tilsetting av flytende vitaminer i karet
Lurte på om det er noen som har noe erfaring med å tilsette vitaminer direkte i akvarievannet (utenom for), funker dette?
Får fisken i seg vitaminene eller blir det bare liggende i karet. Har kikket på eSHa Minaroll, og eSHa Optima.
Hva er forskjellen på disse og hvem lønner det seg å bruke?
Lurte også på å kjøpe Tropica master grow til plantene.
Er denne gjødningen bra?
har problemer med å få bra plantevekst, og de fleste råtner etter en stund. får også stygge mørke flekker på anubias. (ikke noe flink med planter tydeligvis )
Får fisken i seg vitaminene eller blir det bare liggende i karet. Har kikket på eSHa Minaroll, og eSHa Optima.
Hva er forskjellen på disse og hvem lønner det seg å bruke?
Lurte også på å kjøpe Tropica master grow til plantene.
Er denne gjødningen bra?
har problemer med å få bra plantevekst, og de fleste råtner etter en stund. får også stygge mørke flekker på anubias. (ikke noe flink med planter tydeligvis )
Postet 21.11.06 kl 20:08
Har selv brukt Optima en stund på diskusene, og dette har fungert svært bra. Ingen utbrudd av sykdommer (stanset til og med hullsyke), filltete finner gror fint uten infeksjoner, og makan til leksvillighet...
Her legges det egg fra to par en til to ganger i uka.
Når det er sagt; jeg vet ikke hvordan fiskene ville oppført seg uten vitaminene.
TMG plantenæring er på tur ut av markedet, Tropica har erstattet denne med "Tropica AquaCare PLANT NUTRITION flytende"
Plantenæringen er vel den som er mest brukt av akvarister. Har selv brukt en del dunker av denne
Syntes den er noe fattig på spesielt jern, ellers er den forsåvidt grei
Her legges det egg fra to par en til to ganger i uka.
Når det er sagt; jeg vet ikke hvordan fiskene ville oppført seg uten vitaminene.
TMG plantenæring er på tur ut av markedet, Tropica har erstattet denne med "Tropica AquaCare PLANT NUTRITION flytende"
Plantenæringen er vel den som er mest brukt av akvarister. Har selv brukt en del dunker av denne
Syntes den er noe fattig på spesielt jern, ellers er den forsåvidt grei
Postet 22.11.06 kl 13:46
Postet 22.11.06 kl 16:00
Optima skal man dossere 20 dråper (1ml) pr 100L vann i uka. Selv har jeg justert denne ned en del, 10 dråper pr 100L x2 i måneden. Er det noe som er i gjære, kjører jeg heller med normaldose til det er over.
Jern er noe mange tilsetter ved siden av TMG. Selv greide jeg meg uten det ekstra jernet, men dosserte på slutten heftig mye mer enn hva anbefalt dose var (gav ukentlig dose daglig).
Ser etter at jeg har gått over til PMDD, at plantene vokser mye bedre. PMDD er mye billigere, men kanskje litt mer plundrete i starten. Sliter litt med litt alger i noen kar, andre ikke... Så det er bare å finne rett dose\ blanding til de ulike karene, så har man en billig og grei plantenæring (med riktig blanding mener jeg at i noen kar er alt av jern forbrukt i løpet av 2-3 timer, andre holder det med normaldose frem til neste dag).
Jern er noe mange tilsetter ved siden av TMG. Selv greide jeg meg uten det ekstra jernet, men dosserte på slutten heftig mye mer enn hva anbefalt dose var (gav ukentlig dose daglig).
Ser etter at jeg har gått over til PMDD, at plantene vokser mye bedre. PMDD er mye billigere, men kanskje litt mer plundrete i starten. Sliter litt med litt alger i noen kar, andre ikke... Så det er bare å finne rett dose\ blanding til de ulike karene, så har man en billig og grei plantenæring (med riktig blanding mener jeg at i noen kar er alt av jern forbrukt i løpet av 2-3 timer, andre holder det med normaldose frem til neste dag).
Postet 22.11.06 kl 17:21
Dennerle har også vitamindråper, som enten kan dryppes på fòret rett før servering eller gis i vannet. Jeg pleide å dryppe det på frossentfòret rett før jeg ga det til fiskene. Det kan også med fordel dryppes på f.eks. flakfòret, så suger det til seg dråpene og fiskene sluker det.
Jeg brukte denne typen vitaminer fra Dennerle (et proft kvalitetsmerke!)
Nå bruker jeg Minaroll og Optima fra eSHa, men det er pga lettere tilgjengelighet. Men neste gang jeg skal bestille noe fra Tyskland igjen, skal jeg slenge på noen flere dråper med vitaminer. Kjekt å ha f.eks. ved oppfòring av små yngel
Jeg brukte denne typen vitaminer fra Dennerle (et proft kvalitetsmerke!)
Nå bruker jeg Minaroll og Optima fra eSHa, men det er pga lettere tilgjengelighet. Men neste gang jeg skal bestille noe fra Tyskland igjen, skal jeg slenge på noen flere dråper med vitaminer. Kjekt å ha f.eks. ved oppfòring av små yngel
Postet 22.11.06 kl 17:59