Overgang fra ferskvann til brakkvann

Endelig har jeg fått saltet i hus, og kula mi skal få brakkvannet sitt. Begynner nesten å lure på om han/hun vet det. Den har nettopp oppdaget at det fryktelig morsomt med strømmen fra pumpa. Jeg vet at jeg har sett det skrevet på ett eller annet forum her, hvordan man skal øke saltinnholdet, men jeg finner ikke igjen innlegget.
Så hvordan skal jeg regne ut hvor mye salt jeg skal bruke i forhold til størrelsen på akvariet, og hvor fort skal jeg øke?
Og hvordan vil dette endre vannverdiene, hva må jeg være oppmerksom på?
Er det snakk om en ren brakkvannskule, eller en som gradvis vil trekke ut i mer og mer brakk vann?

Om det er en fisk som etterhvert som den vokser til skal ut mot saltvann, er det jo bare å øke SG litt hver måned. Du ser jo selv hvor fort\ sakte den vokser, og justerer deretter. Øk aldri SG med mer enn 1,002 pr 14 dag, ellers tar du knekken på filterbakteriene.

Om du skal ha fisken over i rent brakkvann med en gang, bør du først finne ut hvor brakk vannet skal være. Enkelte trives bedre med SG 1,005 enn SG 1,020.
Jo høyere SG, jo høyere vil normalt Gh\ Ph også være. En rolig overgang er å foretrekke for fisken også, men de fleste greier fint en overgang på ca 1,005 i løpet av kort tid.

Hvor mye salt du trenger, kommer altså helt ann på hvor sterkt saltinnhold du skal ha i vannet. Det er vanskelig å beregne ut i fra gram hvor mye du trenger, så ett hydrometer er en investering som enhver brakkvann\ saltvannsakvarist bør ha i skuffen.
Kula skal gradvis over i brakkvann. Det er en grønn kulefisk, så den skal i sine voksne dager i saltvann. Foreløpig går den i ferskvann, og det gjorde den også i butikken. Hydrometer ble innkjøpt sammen med saltet. Men jeg aner ikke hvor mye salt som skal i pr. liter, selv for å øke gradvis. Vet at dersom jeg øker for mye på en gang, går bakteriekulturen i filteret fløyten, og det vil jeg jo ikke. Kula mi er forresten ikke så stor ennå. Bare noen få cm.

Lurer jo også på hva økningen vil gjøre med vannverdiene mine. Hva bør jeg være oppmerksom på?
Selv ville jeg økt Sg med 1,002 pr måned, dersom kula hadde god vekst.

Du må nesten prøve deg fram med en bøtte vann for å se hvor mye salt som skal til pr 10L for å få denne endringen. Er jo bare å prøve å feile det

Etterhvert som Sg øker, bør du også øke Ph\ Gh til mer havlignende nivå (Ph i havet er stort sett på 8,3-8,4, Gh varierer en del. Selv hadde jeg kula mi i brakkvann med Gh på 30...)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap