictrust, 7 rødmunnstetra, eplesnegler, 7 metallpansermaller og 3 sae'er igjen. De kan alle flyttes har kar nok, men kan de bli? Karret er 225 liter.

Jeg driver også og forbereder vannverdier slik at de 3; 10-14 cm discusene skal trivest. Karret er innkjørt siden mars med 2 pumper. Har byttet 10 % vann anhverdag for å øve meg. En eheim 2026 og en amtop. Nitritt er knall gul, nitrat har jeg ikke målt venter på test, Ph er 7, gh 6 og kH er uvisst, venter på test. Tempratur er 28.6

Er fryktelig nervøs for dette med pH. Ph i springen her er vel 7-7.5 og jeg vil vel ha 6.5 i karret pga. discusene? Vet at jeg kan bruke natron for å heve kH og få en buffer, men da går vel pH opp og ikke ned... Eikeløv får pH ned, men er ustabilt? Jeg finner ingen plass de har torv så jeg vet ikke hvordan jeg skal filtrere over torv. Hjelp er alt jeg vil si! Hvordan får jeg denne pH'en til å bli bra? Jeg er helt på jorde når det gjelder slikt så jeg ønsker meg en dicsus for dummies forklaring, eller en pH triksing for dummies helst. Hvor mye natron tilsettes? Hvor mye etter at jeg har fjernet 10% vann osv? Bør jeg ha brusesten oppi for at de skal få nok oksygen? Lufter oksygen ut co2? Er ikke så bekymret for plantene, vil helst bare at fiskene skal ha det best mulig.

Langt innlegg, men jeg håper på hjelp Om du ikke har svaret på alt så er jeg takknemlig for alle svar jeg kan få!

Det blir mye å tenke på, men hvis du tar utgangspunkt i at det er bedre med stabile verdier enn med verdier som svinger så blir alt så meget lettere.

Når det gjelder pH og discus så tåler de det meste. I utlandet kjører de med mye høyere pH enn det som vi prøver å få til. De verdiene som du har oppgitt er helt ok, ikke stress med vannverdiene. Det eneste du skal gjøre er å få målt kH fordi denne gir svaret på om du klarer å holde stabil pH.

De fiskene du har igjen i karret går fint i lag med discusen.

Discus beiter fra bunnen slik at for som flyter blir bare tull. Tetra discus er et slik for. Kan ikke fatte at Tetra ikke klarer å få dette til å synke på en ordentlig måte.

Siden dine discus er bortimot fullvoksen skal du begrense mengden med oksehjerte. 3-4 ganger i uken er nok. Prøv å få de til å ta alternativt for. Mygglarver er en sikker vinner, men ikke start å fore de med dette da du risikerer at de ikke vil ta noe annet.

Torv kan du bestille fra www.webzoo.no, lag til en nylonstrømpe og fyll i 2-3 desiliter med torv og putt dette nederst i Eheimen(under kassettene). Følg med på pH verdien og reguler med Natron Bikarbonat. Etter en stund erfarer du at det er bare å skifte vann fylle på nytt og ha i en "dert" med bikarbonat for å opprettholde kH og dermed også pH.

Bytt 20% vann annenhver dag. Brusestein er unødvendig bare du sørger for å ha nok bevegelse i vannflata.

Håper at jeg fikk med meg det grøvste, hvis ikke er det bare å spørre.

først takk for svar

Så nye spørsmål.. Hva slags for skal jeg bruke da? Duger noe av dette: JBL mallepiller, Sera Nip, Sera viformo, O.S.I Shrimp pellets? Var det jeg hadde som synker.. Råd om hva jeg skal kjøpe mottas med takk.
Hos meg eter diskusene i alle vannlag. Tre av de fire jeg har spiser villig vekk av hånden min (noen ganger bare hånd også :P).

Her fores det med oskehjerte etter Geir sin oppskrift (du finner den i artikkelsamlinga), og Tetra Bits diskus. Mygglarver får dem 2-3 ganger i uka.
Alt går ned på høykant, eneste er den ene diskusen som ikke liker tørrfor.

Er helt enig med Geir i at stabile verdier er mye bedre enn å kjempe livskitten av seg for å få Ph så lav som mulig.
Selv ligger jeg vel på Ph 6,3, men bruker da heftig med torv, og bytter vann daglig.
Torvet har jeg ikke i filterpumpa, men i bøtta som står ett døgn å lar vannet godgjøre seg.
Beholder ca 1,5 i Kh, akkurat nok til å holde Ph dønn stabil i dette karet (siden det er daglig tilføring av "friske" karbonater, holder Ph seg fin selv om Kh er i laveste laget).

Ser at jeg var i skarpeste laget med Tetra discus. Det er et lite triks man kan gjøre med den for å få ut så mye luft som mulig før du har det i karret.

Jeg benytter en tesil, en slik kule som kan åpnes ved å trykke sammen handtakene. Deretter skylde jeg silen i vann slik at bitene blir passelig vasstrukne. Så rister jeg ut vannet og med vannet fyker det også ut luft av Tetra discusen. På denne måten er bitene mer tilbøyelig til å synke.
Hurra nå kommer discusene i morgen.

Har disse målene:
Temp 28.4
kh 3
O2 8-11 mg/l
No2 knall gul
No3 12.5-25 mg/l
Ph 7
gH 5

Er det greit? Håper virkelig det for i morgen er den store dagen...

Har ellers planer om å lage denne oksehjerteforet og lurer på om jeg får laget det i en blender. Blenderen min er ikke kjempegod men den tar isbiter... Har aldri kjent på konsistensen på ett oksehjerte. Er det blenderkvalitet? hehe.

Kom i prat med en fyr om discus og han sa endel ting som fikk meg til å undre. Han sa at jeg MÅTTE ha salt i akvariet discus måtte ha det for å forebygge sykdom. Er det fakta? Han sa også at beste måten å starte ett nytt kar var å bruke akvarievann for det inneholdt bakterier og gjorde man det var det bare å tilsette fisk med engang. Trodde bakteriene satt i filteret. Han mente at filtergugge ikke måtte brukes i oppstart for det var nok med vannet... Fleip eller fakta?

Ellers lurer jeg litt på akklimatiseringen av discusen. Jeg tenkte å ta det sakte men sikkert for å få tempraturen lik. Litt vann i sammen med fisken, vente 20 min, litt mer vann, vente og holde på slik et par timer? Men jeg har hørt at jeg skal la være å skru på lyset en uke etter at fisken har kommet i akvariet og ikke fore dem før det har godt tre dager. Er det anbefalt prosedyre?

Mvh Elin
Elin Pedersen
Hurra nå kommer discusene i morgen. Har disse målene: Temp 28.4 kh 3 O2 8-11 mg/l No2 knall gul No3 12.5-25 mg/l Ph 7 gH 5 Er det greit? Håper virkelig det for i morgen er den store dagen...

Det gåt helt fint. NO3 skal du holde øye med. Den har en tendens til å stige når man begynner med proteinrikt for.

Elin Pedersen
Har ellers planer om å lage denne oksehjerteforet og lurer på om jeg får laget det i en blender. Blenderen min er ikke kjempegod men den tar isbiter... Har aldri kjent på konsistensen på ett oksehjerte. Er det blenderkvalitet? hehe.

Du kan prøve, min måtte bøte med livet sist jeg kokkelerte med oksehjerter.

Elin Pedersen
Kom i prat med en fyr om discus og han sa endel ting som fikk meg til å undre. Han sa at jeg MÅTTE ha salt i akvariet discus måtte ha det for å forebygge sykdom. Er det fakta?

Discus er ferskvannsfisk og har ikke behov for salt i vannet. Det kan være at han har forlest seg på saltkuren til www.discusnorge.no

Elin Pedersen
Han sa også at beste måten å starte ett nytt kar var å bruke akvarievann for det inneholdt bakterier og gjorde man det var det bare å tilsette fisk med engang. Trodde bakteriene satt i filteret. Han mente at filtergugge ikke måtte brukes i oppstart for det var nok med vannet... Fleip eller fakta?

Dette er bare tøv, bakteriene sitter ikke i vannlagene. Filtergugge er det beste man kan bruke for å gjøre et nystartet akvarie beboelig foor fisker uten å fullføre en nitratsyklus.

Elin Pedersen
Ellers lurer jeg litt på akklimatiseringen av discusen. Jeg tenkte å ta det sakte men sikkert for å få tempraturen lik. Litt vann i sammen med fisken, vente 20 min, litt mer vann, vente og holde på slik et par timer? Men jeg har hørt at jeg skal la være å skru på lyset en uke etter at fisken har kommet i akvariet og ikke fore dem før det har godt tre dager. Er det anbefalt prosedyre? Mvh Elin

Det er ikke nødvendig å være så omstendig. Bare gjennomfør prossedyren sakte men sikkert. Litt vann vente 5 minutter og så litt til. Dempet belysning er greit nok, men mørklegging i en uke er ikke nødvendig.

Discusen vil nok ikke spise det første døgnet etter de har kommet i nytt kar. Vent til neste dag og gi de kun litt. Det er ikke noen grunn til å ødelegge vannkvaliteten fordi discusen ikke spiser.

Lykke til og jeg ser frem til at du poster bilder av de
nå er de i akvariet og svømmer rundt. Men jeg lurer litt for blue diamond har ett hull i pannen ved øyet og er litt flisete i finnen på toppen... De andre to er litt tynne men ellers ikke noe påtakelig. Får ikke tatt bilde for jeg er redd blitsen vil skremme dem for mye og de går i dempet belysning. Kan hullet være en transport skade?

Noe skulle være meget rart om de ikke er litt flisete i finnen etter transporten.

Det gåt 14 dager før de er helt restituert. Hull i hoderegionen på discusen er ikke noe godt tegn. Som oftest er det ikke noe alvorlig, Med med rent vann og godt for så retter dette seg.

Discusen reagerer ikke noe særlig på blits normalt, så et bilde eller to i morgen skulle gå greit. Ikke venn de til å gå i karret i tussmørke. Dempet belysning er greit, men ikke for dempet.

Når jeg selv fikk (vel, det var å overdrive) diskusene mine, var den en av dem som hadde litt anntydning til huller.
Fant ut at jeg skulle ta i bruk eSHa optima (flytende vitaminer), og det var kun snakk om dager etter dette, så var fisken 100% igjen.

Har fortsatt å bruke disse vitaminene, ser at fiskene er sterkere i fargen, leker mer villig, og generelt sett oppfører seg bedre, når jeg bruker disse enkle vitaminene i tillegg til kruttet i oksehjertemixen Geir har skrevet artikkel om.
På det meste la dem egg i tre runder i uka... Grisen av en hanfisk, har ikke helt forstått poenget med å danne par, og har derfor to damer å meske seg med
takk for beroligende ord Det hjalp. Jeg skal få tatt bilder i morgen. Skal prøve oksehjertefor etter oppskrift med som jeg leste på sidene her. Det ser allerede ut som de leiter etter mat på bunnen. Fasinerende skjønnheter.

Fikk ett tips om å gi vitaminer så jeg "løp" og kjøpte eSHa minarol. Og nå ser jeg at eSHa optima er anbefalt.. Off jeg får vel bestille optima også da. Noen som vet hva forskjellen er?
Begge styrker jo fisken, selv om minarol trolig er bedre på dette med å booste immunforsvaret, og optima får dem mer lekne.

Men i nøden spiste *du vet* fluer
Frank Angell
Men i nøden spiste *du vet* fluer ;)

håper du mener discus :P
Elin Pedersen
håper du mener discus ;):P

Tja, om du vil det så
puh det var ikke lett ta bilde av dem... tror de ville lagt inn protest og sagt de er myyyye penere i virkeligheten (og lagt til:skaff deg ett bedre kamera og lær å ta bilder, prøv igjen når vi ikke er stressa).

Prøvde mest å ta bilde av det som ligner ett hull i den stakkars blue diamond discusen. Resten bare for å vise. "show and tell" De er nok stresset men de poserte litt fordiom hehe. Ser de sunne ut bortsett fra stresset...?
og noen bilder til.. trengs det flere av hullet har jeg det...
Syntes ikke det ser helt ut som hullsyke Kan den ha fått seg ett rift under flyttingen?

Selv ville jeg tatt det hele med ro, byttet vann daglig, og tilsatt vitaminer. Om det er hullsyke, vil såret bli større gradvis, og da er det heller bare å gjøre noe med det
jeg håper at det ikke er hullsyke og heller ett rift den fikk under transport... Vannbytte og vitaminer skal bli Trengs det nærbilde av såret?
Ikke slik det er nå Men begynner det å se infisert ut, er jo ett godt nærbilde kjempekjekt å ha

Jeg er enig i at dette ser mer ut som en transportskade enn hullsyken. Rent vann, godt for og 14 dagers restitusjon så er denne helt ok igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap