- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Trøbbel med javabregne (av alle ting!)
Trøbbel med javabregne (av alle ting!)
Av alle ting har jeg trøbbel med javabregna mi. Javabregne skal liksom være veldig lett å få til, og det har gått greit lenge. Så gikk jeg til innkjøp av kulefisk og ble nødt til å endre på gh og ph, og det falt visst ikke i smak. Det er ikke mange grønne blader igjen, og det er IKKE kulefisken som har laget dem. Vannverdiene er godt innenfor verdiene som denne planten skal ha. Det skal også nevnes at jeg har skiftet lysrør, uten at jeg tror at det er dette som er problemet, men jeg kan jo ta feil
Gh 8-9 (foreløpig for lav. Den skal høyere)
Ph 8
No2 tilnærmet 0
Nh3 ca. 0,25
Det slo meg plutselig at det kan ha å gjøre med Co2 i vannet? Jeg har dessverre ikke noen tester på dette. Kun en liten fisk og veldig god lufting av vannet gir vel ikke verdens høyeste verdier når det gjelder co2?
Gh 8-9 (foreløpig for lav. Den skal høyere)
Ph 8
No2 tilnærmet 0
Nh3 ca. 0,25
Det slo meg plutselig at det kan ha å gjøre med Co2 i vannet? Jeg har dessverre ikke noen tester på dette. Kun en liten fisk og veldig god lufting av vannet gir vel ikke verdens høyeste verdier når det gjelder co2?
Postet 14.11.06 kl 21:38
Jeg har co2 i flere av mine kar, men jeg har gitt opp javabregner.
Fikk de ikke til. Jeg har noen pjuskete "stratter" igjenn i et mørkt 60 liter. Eneste planten jeg ikke har fått til
Jeg har prøvd med og uten co2. Med og uten mye lys. Med hardt og bløtt vann.
Ikke godt resultat hos meg.
Kunne også tenkt meg tips om denne.
Fikk de ikke til. Jeg har noen pjuskete "stratter" igjenn i et mørkt 60 liter. Eneste planten jeg ikke har fått til
Jeg har prøvd med og uten co2. Med og uten mye lys. Med hardt og bløtt vann.
Ikke godt resultat hos meg.
Kunne også tenkt meg tips om denne.
Postet 14.11.06 kl 21:47
Postet 14.11.06 kl 22:15
Mine vokste vel ti ganger så fort minst med co2 som uten. De sto nærmest stille i de store karen mine før jeg fikk co2. De fikk også de typiske store tredelte bladene og masse små avleggere med co2. Vokste også bra i en liten 54l juwel med bare ett rør og null co2, null plantenæring. Fikk ikke de digre tredelte bladene her men bra med avleggere.
Postet 14.11.06 kl 22:26
Er vel med akvarieplanter som med stogeplanter; i nokre miljø likar dei seg berre ikkje!
Limnophila sessiliflora og hygrophila difformis skal visstnok vera noko av det enklaste, men eg har aldri fått dei til...Burde eg skamme meg då? Har vel sogar, ved 3 anledningar, teke effektivt rotta på andemat!!
Slik er det berre. Har planter i stoga eg aldri får til; pleiar dei på same måte som folk eg kjenner som har fantastiske eksemplar. I ein periode ein av dei budde hjå meg passa ho på ei av desse plantene mine, men den strauk med like herleg.
Limnophila sessiliflora og hygrophila difformis skal visstnok vera noko av det enklaste, men eg har aldri fått dei til...Burde eg skamme meg då? Har vel sogar, ved 3 anledningar, teke effektivt rotta på andemat!!
Slik er det berre. Har planter i stoga eg aldri får til; pleiar dei på same måte som folk eg kjenner som har fantastiske eksemplar. I ein periode ein av dei budde hjå meg passa ho på ei av desse plantene mine, men den strauk med like herleg.
Postet 12.01.07 kl 00:18
Du har passet på at ikke rotstokken (rhizomen) på denne er gravet ned i bunnlaget? Denne rotstokken bør helst væreover bunnlaget, ellers råtner den lett.
Men du har kanskje festet den på en rot eller stein, muligens?
Sett planten i det mest skyggefulle hjørnet i karet.
Den eneste gangen jeg har fått til javabregne, var i et kar med elendig belysning, tilfeldig og sporadisk gjødning, bakerst i den mørkeste delen av karet og dårlige lysrør... da vokste den som bare det, festet på rotstokker og lavastein (!) og fikk haugevis av avleggere.
Siden har jeg ikke fått den til...
Men du har kanskje festet den på en rot eller stein, muligens?
Sett planten i det mest skyggefulle hjørnet i karet.
Den eneste gangen jeg har fått til javabregne, var i et kar med elendig belysning, tilfeldig og sporadisk gjødning, bakerst i den mørkeste delen av karet og dårlige lysrør... da vokste den som bare det, festet på rotstokker og lavastein (!) og fikk haugevis av avleggere.
Siden har jeg ikke fått den til...
Postet 12.01.07 kl 01:47
Endret: 12.01.07 kl 01:48
Inaktiv bruker
Hva er hemmeligheten for å få lange pene blader på javabregnen ? mine vokser greit men bladene blir ikke så veldig lange, slik jeg har sett på bilde osv, det er jo så flott
Postet 24.03.07 kl 04:54