Bigbas nye 375liter - Biotopkar

Heisann, jeg har en pleco som er 19cm lang som nå går i en 180liter, men i morgen eller så kommer det en 375liter på dør og da skal han få det karet etterhvert. Skal jo også noen andre fisker i etterhvert dah og annen innredning, men nå falt det meg at jeg kunne lage mitt første biotopkar. Vet jo a plecoen er fra sør-amerika. Er det noen som har forslag til fisker og planter som går i et biotopkar med en stor pleco i?
Jeg har fisk kun fra sør-amerika i 240-litern min.

Noen lager det så spesifikt at det er fra en enkelt elv i sør-amerika, jeg har gjort det litt enklere

Er ikke noen biotop jeg har laget, da anubiasen er afrikansk, gresset vet jeg ikke hvor kommer fra
Jeg skal ha kun fisk fra sør-amerika og kun planter fra s-a, men har noen noen forslag til fisk og planter som passer med en stor pleco i en sør-amerika biotop?
Ville brukt lang tid og vært forsiktig med tilvendingen med Bigba. Store maller kan være noe følsomme ovenfor store miljøforandringer. De er ikke lengre like hardføre som de yngre individene. Men det går sikkert bra siden Bigba "bare" er 19cm (hadde vært værre med en 40cm fisk). Ville likevell ventet med å sette ham inn i nykaret til det var ordentlig innkjørt og "testet ut" med andre beborere. Synd å miste en fisk som man er så glad i som du er

Ellers: Skal du ha masse planter, så se til at disse har fått ordentlig rotsystem før Bigba flytter inn. Ellers vil de nok ikke sitte der du plantet dem veldig lenge. Plecoer har jo kraftige haler og kan "rasere" planter uten feste på no time..

Velger du et grønt og frodig biotop, tror jeg det blir stilig med en kjempe stim på 50+ tetraer av samme art + et par ciclider, enten scalare eller apistogramma eller discus?

Ellers kan du jo velge noen spennende rovfisk som f.eks gjedde ciclider og knivfisk? Da bør du ikke kombinere med små stimfisk.

Uansett tror jeg det blir kjempefint med STORE røtter for å gi et spennende landskap, og mye å tygge på for Bigba

Lykke til! Gleder meg til å høre fortsetningen
Kjempegøy med sør-am biotop. Anbefaler deg å sjekke profilen til Mona O, hun har endel og har vel noen andre på favorittlisten sin også mener jeg å huske.
Veldi synd å miste Bigba ja! Jeg elsker ham, så skal være forsikti. Når er det trygt å sette ham inn? Når jeg fikk karet hadde pumpa vært kjørende hele tiden og det var med 100liter av det gamle vannet... Fulgte oxo med en stor rot, men tror at jeg skal satse på mye røtter. Ikke så mye planter. Er vallisneria sør-amerikansk? Har nemli veldi masse av dette i 150litern og litt i 180litern så det ville vært perfekt. Ellers funker det vel med sverdplanter, men skal ikke ha så mange planter at det gjør no. Kanskje noen STORE sverdplanter. Skalarer ja, tror jeg skal gå for det, hvor mange og hvilken størrelse er å anbefale? Og 1 stor stim skal jeg ha. Noen forslag? De må stime!
Favoritt stimen min er rødmunntetra. De stimer, er snille og veldig vakre, synes jeg da!
Tror valisneria er... nei, du får undersøke i basen eller på tropica.com. Husker ikke i farten.

jeg syntes vinkel tetra også er fin.

Skalarer: 2 store eller 6 små ?
Dah tror jeg jeg går for en stor pleco, masse røtter, 2 av de største sverdplantene, en stor stim med rødmunnstetra, 2 store skalarer (par) Noe jeg mangler?
Denne helgen har jeg vært travelt opptatt. På lørdag var jeg i byen og kjøpte massevis av røtter, 2 store sverdplanter og en stor varmekolbe. Pumpen som fulgte med når jeg kjøpte karet brukt var en Eheim Classic 2215, men jeg bestilt en 2028 for å få en pumpe somtakler en stor pleco, en stor stim rødmunnstetra og 2 store skalarer. Det blir altså en sør-amerika biotop. Det fulgte med 100liter med innkjørt vann og pumpa var i hele tiden så jeg tror jeg snart kan tilsette Bigba Gleder meg som en unge til julaften
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap