eplsesnigel egg. korleis sjekke om dei lever?

Inaktiv bruker
har massevis av eplesnigel egg...
MEN mulig mange av dei er "døde" ?
har 3 klynger, gjetter minst 50 egg, men kansje 100 i kvar også..
men kor lenge skal desse ligge før dei klekker?
kva skal til for at dei skal klekke?
kor små er nyklekkete eplesnigler?
har i grunnen kjempe masse spørsmål.
noen som vet om en norsk side kansje, med mye info på?
Klasene lar du bare ligge/henge der de er lagt. Det tar fra 3 til 5 uker før de klekker, hvis de er befruktet da!
Hos meg får jeg 2-4 klaser i måneden og 1 av 5 klaser er ikke befruktet.
De er bittesmå, så du kan nesten ikke se de på grusen/sanden. Ser de lettest på glasset eller hvis du kaster oppi en malle- "tablett", da ligger de i en stor klynge og spiser.

Gå på applesnail.net og trykk på Norsk (bokmål)
Nyklekte eplesnegler er ikke stort større enn et knappenålshode, og de er lysegule. Kan være litt vanskelige å få øye på med en gang, da de gjerne går i ett med sanden. Men det sitter alltid noen på glasset også, og der er de lettere å få øye på. Små, gule runde snegler, perfekte kopier av foreldrene bare i miniatyr

De spiser mye siden de er så mange, så gå til innkjøp av godt sneglefòr og malle-tabletter med mye grønt i som du kan mate dem med.
Gi dem også grøntfòr med mye kalsium så de kan bygge gode, sterke skall. Spinatblader for eksempel. Kjøper du dem i frosne pakninger, så synker de også. Ferske spinatblader synker ikke, men kan forvelles først i kokende vann. Kjøp det som er enklest, og det mener jeg er frossent, for da bare tar du ut litt og litt etterhvert som du har bruk for det. En hel fersk spinat blir vel bare dårlig og råtner i kjøleskapet før man rekker å bruke opp hele.

Legg evt en stein oppå spinatbladet, så holder det seg i ro på bunnen. Fjern uspiste rester etter en dag eller to. Er det fisk i akvariet, er det viktig å passe på at vannkvaliteten ikke blir dårlig av råtnende grønnsaker.

Sjekk gjerne gh og kh i vannet, pass på at de verdiene ikke er for lave for da vokser eplesnegle-ungene opp med porøse, hullete og dårlige skall som knuser eller knekker lett.
Inaktiv bruker
fekk meg nettop et "sjokk" her... skal ikkje eggene ligge i vann?
dersom dette stemmer er det jo ikkje rart at eg ikkje får noen "yngel"...
sniglene liker å legge eggene på lys amaturen, og da må eg jo bare fjerne dei.. (har nå forhindret ette med en heldekkendes glass plate, men nå har dei jo ikkje noen som helst plass og legge eggene sine, eller?
eplesneglene kan legge eggene sine rett på glasset, du må bare senke vannstanden 5-10cm så de får litt plass. Mine er litt for ivrige så de legger egg bare det er en liten cm eller 2's klaring. Har sett bilde av eplesnegle egg på utsiden av ruten, tror det var mona o. sitt bilde.

Dersom du fjerner eggeklasen fra armaturet kan du jo legge klasen på en isoporbit som da kan flyte rundt på vannflaten i akvariet. Den trenger jo litt plass for å ikke bli svidd av lyset eller knust av dekkglass da.
Inaktiv bruker
ok, da fekk eg i alle fall oppklart en ting

men når eggene er lagt og fram til dei klekkes, skal dei ikkje ligge i vann?

har dei i et yngel kar oppi et føde nett nemmelig
De skal ikke ligge i vann. De bør helst ha litt luft-fuktighet men dersom de er under vann så drunkner babysneglene.
Inaktiv bruker
uff... når dei har ligget i vann 2 og 3 uker, er det noe håp for at noen ac dei lever da?
Nei, da er de døde. De drukner nemlig om eggklasen faller ned og havner under vann.
Da kan du kaste dem....dessverre.
Inaktiv bruker
ok... dette var svært dumt.. men for framtiden. når snilene legger egg, kvar skal enn oppbevare dei til dei klekker?
Legg baby-mais'en på en bit isopor og la dem seile rundt på vannflaten. Senk vannstanden i karet med et par cm, så de ikke blir svidd av lysrørene.

Bildet nedenfor viser hvordan eggklasene skal henge over vann
Ser du nederst på baby-maisen, så ser du at nederst på den har sneglene begynt å klekke. Da blir det små hull, som sneglebabyene faller ut av og ned i vannet. Når de er klekket, så skal de ned i vannet, men ikke før
[External Image]

Bildet er fra en 19 liter med kun snegler og vannstand noen cm nedenfor glasset, litt lavere enn normalt i et akvarium. Eplesneglene mine (som jeg har samlet i den 19 litern) dytter dem oppunder kantlisten og der henger de i to til tre uker. Noen ganger kleber de klasen rett på undersiden av dekkglasset også, og da gjelder det å passe på at klasen ikke faller ned ved å løfte på dekkglasset o.l.
Eggene må ha høy luftfuktighet, ellers tørker de ut og eggklasen blir tørr og sprø.

Har man ikke tettet alle hull i dekkglasset med teip e.l., så krabber gjerne eplesneglene UT av akvariet for å legge eggene sine....

Bildet nedenfor viser hva jeg fant en gang UTENPÅ frontglasset i en 63 liter (*grøss*):
[External Image]

Eplesneglen som la eggene trillet ned på gulvet etterpå:
[External Image]
Inaktiv bruker
1000 takk for bildene og infoen nå ble eg glad.

rensket nettop opp i 61 literen, og i toppen på den fant eg enda flere egg dobbelt så gla

men desse ligger inn i mellom en dumm kant, så vet ikkje helt om eg kan klare og få dei løse, men dersom eg fjerner glassplaten som ligger mellom karet og denne lys toppen så desse eggene er på, så går det kansje bra denne gangen? for då kan jo snilene dette rett i vannet når dei klekker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap