Trenger øyeblikkelig hjelp med pelvicachromis`ene mine. Haster!

Jeg var for en tid tilbake siden og kjøpte to par palvicachromis sp. foto hos min lokale dyrebutikk. Det var hvertfall det han kalte de, men jeg syns de ligner en del på `blue fin`varianten.
Uansett, det ene paret mitt har fått yngel. Og har allerede tatt livet av hunnen til den andre. Så nå er han blitt enkemann og tør ikke annet enn å holde seg i skjul bak pumpa. Han begynner å henge litt med hodet og har så smått sluttet å ta til seg mat. Det vises på han at han har blitt rundhjult av sin nabo.
Er det noen som har et godt forslag til hva jeg kan gjøre med han?
Karet de går i er på 60 liter, noe som burde være tilstrekkelig ifølge dyrebutikken.
Jeg har ikke så mange muligheter til å omplassere han i et nytt kar heller, da jeg ikke har noen andre kar gående med sandbunn. Vil han overleve med vanlig grus som bunnlag, eller er det et must å ha sand for de?
Har foreløpig satt han i karantene for seg selv for å se om han klarer seg. Men dette er jo ingen varig løsning og jeg håper å få plassert han hos noen litt snillere fisker i løpet av et par dager.
Vil han overleve sammen med scalarer som er noen av de dobbelt så stor som han selv?
Det var et problem.
Det andre er at jeg aldri før har hatt yngel på disse fiskene før, og etter hva de sier i butikken er det heller ikke noen andre som har det enda. Derfor lurer jeg veldig på om det er noen som har kjennskap til hva som trengs for å få yngelen til å vokse opp? Jeg vet at foreldrene passer på de når de er yngel, men hva når de blir større?
Heisann og grattis !

Antar at det er sp Blue Fin det er snakk om her, har aldrig hørt om sp foto før ?
http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=15059

Vilken butikk solgte deg disse, og hvor mye tok de for stk.
Dette er absolutt ikke en fisk som ses ofte, desverre.

Jeg har selv flere par med disse nydelige Pelvic,ene, og har hatt yngel på de flere ganger.
To par i en 60 liter er å be om trøbbel, garantert. Muligens et par er mer en nok, og da helst alene. ALT av annen fisk vil kjeppjaget mens de går med egg/yngel.
Søskenbarnet til diss, Palett cikliden er som rene engler i forhold !

Jeg har to par som yngler gjevnlig i en 340 liter, det er med nød og neppe det er stort nok.
De har tatt hevd på hvert sitt gjørne, og når de "møtes" på mitten av karet, så er det KRIG.
Den siste hannen må du ta ut, ellers er den ferdig på kort tid. Den vil gå veldig fint sammen med feks. scalarer såsant den ikke allerede er svekket for mye. De er ikke hissige når de går alene.
De trenger ikke sand i karet, mine går i fin grus.
Foring av yngel går greit med knust flakfór, yngelet spiser dette fra grusen. Ellers er jo artemia det aller beste da.
Men for og få ordentlig vekst må det også skiftes vann ofte, spesielt i et 60 liters kar.
Foreldrene vil passe på yngelet alt fra 1 til 3 mnd.er, dette variere litt.
Når disse først har funnet ut av dette med egg/yngel så vil de levere varene gjevnlig.
Hva slags hule la dine eggene i ?
Lykke til videre og hold oss gjerne oppdatert.

Mvh Stig J.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap