Hvittprikk!

Jeg har klart å få hvitprikk er dritt lei problemer nå Saken er slik som dette, jeg har gyppy,neon tetra,platy,sverddrager og nå nylig fikk jeg(min samboer) en regnbue ciklide av en jobb kompis. Jeg lurer på om temperatur kuren vil fungere? og eller jeg må bruke medisin så vennligst si hvilken og hvor mye? Dør alt eller bare parasitten? På forhånd takk om noen tar seg tid til å hjelpe en amatør!

Har en kompis som sier at en halv teskje salt skal fixe biffen og drepe parasitten , funker det med di fiskene jeg har?
Om du hadde giddet å leite litt i alle innleggene i går kveld, hadde du nok hatt de svarene du trengte

Men for å sitere meg selv for n`te gang (det er ikke noe problem å svare, men siden dette er ett problem som bør tas omgående, bør man helst leite litt selv ;P):
Frank Angell, tidligere innlegg
Mitt soleklare råd til deg nå er: Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Senk til 28`C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32`C, og til utbruddet var synlig. Øk tempen igjen til over 32`C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28`C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). Gjenta til parasittene er borte for godt. Skal man bruke medisin mot hvitprikk, er eSHa exit beste valget. Denne er effektiv, billig og skånsom mot alt uten parasittene. Tar ikke medisinen parasitten på første forsøk, prøver man igjen.
Ja jeg skjønner Frank Takk for du tok deg tid til å svare på inlegget mitt. Jeg bare styssa på at du spurte om hvilke fiske slag som var i det aktuelle karet. Og derfor tenkte jeg at når jeg fortalte hvilke jeg evt hadde at kuren enten hadde blitt godkjent eller underkjent. Må jo høre hva di profesjonelle akvaristene sier.
De artene du har bør tåle temperaturkuren fint.

For å utrede litt mere om dette med medisinene.
Mange av de vanlige medisinene (Tetra, Prodac, Sera) knerter filterbakteriene, gjerne før de knerter parasitten... Skal man medisinere med disse etter mitt syn, mindre effektive merkene, bør man slamsuge som aldri før, og rense filteret til det er rent. Rett å slett for å ikke miste effekten av medisinen. Disse medisinene er også såpass ustabile av seg, at noen ganger er parasitten borte med en gang, andre ganger holder den stand i uker med konstant medisinering.
Mange arter, som neontetra, praktbotia, og maller i hovedsak, er svært sensitive for denne kombinasjonen av virkestoffer, og stryker gjerne med før parasitten gjør det.

Konklusjon: Man kan være heldig, å bli kvitt parasitten uten at alt annet liv stryker med. Man kan også være uheldig...

Jeg har fulgt opp en del akvarister, som har behandlet med eSHa medisiner, og til nå har dette gått aldeles strålende.
Ingen av de jeg har fulgt opp med medisineringen, har sagt noe om fisk som ser ut til å slite, eller har daua. Vannverdiene endrer seg ikke, og filterbakteriene overlever.
Dette er grunnen til at jeg anbefaler dette merket der jeg anser medisinering som nødvendig.

Når det gjelder salt; dette er en uting mange har for seg at virker.
For at hvitprikkparasitten skal dø av saltmengden, må en opp i minst 0,5% saltinnhold i vannet over tid.
Da er bakterier, mange planter, og de fleste fisk for lengst døde... Så om hvorvidt saltet, eller manglende verter til parasitten, er det som tar knekken på den, er jo en interessant problemstilling
Salt kan man imidlertid bruke som en "støttebehandling", siden litt salt i vannet gjør at fisken bruker mindre energi på å holde væskebalansen i cellene på topp. Denne energien kan da heller brukes på å bli frisk
Jeg har brukt Fauna Mor, og på denne stod det at jeg skulle ta ut filteret, og holde det i et vann for at bakterieproduksjonen ikke skulle stanse opp.
Har også fått HVITPRIKK!
Hei!
Jgg tror jeg har fått Hvitprikk jeg også!
Det er noen hvite prikker på haler, og noen av fiskene har fått det på kroppen også!! Dette er hvitprikk ?

Jeg leste i fiskebasen, at fisk som ikke skal ha over 26 grader, må gå på medisin, platyene er det jo 25 grader, tror dere dette vil gå bra?
Vil ikke at noen av fiskene skal da :,(
Det er ikke alle som har blitt ramma enda, men ser det bare blir fler og fler Håper dere kan svare meg på spørsmålene

PS: Jeg har:
-Karbontetra
-Ansictrius
-Guppy
-Platy
Carroo
PS: Jeg har: -Karbontetra -Ansictrius -Guppy -Platy

Vil ikke tro at noen av disse får problemer med varmekuren. Gikk fint her iallefall
Hei!
Takk for raskt svar Da tror jeg at jeg prøver ¨det! Får håpe det virker !
Heisann.
Jeg kjøpte medesin til fisken, siden noen av dem var nokså redusert.
Har brukt medisinen 1 gang, og ser at mange av prikkene er borte alt. Helte akkurat i den andre kuren (dag 1 og 3) Skal jeg slamsuge karet nå?
Eller hvordan skal jeg gjøre det?

Håper på svat
Jeg tror jeg ville latt den siste dosen virke i et døgn først.
Ellers må du fylle på igjen med medisin når du tapper i nytt vann. Men det er jo selvsagt mulig, dersom du føler sterk behov for slamsuging
Hei
Takk for svar.
Da tar jeg å slamsuger i morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Marie Nordbotn
Reklame for plussmedlemskap