Noen fine maller som fort legger egg- men hvem? (side 2)

Jeg er litt usikker på hva du ønsker svar på- Spør du om Peckoltia sabaji er en fin fisk, så er jeg enig.

Spør du om du skal kjøpe en slik fisk, og om den passer hos deg?
Har du et akvarium som er minst 200 liter som det står i fiskebasen så kan du vel kjøpe den.

Spør du om den er lett å få til å legge egg?
Det er vel ikke noen som har registret oppdrett her på dette forumet. Har du en gruppe på noen av disse, og med gruppe mener jeg 1 hann og 2-3 hunner, er vel ikke det umulig.
Du må da huske på at fiskene må være voksne og det betyr kanskje 2-3 år gamle.

Det du trenger er et akvarium på ca 200 liter som er innredet med røtter og huler som fisken kan gjemme seg i. I akvariet må du ha ei eller flere pumper som lager masse strøm i vannet, og du må ha et stort og godt filter. Så må du skifte 100 liter vann i uka. Planter er ikke så viktige. Og det er heller ikke så bra med noen andre fisk det akvariet.

Så er det bare å vente og stelle godt med fiskene. Gi dem den maten de skal ha og rett vann. Så en vakker dag, hvis du kjøper små L75 nå, har du kanskje yngel av dem når du er 11-12 år.

Lykke til.
Nils Vollstad
Jeg er litt usikker på hva du ønsker svar på- Spør du om Peckoltia sabaji er en fin fisk, så er jeg enig. Spør du om du skal kjøpe en slik fisk, og om den passer hos deg? Har du et akvarium som er minst 200 liter som det står i fiskebasen så kan du vel kjøpe den. Spør du om den er lett å få til å legge egg? Det er vel ikke noen som har registret oppdrett her på dette forumet. Har du en gruppe på noen av disse, og med gruppe mener jeg 1 hann og 2-3 hunner, er vel ikke det umulig. Du må da huske på at fiskene må være voksne og det betyr kanskje 2-3 år gamle. Det du trenger er et akvarium på ca 200 liter som er innredet med røtter og huler som fisken kan gjemme seg i. I akvariet må du ha ei eller flere pumper som lager masse strøm i vannet, og du må ha et stort og godt filter. Så må du skifte 100 liter vann i uka. Planter er ikke så viktige. Og det er heller ikke så bra med noen andre fisk det akvariet. Så er det bare å vente og stelle godt med fiskene. Gi dem den maten de skal ha og rett vann. Så en vakker dag, hvis du kjøper små L75 nå, har du kanskje yngel av dem når du er 11-12 år. Lykke til.



hehe hvis du leste under overskrivften>så var det det jeg spurte om
ja...kunne jeg hver-så-snill og få et svar??
Eggleggende maller
Hei Professor Holm.
Kanskje du bare skal reise ut å kjøpe en liten gruppe L-maller og prøve dem ut. Du blir nok ganske fort glad i dem, og om de ikke legger egg med en gang tror jeg du fort blir ganske fasinert av dem. Jeg har selv opptil 20 maller og jeg har enda ikke klart å få til noe yngel på dem. Det er litt kjedelig, men desto mer spennede å vente da. Skulle jeg ha skaffet me en liten gruppe kunne kanskje Panaque maccus være noe. Ikke lett å få til denne heller, men det finnes håp og noen her på forumet har fått det til. Selv har jeg en gruppe på 4 (3 damer og en mann). De har nå surret rundt i 6 mnd. uten resultat. Men det er like gøy med dem for det...
tertit
Hei Professor Holm. Kanskje du bare skal reise ut å kjøpe en liten gruppe L-maller og prøve dem ut. Du blir nok ganske fort glad i dem, og om de ikke legger egg med en gang tror jeg du fort blir ganske fasinert av dem. Jeg har selv opptil 20 maller og jeg har enda ikke klart å få til noe yngel på dem. Det er litt kjedelig, men desto mer spennede å vente da. Skulle jeg ha skaffet me en liten gruppe kunne kanskje [URLBLOCK1] være noe. Ikke lett å få til denne heller, men det finnes håp og noen her på forumet har fått det til. Selv har jeg en gruppe på 4 (3 damer og en mann). De har nå surret rundt i 6 mnd. uten resultat. Men det er like gøy med dem for det...



ooooooooohhhhhhh...det hørtes ut som en fin fisk jeg kan ha i mitt akvariumjeg har fått til mange vanskelige arter men dette er en fin malle.
passer sikkert perfekt i mitt akvarium
ookei nå ble jeg litt usikker her...det stod at den trenger mye vannbytte.
det er ikke så bra for de andre artene jeg har i mitt akvarium!!!!
men har hørt litt at det er peckoltia arter som vil trives best i mitt akvarium selv-om de er en utfordring og få dem i lek...kansje jeg skulle prøve ansistrus...aner ikke jeg det er da dere som vet best!!!
Professor Holm
det er ikke så bra for de andre artene jeg har i mitt akvarium!!!!

Ingen arter tar skade av rent vann
Frank Angell
[QUOTE=Professor Holm]det er ikke så bra for de andre artene jeg har i mitt akvarium!!!!

Ingen arter tar skade av rent vann


ja det vet jeg...
men ph-en må ikke bli alt for sur.
da hadde bare killi overlevd
Professor Holm
ja det vet jeg... men ph-en må ikke bli alt for sur. da hadde bare killi overlevd


Hva mente du med det? Hvorfor skulle ph bli surere av vannbytte???

Hvor ofte skifter du vann nå for tiden? Har du noen fast vane på det?
Å justere Ph opp er noe av det enkleste i verden, og bør derfor ikke brukes som argument for å sløve med vannbyttene

Hva er Ph på kranvannet deres? Om denne stiger i akvariet, er det en del som avgir karbonater til vannet der.
mona o
[QUOTE=Professor Holm]ja det vet jeg... men ph-en må ikke bli alt for sur. da hadde bare killi overlevd


Hva mente du med det? Hvorfor skulle ph bli surere av vannbytte???

Hvor ofte skifter du vann nå for tiden? Har du noen fast vane på det?


den er nok ca rundt7...
Javel, men du svarte jo ikke på noen av spørsmålene mine Jeg spurte ikke hva ph var. Men uansett, Ph 7 er fint for svært mange fisker.

Men hvorfor mener du at vannet i akvariet blir surere når du bytter med kranvann? Er det forskjell på ph-verdien du har i kranvannet, og den du har i akvariet ditt? Gjør du noe for å endre på ph-verdien (tilsetter noe e.l.)?
mona o
Men hvorfor mener du at vannet i akvariet blir surere når du bytter med kranvann? Er det forskjell på ph-verdien du har i kranvannet.



det er vel det at det er forskjell...når vi bytter vann så blir ph-en bare lavere og lavere...men vi har i hvertfall ett slags akvarie salt
men det jeg har hørt mye til svar er at jeg burde prøve peckoltia...kansje jeg burde kjøpe ett parr av noen av disse artene eller ikke??
vel så er det peckoltia arter dere vil at jeg skal kjøpe??
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap