NH3/NH4-test fra Sera

Kanskje et idiotspørsmål: Når man skal bruke NH3/NH4-test fra Sera, står det at man skal teste på 10 ml i ferskvann og 5 ml i saltvann, men hva da hvis man har brakkvann?
Nei den der var trickey....Jeg vil vel tro at brakkvann har likere egenskaper med saltvann enn med ferskvann.
Så jeg ville gått for 5 ml .
Godt spørsmål Forstår for den del ikke helt hvorfor det skulle være forskjell mellom fersk- og saltvann, det er jo ikke saltet som skal måles.

Tror jeg selv ville målt med mellom 5 og 10ml, litt alt etter hvor brakk vannet er.
Hvilken SG ligger verdien på?
Brakkvannet er ikke på plass ennå. Salt ventes i posten i dag eller i morgen, så problemet er et kommende problem. Det bare slo meg da jeg testa vannet hos kula mi i går. Tror for øvrig at kula mi gleder seg. Den ser ikke ut tïl å trives alt for godt i ferskvann. Kommer til å starte med mildt brakkvann i begynnelsen, for så å øke saltinnholdet etterhvert som kula vokser. Så saltinnholdet i vannet vil altså variere over tid. Og det gir jo enda mer spenning rundt testing av det vannet...
Husk å ikke øke SG med mer enn 1.002 pr 14 dager, ellers kommer garantert både ammonaikk og nitritt!

Siden du gradvis øker saliniteten, kan du jo like gradvis øke mengden vann i testen
F.eks:
Sg 1.005 6ml vann
Sg 1.010 7ml vann
SG 1.015 8ml vann
SG 1.020 9ml vann
SG 1.025 10ml vann (dette er saltvann, ikke brakkvann)

Sånn ville nok jeg gjort det
Takk, takk Får alltid skikkelige svar her på forumet. Noe jeg er svært takknemlig for. Har lært mye de siste 2 ukene etter at jeg ble aktiv her. Kula mi ser også litt mer fornøyd ut etter vannskiftet i går, så også der ser det ut til å gå fint
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap