malawi bakgrunn... noen som vet prisene på desse og om dei er å få tak i i norge?

Inaktiv bruker
toppen her sier vell kva eg har lyst å vite.
bakgrunnene finner du her: http://www.aquarium-background.com/catalogue.asp
dei "vanelige" som er å få tak i i dei nettbutikkene som eg finner synst eg rett og slett blir for kjedelige.
Hvilken av disse er det du er ute etter? Er flere som passer til malawi synes jeg

Tropefisk har både flatrock og rocky-variantene
Inaktiv bruker
hei

er vel i grunnen ute etter mange av dei... må bestemme meg. tenkte å la prisen delvis avgjere den biten.

men hovedproblemet mitt er jo helt klart målene på akvariet mitt.
det er nemmelig ca. 59 cm høyt og 121 cm langt. og så er det 51 cm djupt. (390 liter vistnok)

har merket meg at dei fleste bagrunnene eg kan bruke, uten å måtte kutte bort biter er 97 cm.
en god løsning kunne da vere en slik, på enten en eller begge sidene: Pangea hjørne trerot
20x20x60 cm. http://www.tropefisk.no/shop/default.asp?CatId=1249

noen meninger?
alternativ er 127 lengde, men da må eg beynde å kutte i den.

men neste problem blir at dei bare er 47 cm høye. da akvariet mitt er 59 cm, vil dette utgjer en foskjel på 12 cm.. sandlaget nå er på 8-10 cm.. og det synest eg er mer enn nok.. kan dette gå bra?

angående bakgrunn, så kunne eg ha tenkt meg:
amazonaz 2 og 3,
mudbank,
rocky 2 (men usikker på fargen),
rocky 3 (dersom denne kan hjelpe til på dybden, akvariumet mitt ser så utrolig smalt og høyt ut, sjølv om det egentlig ikkje er det)

så ønskene er rett og slett mange
Denne trerota vil virke ganske mal-plassert i en stein, bakgrunn. I tillegg er den kun 20cm på det bredeste, ellers er den ganske slank. Vil derfor passe dårlig...

Amazonas-bakgrunnene passer naturlig nok dårlig sammen med fisk fra afrikanske sjøer, som er preget av rullestein og klipper. Noen vil sikkert mene at det er pent, men bob-bob, sier nå jeg :p

Selv ville jeg uten tvil valgt RockyIII til ett malawikar. Om man må sage av litt, får så heller være. Er jo ikke den store biten som må vekk, 6-7 cm Eneste er jo at denne er noe lav i forhold til ditt kar. Men ett tykkere bunnlag bak, samt en cm eller tre lavere vannstand skulle jo gjøre susen
Generelt sett er bakgrunnene for lave til ett såpass høyt kar, med mindre du kjøper en 2-meters bakgrunn, og kapper av 40%...

Alternativet er BNT Slimline, disse finnes i modulplater med litt høyde. Ulempen er at disse er syltynne, noe det ikke virket som du var alt får lysten på

Ett annet alternativ er papilion klippe (du finner den hos webzoo). Pen bakgrunn, grei pris, 120x50 cm lengde.
Hvis du skal gå for en rocky bakkgrunn, burde du ta en titt på Rocky IIII, etter min mening i en helt annen klasse en de andre. Hos Spotpris.no får du en Rocky bakgrunn med målene 156*56 til 1390 nok, dette er vel det nermeste du kommer målene på karet ditt. Bakgrunner er vel sjelden en lagervare, så de kan sikkert skaffe Rocky 4 på forespørsel.

Inaktiv bruker
Tor Egil
Hvis du skal gå for en rocky bakkgrunn, burde du ta en titt på Rocky IIII, etter min mening i en helt annen klasse en de andre. Hos Spotpris.no får du en Rocky bakgrunn med målene 156*56 til 1390 nok, dette er vel det nermeste du kommer målene på karet ditt. Bakgrunner er vel sjelden en lagervare, så de kan sikkert skaffe Rocky 4 på forespørsel. [URLBLOCK1]

hei
kjenner du til desse folkene på spotpris.no?
det er helt klart dei beste prisene, men eg får jo ikkje svar på mailene mine.. og så er det eller ikkje oppgitt noen adresse eller telefon nummer eller noe som helst...
Syntes det er svakt at de ikke har noen kontaktinfo på sidene sine... Mener at det ble lovfestet at all slik info skulle ligge tilgjengelig på alle webshoper. Men det kan jo hende at disse reglene forsvant like fort igjen

Finner ikke bedriften noe som helst sted utenom weben deres... Ikke i telefontakalog, ikke i bransjekatalog, ikke i brønnøysundsregistrene... Er sikkert bare ett dekknavn for en annen bedrift, men uansett... Ville selv tenkt meg om både en og to ganger før jeg handla der. Man får sikkert det man bestiller, men hva med reklamasjon og service?

Forresten, skrives ikke egentlig spottpris med to t-er? :p
[QUOTE=Cactus queen
hei
kjenner du til desse folkene på spotpris.no?
det er helt klart dei beste prisene, men eg får jo ikkje svar på mailene mine.. og så er det eller ikkje oppgitt noen adresse eller telefon nummer eller noe som helst...

Jeg vet ikke mer om de enn at de er nylig startet opp, det tar nok en stund før de er skikkelig i gang.
Inaktiv bruker
ja... sitter og tenker på om eg skal bestille rocky 3, eller 4 om dei kan skaffe den, blir vel denne som blir mest passendes til malawi men at eg uansett vil ha den tilsendt med oppkrav eller noe slikt.
Synest det er litt merkelig at dei ligger under halve prisen av det mange andre nettbutikker gjer.. men så lenge det er samme merket så er de vel gjerne den samme kvaliteten også?
reglene er som frank sier tror eg. kansje dei bare ikkje er klar over det enna eller noe slikt
Får vente litt å sjå om det kommer noe svar, men er dette seriøst og skikkelig så er det jo en god mulighet til å få en dyr bakgrunn til en billig penge i alle fall

spotpris burde vere spottpris i alle fall, enig i den
Inaktiv bruker
nytt problem... kva pumpe må eg ha ?
kom nettop over et nytt problem, da eg sat og las på forum..
har nå en innvendig pumpe, som er kallet 2252 tror eg (?)
er i alle fall den sterkeste innvendige som eheim har..

Duger denne når eg skal ha en slik bakrgunn, eller må eg til med en ugvendig en?
Og kva sort anbefales i så fall?

vi gjerne at pumpen ikkje skal vise når den nye bakgrunnen kommer på
karret er foresten et rena 380 l, om det har noe å si
Uavhengi av bakgrunnen, så er dette filteret alt for lite til ett kar med denne størrelsen.
2028 skulle passe ypperlig, gjerne i kombinasjon med det filteret du allerede har
Inaktiv bruker
hm... det har merkelig nok gått helt bra, vasker det ca en gang i månaden eller noe slikt. kansje litt oftere.
men dette til 2000 kr, finnes det en enda kraftigere som gjer at eg trenger bare den? eller er det best med et utvendig og et innvendig om eg klarer å skjule dei bak/i bakgrunnen?
kansje det har gått så bra siden dei fleste fiskene er under 10 cm føreløbig, og det er vel.. ca 20 stykk oppi der? (+ 8 bunn fisk)

Og en annen sak som i alle fall ikkje har noe med bakgrunnen og gjer. kor mane malawi kan ein ha i en 380 liter?
Grunnen til at jeg foreslå begge i drift samtidig er for å gi mere bevegelse i vannet til malawiene, uten ett rent powerhead Filteret i seg selv greier å ta unna avfallet fra fiskene, men det er ikke den helt store futten sånn bevegelsesmessig.

Skal du opp ett nivå på filter, blir det 2080 som er tingen. Prislappen er ikke riktig så hyggelig Så kommer filtermassen på en 1000-lapp i tillegg...
Inaktiv bruker
uff, for dyrt :S
får holde med det nest beste tenker eg..
den første som du nevnte og en bakgrunn, blir jo en dyr julegave til meg sjølv dette
Inaktiv bruker
desse er myyyye dyrere.
sjekk spotpris.no du
Inaktiv bruker
(trenger hjelp av en modelator)
Blæ! spotpris.no anbefales ikkje alika vel. veldig god service, men
snakket med dei i går kveld kl 22 og omtrent la inn bestillingen min, i dag nå nettop så har dei satt opp prisene :S dette var da utrolig unødvendig av dei.
ser dei har fått inn annonsen sin her på akvaforum også ----->

(en ting til, en eller annen modelator, eg har låv å fortelle om dette når dei gjer slik? dersom ikkje så slett dette kjappest? ble litt usikker nemmelig)
Ble ikke så overraska over prisendrigen. Dette er ikke første butikken som skyter prisene opp umiddelbart etter at de er blitt blittelitt kjent i markedet.
Sånn er det bare Og det syntes jeg du har full rett til å fortelle om!

PS: Det heter moderator, ikke modelator
Inaktiv bruker
Endelig litt tid til overs
Det med spott pris ser ut til å ordne seg alikavel det, fekk også en god pris Dei skylda på litt start problemer.
Så nå gjenstår det bare å sjå om bakgrunnen kommer og om den svarer til forventningene.
Gler meg kjempe masse.

(ps: sorry skrivefeilen atter en gang.. har dysleksi, så er ikkje så lett)
Har du fått bakgrunnen?
Hvordan var opplevelsen av å handle med Spotpris.no?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap