Utvendig filter; Eheim Pro 2224 med liten "kraft".

Hei.
Jeg må bare ha ut litt frustrasjon, engstelse og undring.
Jeg har en utvendig Eheim Pro 2224. Den er nå 16 måneder gammel, kjøpt ny altså. Den står i mitt 222 liters selskapsakvarie.
Har fungert utmerket. Jeg har ikke hatt problemer med denne. Jeg har vært forsiktig og nøye ved ettersyn. Jeg bytter filtermatter/filtersubstrat nok oftere enn nødvendig. Men bytter aldri mer enn en matte/en type filtersubstrat av gangen. Skylling foregår i tappet akvarievann. Innsugsrør, slanger og strålerør sjekkes og rengjøres med jevne mellomrom.

Jeg har ikke hatt noen problemer med vannverdier, sykdom eller annet.
Og jeg har ikke gjort noen store endringer hva verken fiskemengde, foring eller beplanting anngår den siste tiden.

Nå undrer jeg meg, dette skal være pumpe med lang levetid... Derfor har det vært vanskelig å innse her at det anntagelig er noe feil med min Eheim pro 2224.
Men i det siste har jeg opplevd at fiskene mine "puster veldig", dog ikke slik at de har søkt til overflata.
Jeg har også gått fra krystallklart vann til et vann med små partikler i.
Og jeg mener ganske bestemt å se at vannbevegelsene er mindre enn tidligere i akvariet.
Dette har vart i ca to uker nå, vanskelig å si nøyaktig. Er det pumpa, så har vel problemene kommet over noe tid.
Jeg har sjekket og dobbeltsjekket filteret, med slanger og det hele.
Jeg har løftet strålerøret over vannoverflaten.
Jeg har hatt igang min luftpumpe for å avhjelpe situasjonen. (noe som jeg kan registrere avhjelper situasjonen for de pustende fiskene)
Og ja, jeg har testet vannverdiene - ok. Og jeg har hatt vannbytte oftere enn normalt. (normalen, en gang i uka)

I går satt jeg inn et ekstra innvendig filter jeg hadde liggende. En Fluval 3 pluss. Nei jeg vet, ikke beregnet til dette anntall liter, men den går nå i tillegg til Eheim pumpa.

Jeg mener selv at ved å legge hånden forann Eheim pumpas strålerørs vannsøyler, kjenner jeg at kraften på strålene er svake..... Svakere enn det jeg kan minnes de tidligere var.
Men jeg blir tross alle disse nevnte tegnene, så usikker. Pumpa kostet endel, den skal ha lang levetid.... Jeg kan liksom ikke tro dette.
At ingen "ulyder" kommer fra pumpa må jeg og nevne her.
Og. jeg bor "på landet" og har ingen forhandler i nærheten som kan hjelpe meg.

Jeg har vel egentlig ikke noen spørsmål å komme med. Men er bare bekymret og frustrert.
Alt tyder på at jeg har vært veldig uheldig med pumpa mi, ikke sant? 16 måneder er vel ikke noen levetid for en slik pumpe?
Jeg har ikke mistet troen på merket Eheim. Nei. Nå som det ser ut til at jeg må annskaffe meg ny, går jeg for samme merke igjen.
Men lurer på å øke størrelsen på yte-evnen.
Min Eheim Pro 2224 er beregnet for akvairer opptil 250 liter.
Å velge en pumpe beregnet for akvarier opptil 350 er vel bare en fordel og innebærer ingen ulemper? Foreksempel Eheim 2026.

Beklager mitt lange innlegg....
Jeg hadde behov for å få ut litt av fortvilesen jeg føler. Min selvtillit som akvarist etter 18 måneders prøvetid er satt på prøve.

klem
I lokket på disse pumpene sitter selve "propellen" vridd inn i et rundt hull. Den skal være vridd fast, slik at propellen kan sirkulere rundt uten å rikke på den runde "rammen" den sitter i. Jeg har opplevd at den må vris til litt, for den har liksom blitt litt løs med tiden. Da økte sirkulasjonskraften og "futten" i propellen med en gang.
I tillegg bør man rengjøre propellhuset i blant, fordi det samler seg mye brunt slam der som sinker kraften på propellens omdreininger. Dette skjer over tid, litt umerkelig.

Har du sjekket i lokket på din, at propellen sitter skrudd til i hullet slik den skal og har fri bane fri for slam? Det samler seg en del der, og en rengjøring kan ha stor effekt på pumpekraften. Propellen sitter i en rund "ramme" som kan skrus ut, så du kan ta ut hele greia av pumpelokket og få rengjort både propellen og nedi hullet den skal sitte.
Takk Mona. Jeg skal sjekke dette. Og gi tilbakemelding på om jeg finner ut av dette.
Jeg trodde jeg hadde funnet alle mulige deler jeg kunne rengjøre, men det har jeg tydligvis ikke gjort.

Eheim 2224 er ikke nok til å drive et 222 liters akvarie har jeg erfart. Jeg har kjørt dette filteret i mange år i et 180 liters akvastabil og der måtte jeg inn med ekstra filtrering. For å få inn ekstra sirkulasjon samt partikkelfiltrering kjører jeg nå med et ekstra PowerHead med JBL Blåsvampsats.

Impellerhuset som Mona beskriver får et lag med "grums" som medfører motstand slik at rotoren går tregere. Impellerhuset skal rengjøres som en del av periodisk vedlikehold.
Da har jeg sjekket.
Jeg har jo gjort dette mange ganger før, det ser jeg jo nå.
Der fantes så og si ikke noe møkk. Og nå gikk jeg grundig igjennom hele "lokket". "Kanalene" og alt.
Ingen endring dessverre.

Takk for tipset ditt Geir.
Jeg får vel bare bite i det sure eplet og kjøpe meg ny og noe større pumpe. Så veldig surt er det jo ikke heller da. Akvariene mine betyr mye for meg.

Det er iallfall tydelig nå, at det er pumpa som har problemer. Etter en natt med hjelp fra Fluval pumpa, har fiskene det bra. Ingen som gaper mer enn normalt. Så jeg berger vel situasjonen. Det er ikke gjort på en dag her jeg bor, å få ordnet ny pumpe.
Vil tro at siden det ikke dreier seg om skitt i slanger\ pumpehus, at impelleren (propellen) rett å slett er sliten Dette er noe som er slitedeler, og må byttes av og til. Enkelt ganger holder en impeller i årevis, andre ganger i kort tid.
Det som jeg likevel ser er at mange ganger ryker impelleren tidligere enn den skal, om filteret jobber tungt, altså godt og møkkete, slik ett filter skal være.

Selv bytter jeg både akslingen og impelleren på likt, akkurat som man bytter ut både tenner og lysrør på likt. Slipper da å stresse med en gammel aksling på en ny impeller.
7433720 er delenummer for aksling og gummihettene til filteret ditt.
7657360 er delenummer på impelleren.

Men jeg er enig i at dette filteret er underdimensjonert til karet ditt. 2026 eller 2028 ville vært mitt klare valg, litt etter hvor mye vedlikehold du er lysten på

Forresten; du skriver at du driver å bytter substratet i filteret... Dette er helt unødvendig, denne er mer eller mindre evigvarende, selv om Eheim sier at man skal bytte 1\3 i året. Bytter aldri annet enn finfilter, og evt blåfilter om nødvendig (er ikke alltid je gidder å spyle denne ren. Ja, jeg spyler svampen, denne har liten biologisk effekt, kun mekanisk.)
Takk Frank. Takknemelig for alle tanker og tips.
Ok. Jeg kan jo prøve kjøpe nye deler som du nevner.
Kunne ha brukt denne pumpa, om han nå kan fikses, i min 116 liter hvor jeg i dag bruker innvendig filter.
Og kjøpe større til 222 literen.
Pumpene du annbefaler er for akvarier opptil 350 - og 600 liter. Stor forskjelle altså.
Men siden du annbefaler dem begge, mener altså du at en pumpe som kan tåle et akvarie på 600 liter, også egner seg i et på 222 liter.
Jeg vil tenke litt utover dagen. S¨å blir det nok til at jeg bestiller via Tropefisk som du sendte link til. Webzoo hadde lite på lager akkurat nå har jeg sjekket.
Ja en ting til.
Filtersubstratet er ikke ofte byttet altså. 2 ganger på 16 måneder. Ikke alt samtidig.
Jeg skyller i akvarievann både subsratet og mattene, hver sin gang,. Aldri alt samtidig.

Det jeg gjør når jeg vedlikeholder et filter er å:

1. Blåmatte og hvitmatte skylles under springen til de er gullende rene
2. Keramikkrørene går også under springen til de er gullende rene
3. Substratet dyppes i en stor bøtte med akvarievann til de værste har falt av. Er dette et Eheim 2028 er det 2 kassetter med substrat og da tar jeg det nederste og skyller den gullende ren. Plasserer den øverste som den nederste(etter meget forsiktig skylling i akvarievann). Jeg skifter altså plass på kassettene.
4. Er forsiktig med foring den første uka.

Hverken 2028 eller 2026 vil være overkill i ditt 222 liter. Hvis du synes strømmen blir for kraftig er det bare å borre noen ekstra hull i utblåsningsrøret.
Du kan ikke overdimensjonere filteret, Lillian, så selv om det er spesifisert til å håndtere kar opptil 600L, passer det fint til ett kar på 222L 600L er forøvrig bare tull, har dette i en 375L, og der er det passe. Må da sette inn ekstra med sirkulasjon, bare får å få litt fart på vannet

Mitt renhold av filtre er ganske likt Geir sitt, eneste er at jeg ikke renser substratet så godt. Substratet i 2026 har ennå ikke vært renset, etter over 2 års drift. Har alltids stjålet litt av denne til andre filtre, og dermed fått litt ren substrat i filteret, men ikke mer enn dette.
ler** Jeg har kanskje vært litt vel forsiktig jeg da, med rengjøringen av matter/substrat. Men metoden har nå fungert fint - men jeg har nok måtte åpne pumpa litt oftere enn nødvendig - og passet på å ha oversikt over hva renset jeg sist.

Det blir ny pumpe. Den er bestillt. Fallt ned på 2026 på grunn av prisen. Og at "vannmengde forskjellen" imellom 2026 og 2028 var så liten. 950 kontra 1050 liter i timen.

Vet ikke hvordan filtermattene i denne 2026 er i forhold til min nå 2224. Men uannsett skal jeg vel klare tilpasse disse slik at jeg kan flytte over i den nye pumpa.

Takk for tips og hjelp.
Jeg har gått fra frustrasjon til handling her.
Selve mattene (hvit og blå) er en del større på proII pumpene enn proI. Ellers er det mye av det samme, greie kurver, greie koblinger til slanger etc.

PS: Det er ikke gjennomstrømmingen som spiller særlig rolle for hvor egnet filteret er, men antall liter filtermasse man kan dytte i filteret. Siden 2028 har en kurv ekstra kontra 2026, er den biologiske kapasiteten dobbelt så stor, om en følger eheims oppsett.
Har derfor ca 1\2kurv med efimech, så blåfilter, og deretter noe efisubstrat pro i nederste kurv i 2026, rett å slett for å få litt mere kapasitet på filteret.
Pumpa mi er friskemeldt!
Redningsaksjon i 222 liters akvariet i natt! Min mann og jeg satt nede i kjellerstua til tre tiden natt til i dag. Da vi skulle gå opp og legge oss, tok jeg et raskt blikk på 222 liters akvarie, noe jeg har gjort mye de siste dagene på grunn av problemene med pumpa. Og takk for det! For ellers er jeg redd det hadde blitt fiskesuppe på oss i dag! For der stod de fleste av innbyggerne, ikke bunnfiskene, i vannoverflaten og hev pusten desperat etter luft...... Jeg fjernet straks lysarmatur og dekkglass og fikk se at pumpa som fjusker, ja den gav så og si ikke vann i utstrålingsrørene i det hele tatt..... Reservepumpa jeg har hatt i disse dagene er jo altfor lita til å gjøre jobben alene.... Jeg tok en rask test av vannverdiene for å sjekke etter "gift" i vannet. Nei, negativt. Fikk i gang luftpumpa. Så var det frem med slamsuger og bøtter. Og aldri har jeg tatt vannbytte i slikt tempo noen gang. Min mann hjalp meg, for her hastet det! Med friskt oksygenholdig vann livnet fiskene til. Så førstehjelpen virket, men problemet var jo ikke løst.... Ut med pumpa. Sjekke. Men som de siste gangene dette har vært gjort, ingen synlige årsaker. Prøvestarting igjen. Nå var der ikke liv i pumpa i det hele tatt. Fortvilelse. Hvordan skulle jeg berge fiskene frem til den nye pumpa kom.... Med tanke på oksygen og bakteriekulturen.... Opp med pumpa ennå en gang. Vel. Siden den ikke nå virket i det hele tatt var der ingen risiko ved å benne opp "topplokket" til der motoren befinner seg. (Noe som forøvrig viste seg å ikke være noen risiko ved, det var enkelt å ta og og sette sammen igjen) Der lå motoren innkapslet, ingen tilgang til den. Men. I tomrommet rundt denne, der lå det vann......! Så her var det altså lekkasje et sted - og kanskje var dette pumpas problem.... Min mann blåste rein hele systemet med kompressoren. Ingen ting å tape her nå. Tok av foringer. Og satte disse på igjen. Alt, absolutt alt av slanger og rør ble rengjort. Så prøvestart igjen. Pumpa startet med et velkjent kjært "brus".......Og svusj, der kom vannet fra strålerøret - i full fart! Like kraftig som jeg kan huske denne var da pumpa var ny! Vi kunne nesten ikke tro det vi så. Nei, både reservepumpa og luftpumpa fikk stå på i tillegg når vi endelig kunne legge oss ved halv seks tiden i morges..... Fiskene må ha hatt en urolig natt med masse vannbevegelse. Og når jeg så stod opp noen timer senere, pumpa gikk for fullt, den er fikset!!!
Så var det hele en forings skyld, så liten lekkasje at vi ikke så den og dette har nok vart over en tid.....
Og jeg som har bestilt nytt utvendig filter til mange kroner.... Vel. Denne nye skal få overta i 222 liters akvariet. Jeg flytter denne gamle over i 116 litern hvor jeg i dag har innvendig pumpe.
Ingen fisker har jeg mistet under denne perioden med problemer! Takk for det!
Men jeg er litt spent på bakteriekulturen i filtermaterialene.... Kanskje blir det mye vannbytte i adventstiden....
Bra dere fant ut av det Forstår ikke helt hvordan dette vannet har kommet dit det er kommet, men det er en annen sak.

Trodde at motorhuset var såpass tett, at det ikke ville bli kortsluttning av at det var vann her. For det er vel eneste muligheten til at den bare ble dårligere og dårligere?
Den nye pumpa på plass :-)
På tirsdag denne uka kom den nye eheim filterpumpa på plass. (2026) Den fungerer utmerket! Tok over filtersubstrat fra min 2224. Og krysser fingrene for at bakteriekulturen i min 2224 ikke ble skadet under tiden med problemer. Vil følge nøye med de neste ukene.
Men alt ser ut til å fingere bra. Og både fisker og jeg er meget lykkelig.

Hva 2224`n anngår. Den streiket igjen to dager etter "reperasjon", det vil si var nede på bare halv styrke.
Jeg kom hjem fra jobb og måtte ta et raskt vannbytte for å redde situasjonene atter en gang - dagen før ny-pumpa kom.
Jeg ble så .......... forbanna på pumpa at den nå er plukket ned og satt langt bort.

Takk for tips, hjelp og trøst.

Glad og lettet Lillian
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap